Grand Dalton, director executiu de l'America's Cup, té a les mans una rèplica d'un pati català (Copyright/Mirico)

El patí català farà de teloner a les preregates de la Copa de l'Amèrica de Vilanova i la Geltrú 

Les regates d'exhibició del patí a vela, amb una flota d'entre 100 i 150 petits catamarans, es faran dos dies -16 i 17 setembre- amb un recorregut de bastó i una durada màxim d'una hora
Miquel Ribas Actualitzat

Gran Dalton, l'home que va portar la Copa de l'Amèrica a Barcelona, ha quedat captivat de la senzillesa del patí català. El navegant neozelandès ha acceptat que abans de l'obertura de les preregates del 15 setembre, a Vilanova i la Geltrú, es disputi una prova d'exhibició amb més d'un centenar de patins a vela. L'anunci de la competició s'ha fet a la seu del Club Patí Barcelona. En el transcurs de la presentació el CEO de l'America's Cup ha manifestat que "tot el que sigui ajudar a promocionar la vela és un objectiu que des de la Copa de l'Amèrica sempre hem fixat, i més amb una classe que té gran tradició a Catalunya. El patí català és una embarcació que s'ha de conservar ja que és la base de futurs regatistes i és accessible a tothom. Que siguin a Vilanova al costat dels nostres AC40 és tot un honor per a nosaltres, pel que representa per a la vela i l'impuls d'aquest esport."

Del 15 al 17 de setembre, a Vilanova i la Geltrú (Garraf) acollirà la primera regata preliminar de la 37a Copa de l'Amèrica Barcelona 2024 .

 

 

La senzillesa del patí català ha fet que pràcticament hagi evolucionat molt poc. (Copyright/Mirico)  

A l'acte també hi han participat Rafel Figuerola, president del Club Patí Vela Barcelona i representants de la ciutat amfitriona, com Gerard Delmás, president del Club de Mar Vilanova i Anna Ribera, regidora d'Esports de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú.  

El patí de vela és una petit catamarà de vela lleugera que va néixer els anys 20 del segle passat. Barcelona i Badalona se'n disputen la paternitat. Els primers models eren una adequació del patí de rems format per dos flotadors, les bancades i dos rems al qual s'afegia la vela. Amb els anys es van anar perfeccionant. En tot cas, la gran particularitat del patí és que no té timó ni orsa. El patró, amb el seu pes i l'escota de la vela, ha de governar l'embarcació.

L'estiu de l'any 1942, Vilanova i la Geltrú va celebrar una regata entre la flota del Club Natació Barcelona i del Club Natació Badalona per escollir el disseny del patí a vela més rápid  

La flota de patins a vela en una fotografia de mitjans dels anys quaranta sortint des de la platja de Vilanova i la Geltrú. (Copyright/Arxiu Comarcal del Garraf)

L'elecció de Vilanova i la Geltrú per aquesta regata d'exhibició en les preregates de la Copa de l'América no és aliena la història del pati català. A l'agost de l'any 1942 es va disputar una regata a les platges de Vilanova i la Geltrú per posar els fonaments de la classe del patí a vela. Fins llavors no existia una normativa exacta en la fabricació d'aquest catamarà de fusta. La flota del Club Natació Barcelona i del Club Natació Badalona es van enfrontar per decidir quin dels dos models era el més ràpid. Va guanyar el model que feien els germans badalonins Lluís i Emili Mongé. Professionalment, exportaven fusta, però inicialment, més per afició que per negoci, van dissenyar el pati que va acabant per convertir-se en el model oficial del pati a vela català.

Les regates d'exhibició del patí a vela es faran dos dies -16 i 17 setembre- amb un recorregut de bastó i una durada màxim d'una hora. La flota de patins, s'esperen entre 100 i 150 catamarans, haurà de deixar lliure el camp de regates a les 14.00. Després serà el torn de la flota dels sis catamarans AC 40.

VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut