"Tot OK?", una nova eina per alertar de la violència a infants i adolescents via WhatsApp
Infància Respon és una eina de denúncia telefònica que ara suma una pàgina web i un número de WhatsApp per arribar directament als menors afectats
23/01/2025 - 19.09 Actualitzat 29/08/2025 - 08.51
El telèfon del servei Infància Respon va rebre més d'11.000 trucades durant el 2024. Però només 7 de cada 100 tenien menors d'edat a l'altra banda de l'auricular.
Per corregir aquesta situació, el Departament de Drets Socials ha posat en marxa Tot OK?, una nova eina que permet denunciar situacions de maltractament i violència contra infants i adolescents a través d'internet o WhatsApp (677.484.322). Uns canals amb què els joves estan més familiaritzats.
Per Salomé Díez, responsable d'Infància Respon, es tracta d'un pas indispensable per detectar, prevenir i protegir millor els menors.
"N'hi ha que no volen explicar ni als pares el que els passa. Ara disposem d'un mitjà que dominen en el qual poden trobar directament un acompanyament professional."
Aquest últim canal s'estructura en cinc espais, segons l'edat i perfil de l'usuari: nens i nenes, adolescents, joves, professionals de l'àmbit de la infància i ciutadania, amb un llenguatge adaptat a les edats i els coneixements de cada franja. També hi ha recursos per detectar i denunciar les situacions de risc, així com un espai on fer consultes anònimes.
Mònica Martínez Bravo, consellera de Drets Socials i Inclusió, confirma que l'objectiu de la nova eina és augmentar la detecció dels casos de violència o risc en la infància:
"Els joves d'entre 14 i 24 anys es comuniquen avui en dia principalment per WhatsApp. Amb aquestes noves vies de comunicació podrem guiar-los cap a recursos per protegir els seus drets i contra les violències al seu entorn."
El maltractament físic i psicològic, la negligència, l'abús sexual, l'assetjament escolar i el ciberassetjament són alguns dels casos més freqüents. Un cop fet el contacte, des d'Infància Respon es recull tota la informació i es traspassa al servei corresponent.
Per exemple, els casos d'assetjament escolar a la Unitat de Suport a l'Alumnat en Situació de Violència (USAV) o quan hi ha risc greu a la Unitat de Detecció i Prevenció del Maltractament (UDEPMI). La Mònica, jurista d'aquesta unitat, destaca que, sigui quin sigui el cas, cap queda sense resposta:
"Sempre es valora si hi ha un risc imminent per a la integritat física de l'infant o adolescent. En alguns casos hem d'actuar d'urgència i en d'altres es deriva a un equip que ho treballa durant mesos."
Tots els canals d'Infància Respon funcionen 24 hores al dia 365 dies l'any, ja sigui per telèfon (116 111), WhatsApp (677 484 322) o internet (www.totok.cat).
Avui és notícia
Publicat el Dossier Epstein: milers de documents de la xarxa pedòfila de l'empresari amic de Trump
"Estem desbordats": els fabricants de balises, a pocs dies de l'obligatorietat dels llums V16
Balisa V16 o triangles, si viatges fora? Què cal fer servir a cada banda de la frontera
Activada l'alerta Inuncat pel risc de pluges abundants al litoral i prelitoral de Barcelona i Girona
Relators de l'ONU denuncien el "tracte cruel i degradant" del desallotjament del B9 de Badalona