Estanis Soler, el mag de la restauració: un referent en el món del motociclisme clàssic
Corria l'any 1999 quan Bassella i els pobles afectats per la construcció del pantà de Rialb van començar a quedar inundats per les aigües. Va ser una experiència traumàtica per a tots els habitants de la zona, que després de molts anys de lluita van assistir a la desaparició del seu món més proper.
Entre ells hi havia la família Soler. Màrius Soler, el pare, va morir abans que l'embassament s'endugués el poble, però el seu fill va protagonitzar una de les històries més emotives d'aquesta tragèdia. L'Estanis va traslladar el taller on el seu pare restaurava motos i el va portar a un nou emplaçament. El 2002 va crear el Museu de la Moto de Bassella.
El taller es va traslladar de l'antic poble de Bassella, inundat pel pantà, al Museu de la Moto
Allà van tornar a muntar el taller, tal com el tenia el Màrius. Amb el mateix utillatge: torn, soldador autogen, trepant... i també amb la decoració del lloc de treball, els pòsters que decoraven les parets, els recanvis I la col·lecció de motos antigues que va restaurar al llarg de la seva vida.
L'Estanis ha continuat el llegat del seu pare, restaurant motocicletes antigues, recuperant motos de totes les èpoques i dissenyant un Museu interactiu on es pot seguir la història de la motocicleta. La seva filla Cristina és la directora del Museu de la Moto de Bassella, un equipament de primer nivell.
Més de 300 motos històriques
Actualment hi ha més de 300 motos exposades en un recorregut que comença amb les motos de la família, com la Soler Ràpida, la moto infantil que va fer el Màrius per als seus fills Estanis i Toni. La Bultaco amb la que Toni va aconseguir la seva primera medalla d'or al Sis Dies d'Enduro d'Àustria del 1976 o la Motosacoche (fabricant suís) que el Màrius feia servir en el seu dia a dia, una moto dels anys 20.
L'Estanis, mag de la restauració
L'Estanis té 80 anys i una vitalitat que sorprèn. Va en moto i sempre està atent a qualsevol esdeveniment on es demana la seva experiència i saviesa. Antic responsable de competició de Bultaco, la seva trajectòria no té comparació: és el mag de la moto clàssica.
L'exposició actual fa un recorregut per la història, que comença amb la Clement de 1902, una moto francesa, la unitat més antiga de totes. Hi ha la pionera a Catalunya i Espanya, la Simó, el primer fabricant de motos. S'hi poden veure autèntiques joies, com una Indian representant de l'art déco o els ciclomotors Motobécane en versió masculina o femenina. I, evidentment, una extensa representació de les marques catalanes més exitoses com Bultaco, Ossa, Montesa o Derbi, entre altres. Els visitants poden veuen el taller antic del Màrius i també el nou, on ara l'Estanis i David Boix restauren les motos. La llista de vehicles és espectacular: monoplaces, motos del Mundial o campiones del Dakar. La contemplació d'aquestes peces ocupa un bon temps. Però n'hi ha més: un apartat per a nens, que poden dissenyar una moto, audiovisuals i moltes més curiositats, a més d'una zona comercial.
El museu, interactiu, ofereix experiències per a tota mena de públic
El museu va fent diferents exposicions i s'ha convertit en un referent per als amants de la història i de les motos antigues. Una tasca d'exposició i de recuperació d'un patrimoni industrial únic i molt valuós.