
2.488 quilòmetres sense repostar: el rècord d'un cotxe d'hidrogen fet per universitaris
Els estudiants, de la Universitat Tecnològica de Delft, han batut el rècord Guinness de la distància més llarga recorreguda mai per un vehicle urbà propulsat amb hidrogen
Redacció
11/07/2023 - 18.52 Actualitzat 11/07/2023 - 18.52
2.488 quilòmetres i mig sense haver de repostar, a una velocitat de 45 km/h i durant tres dies en un circuit tancat. Així han batut el rècord Guinness de la distància més llarga recorreguda mai per un vehicle urbà propulsat amb hidrogen. Ho ha aconseguit un grup de 23 estudiants de la Universitat Tecnològica de Delft, als Països Baixos.
El vehicle s'anomena Eco-Runner XIII i, després d'aquesta fita, presumeix de ser el cotxe d'hidrogen més sostenible del món. Els joves, segons expliquen a la web del projecte, s'han concentrat sobretot en el xassís. Han treballat per construir un cotxe lleuger i aerodinàmic, per augmentar la seva eficiència. Amb tot, pesa 72 quilos i pot portar una sola persona.
Per batre el rècord Guinness, que van assolir a finals de juny, només els ha calgut un sol dipòsit de combustible de 950 grams. N'hi va haver prou perquè una desena de conductors el conduïssin per torns de dues hores durant un total de 71,5 hores ininterrompudes, només amb les pauses per fer un canvi de rodes i per fer els relleus.
Els joves formen part de l'Eco-Runner Team Delft. Es tracta d'un projecte que va començar fa prop de dues dècades, el 2005, amb un grup d'estudiants de segon curs de la Facultat d'Enginyeria Aeroespacial de la Universitat Tecnològica de Delft. El seu objectiu era crear un vehicle per competir a la Shell Eco-marathon, una competició anual patrocinada per Shell, en què els participants construeixen vehicles especials per aconseguir la màxima eficiència energètica. I així va néixer l'Eco-Runner 1.
Des d'aleshores, hi ha participat pràcticament cada any --des del 2014, de forma ininterrompuda--, amb prototips diferents que creen grups d'estudiants diferents. Així doncs, hi ha hagut tretze models diferents, dotze dels quals propulsats per hidrogen.
I amb el tretzè, el mateix vehicle amb què han batut el rècord Guinness, també van guanyar la Shell Eco-marathon del 2022:
L'hidrogen és el combustible del futur?
Segons expliquen els integrants de l'Eco-Runner, els cotxes d'hidrogen, també coneguts com a vehicles elèctrics de pila de combustible --FCEV, per la sigla en anglès-- han de ser complementaris dels vehicles elèctrics. Poden tenir més autonomia i, en principi, no contaminen.
Ara bé, perquè siguin sostenibles cal que l'hidrogen que facin servir sigui verd, és a dir, que s'hagi produït a partir d'energies renovables, amb sol o amb vent. Perquè l'hidrogen s'ha de produir.
Com es fa? Tal com expliquen a la seva pàgina web, es pot fer o bé separant-lo del metà (CH₄) o bé separant-lo de l'aigua (H₂O). Només en el segon cas, apunten, l'hidrogen produït és verd.
El procés es diu electròlisi i, amb electricitat, es tracta d'aïllar l'hidrogen (H) de l'oxigen (O). Aquest hidrogen s'emmagatzema per fer-lo servir després, com a portador d'energia. Actualment, però, la immensa majoria d'hidrogen es produeix amb gas natural --per tant, energia no verda--. El repte, doncs, és revertir això.
Avui és notícia
Tres milions de porcs i senglars morts: el viatge de la pesta porcina per la Unió Europea
Senglars: d'estar prop de l'extinció a ser un risc per a l'expansió de la pesta porcina africana
El preu del porc segueix baixant en picat per evitar excedents i facilitar l'exportació a Europa
S'eleven a 13 els positius per pesta porcina africana, tots dins de la zona afectada
Els pescadors de peix blau podran vendre una part de les tonyines que capturin accidentalment