Loteria de Nadal 2025
Comicis a Extremadura
Tiroteig a Johannesburg
Dossier Epstein
Tales il·legals arbres
Mort violenta Molins de Rei
Inuncat
Selectivitat 2026 (PAU)
Bustos cas Mercuri
Sumar PSOE
B9 de Badalona
Sospitós Universitat de Brown
Christensen
Girona Atlètic de Madrid
Vinicius

El Govern destinarà 23 milions d'euros fins al 2030 per implementar el model 2+1 a la C-55

07/05/2025 - 18.30 Actualitzat 07/05/2025 - 18.30

ACN Manresa - El Govern té previst invertir 23 milions d'euros fins l'any 2030 per transformar la C-55 entre Manresa i Súria en una via 2+1. D'aquesta manera i per primer cop, el sistema s'allarga també cap al nord. Són un total de 15 quilòmetres continus, però que es divideixen en tres trams: Manresa-Sant Joan de Vilatorrada, Sant Joan de Vilatorrada-Callús, i Callús-Súria. El Departament de Territori ha presentat aquest dimecres el programa als alcaldes del Bages i el Solsonès, i també als dos presidents dels consells comarcals. El model 2+1 té com a objectiu reduir l'accidentalitat causada per xocs frontals, que són els que provoquen més víctimes greus i mortals a la xarxa viària de la Generalitat.

El model 2+1 s'estendrà també de la C-55 cap al nord. S'actuarà primer en el tram Manresa-Súria que, segons el Departament de Territori, és el que registra un trànsit més elevat.

A partir del 2030, s'actuarà també en l'àmbit entre Súria i Solsona, un total de 30 quilòmetres que costaran una inversió estimada de 42 milions d'euros. Tot i això, de manera més immediata, es preveu implantar en tota la C-55 una banda sonora central des de Manresa i Solsona per alertar els conductors en cas que envaeixin el carril contrari. L'objectiu és reduir les distraccions i els accidents frontals i frontolaterals.

Pel que fa al tram entre Manresa i Súria, l'actuació es divideix en tres fases. El primer serà des de Manresa fins a Sant Joan de Vilatorrada i s'ha programat per al 2026. En aquest cas, seran un total de 3 km amb una inversió prevista de 2,5 milions d'euros. Dins del mateix 2026, també es preveu iniciar el tram que li donarà continuïtat, des de Sant Joan fins a Callús: 2,3 km més i una inversió prevista de 6,4 milions d'euros.

Un cop completat aquest recorregut, fins arribar a Súria caldrà esperar fins al període 2028-2030. Serà la intervenció de més longitud en aquest tram nord, 10 km, i la inversió prevista és de 14 milions d'euros.

El model 2+1

El sistema 2+1 consisteix en configurar tres carrils de circulació, on el carril central es va alternant en un sentit i en l'altre, per tal d'habilitar trams d'avançament segurs per als vehicles. A més, s'implanta una separació reforçada dels dos sentits de circulació, que pot ser una barrera física de formigó, senyalització horitzontal o elements d'abalisament. Per les característiques, traçat o funcionalitat de la carretera, hi ha trams en què s'opta per una solució intermèdia, on la secció de la via es manté i s'implanta el reforç dels sentits de la carretera.

Així, aquest model incideix en dos factors relacionats amb els accidents frontals: la invasió del carril del sentit contrari per pèrdua de control o falta d'atenció i els avançaments inadequats. Incidint en el risc d'aquest tipus d'accidents, un dels que més víctimes greus i mortals provoca a la xarxa viària, Territori calcula que es podria reduir entre el 80 i el 100% dels accidents mortals en els trams on s'actuarà.