Tot a punt per al Ral·li Dakar 2026: dates, recorregut i principals novetats
Arrenca un nou any i els motors comencen a escalfar-se per donar la benvinguda a la 48a edició del Ral·li Dakar. Amb l'arribada del 2026, centenars de pilots ja es preparen per competir en la prova de raid més important del món, que es disputa un altre cop pels deserts de l'Aràbia Saudita.
El Dakar 2026 el tornen a protagonitzar grans noms del motor català. D'una banda, Nani Roma intentarà guanyar la prova amb Toyota i Isidre Esteve tornarà al golf Pèrsic amb l'equip Repsol Toyota Rally. D'altra banda, Laia Sanz correrà amb Ebro en la seva 16a participació al Dakar.
Quan comença el Dakar 2026?
El Ral·li Dakar 2026 arrencarà el 3 de gener a Yanbu, a tocar del mar Roig, i es tancarà el 17 de gener a la mateixa localitat després de catorze dies intensos de competició.
En aquesta 48a edició, el Dakar proposa un recorregut de 8.000 quilòmetres, dels quals uns 5.000 seran cronometrats. L'edició del 2026 inclourà quatre etapes amb traçats diferenciats per a cotxes i motos, així com dues etapes marató, pensades per posar al límit pilots i màquines.
Recorregut del Ral·li Dakar 2026 etapa per etapa
El Ral·li Dakar començarà amb una jornada de pròleg, que serà clau per definir l'ordre de sortida dels pilots en la primera etapa de la competició. Aquestes són les etapes que componen el Dakar 2026:
- 3 de gener: pròleg, Yanbu-Yanbu (23 km)
- 4 de gener: etapa 1, Yanbu-Yanbu (305 km)
- 5 de gener: etapa 2, Yanbu - Al-Ula (400 km)
- 6 de gener: etapa 3, Al-Ula - Al-Ula (422 km)
- 7 de gener: etapa 4, Al-Ula - refugi (451 km de la primera part de l'etapa marató)
- 8 de gener: etapa 5, Al-Ula - Hail (372 km, final de l'etapa marató)
- 9 de gener: etapa 6, Hail-Riad (331 km)
- 10 de gener: descans a Riad
- 11 de gener: etapa 7, Riad - Wadi ad-Dawasir (462 km)
- 12 de gener: etapa 8, Wadi ad-Dawasir - Wadi ad-Dawasir (481 km)
- 13 de gener: etapa 9, Wadi ad-Dawasir - Bisha (410 km de la primera part de l'etapa marató)
- 14 de gener: etapa 10, Bisha-Bisha (421 km, final de l'etapa marató)
- 15 de gener: etapa 11, Bisha - Al-Henakiyah (347 km)
- 16 de gener: etapa 12, Al-Henakiyah - Yanbu (310 km)
- 17 de gener: etapa 13, Yanbu-Yanbu (105 km)
Per què l'Aràbia Saudita torna a ser la seu del Dakar?
Per setena vegada consecutiva, els millors pilots de raid del món viatgen al golf Pèrsic per disputar la cursa més dura del planeta. Però per què l'Aràbia Saudita ha agafat el control del Dakar?
El Ral·li Dakar ha recorregut bona part del planeta al llarg de la història. Als inicis, la prova unia París amb Dakar, un trajecte que va donar nom a la mítica competició. Amb el pas dels anys, però, l'Amaury Sport Organisation (ASO), l'entitat organitzadora, va optar per canviar d'escenari. El Dakar va deixar el continent africà, va travessar l'Atlàntic i es va establir durant una dècada a Sud-amèrica.
El 2019, l'ASO va tornar a canviar la ubicació del ral·li i va portar el Dakar a l'Aràbia Saudita. L'organització va justificar aquest trasllat, entre altres motius, per raons de seguretat, després d'alguns episodis de risc viscuts en edicions disputades a l'Àfrica.
El Dakar va signar inicialment un acord de cinc anys amb l'Aràbia Saudita, que garantia la celebració de la prova al país fins al 2024. Posteriorment, el contracte es va ampliar fins al 2029, fet que assegura que el Ral·li Dakar passarà durant una dècada per les dunes saudites.
Les novetats: adeu a l'Empty Quarter i entrada de pit stops
D'altra banda, tot i que el Dakar es torna a córrer a l'Aràbia Saudita, l'organització de la cursa, amb el director David Castera al capdavant, ha aplicat alguns canvis importants respecte a l'any passat.
En aquesta 48a edició s'elimina del recorregut el pas per l'Empty Quarter, el desert de sorra més gran del món, així com la crono de 48 hores; dues decisions orientades a evitar estratègies que puguin situar-se al límit del reglament.
Una altra novetat seran els pit stops autoritzats a les etapes 1, 2 i 11. Aquests punts d'assistència permetran que els camions de suport ajudin els participants amb reparacions mecàniques o canvis de rodes, sempre amb la penalització corresponent. L'objectiu és evitar que un problema puntual durant els primers dies deixi fora un pilot, però sense reduir la duresa de la prova.
A més, el recorregut també s'ha retocat per limitar el pas per zones de pedres especialment conflictives, responsables de nombroses punxades en edicions anteriors. El traçat manté aquest tipus de terreny, però en redueix la presència als punts més problemàtics.