40 anys de sintonies a TV3: des de la primera música que va sonar fins a "Crims"
Compositors i intèrprets fan un repàs de les músiques originals de sèries i programes de la televisió
Agustí Forné
16/07/2023 - 20.44 Actualitzat 16/07/2023 - 21.55
És ben sabut que la primera cara que es va veure per TV3 va ser la de Joan Pera. Va ser el vespre del 10 de setembre del 1983. Però abans d'aparèixer l'actor es va poder sentir una música composta per Jordi Doncos. Va ser la primera sintonia corporativa de la televisió pública catalana.
Doncos va explicar en una entrevista a Àngel Casas que li van demanar "una sintonia que s'enganxés de seguida, que fos molt maca i que durés un minut i mig". Així sona:
Bardagí i "Kitflus", els pioners
Amb el començament de les emissions regulars, músics com Josep Maria Bardagí va popularitzar sintonies de programes com "Àngel Casas show". En va crear moltes més, segurament una de les més conegudes la de "La marató".
Un bon amic de Bardagí, i amb qui va compartir diferents grups va fer la sintonia del primer serial de TV3: "Poble Nou". Parlem de Josep Mas "Kitflus". "Vam ser pioners -recorda kitflus- Va ser molt bonic i el tema el vaig incorporar als concerts i el vaig enregistrar en alguns discos."
Per a TV3, Josep Mas va fer treballs molt diversos. Per exemple, la música dels telenotícies i del canal 3/24. "En televisió, un segon és una eternitat. Les sintonies són molt curtes. El que es busca és que t'agradi i que identifiqui la sèrie", diu.
Un dels treballs amb què assegura que més va disfrutar va ser amb el "Supertres". Entre moltes altres, va compondre "Anys i anys" que, amb el temps, es va convertir en un clàssic per felicitar els aniversaris. "Aquest tema ha fet més pel català que moltes campanyes", assegura.
Guinovart, l'excel·lència
TV3 era la televisió que Albert Guinovart mirava de jove. Per això, li va fer molta il·lusió quan li van demanar que fes la música de "Nissaga de poder". "M'ho van demanar un divendres. Em van dir que volien una melodia grandiosa. El dilluns següent els vaig presentar 4 propostes. 3 eren grandioses i una més rítmica. Quina van triar? La més rítmica", explica.
Després van venir més encàrrecs. "El cor de la ciutat", "Mirall trencat" o "Laberint d'ombres" són els més coneguts. "Sempre creem a cegues. No veiem cap imatge, simplement ens expliquen genèricament de què va la sèrie".
Guinovart estaria encantat de tornar a crear sintonies per TV3, però amb mitjans. "Jo enregistrava amb orquestres simfòniques. Ara, les coses han canviat molt. S'aposta per la funcionalitat, s'ha perdut l'aspecte artístic".
Quintana i Beth, sintonies amb lletra
El 2005, Antoni Olaf Sabaté va compondre la música de "Ventdelplà". Però Gerard Quintana va fer la lletra i la va interpretar. "Fins aquell moment les sintonies eren instrumentals", diu el líder de Sopa de Cabra. "De sobte, em van demanar una cançó. Va ser una col·laboració puntual; no ho vaig tornar a fer."
"Mar de fons" va ser la sèrie que va substituir "Ventdelpla". I també van decidir fer una cançó com a sintonia. Li van encarregar la Beth. "No ho havia fet mai, però el director, Jesús Segura, va confiar en mi. Em va fer molta il·lusió perquè era el primer treball que feia en català". Va compondre d'una tirada la lletra i la melodia d'"On és l'amor". "No passa sempre, però quan passa, és màgic". En aquella època li demanaven el tema als concerts i no descarta enregistrar-la "perquè és molt bonica". La Beth també va fer "La mascota de Darwin" per a la sèrie "Zoo", i Ii encantaria fer-ne més.
"Crims", una altra manera de fer sintonies
Més recentment, sintonies com la d'"El foraster" han fet fortuna. "Stranger in my own town" és d'Antoni M. Mir i Joaquim Molins Vila. La va interpretar l'islandès Halldór Már, que havia protagonitzat temps enrere la sèrie "Katalonsky". Encara l'hi reclamen als concerts.
La manera de fer les sintonies ha canviat molt en 40 anys. De les orquestres simfòniques s'ha passat a l'ordinador. Un bon exemple és "Crims", un encàrrec a l'estudi Cançons. Els autors són Eloi Caballé i Aleix Sans. "Ara no cal ser un gran instrumentista", afirma Eloi Caballé. "Potser no en toco bé cap, però els toco tots i això és el que m'interessa". Per a ell, l'ordinador s'ha convertit en una extensió del cervell. "Tens una paleta de colors immensa que ens permet fer música molt precisa". I no dubta dir que la sintonia d'un programa tan vist com "Crims" els ha obert moltes portes en un sector "molt complicat".
De Sisa a Quimi Portet
Músics populars i reconeguts han creat sintonies per TV3. Sisa va fer la d'"Oh Europa"; Quimi Portet, la de "Plats bruts"; Marc Parrot, la de "Malalts de tele" o "El club"; Carlos Segarra, la de "Basquetmania"; Joan Vives, la de "Teresina S. A".; Joan Albert Amargós, la d"Arnau" o del concurs "Blanc o negre". La llista no s'acabaria mai. En el que tots estan d'acord és el fet que TV3 demani temes originals com a sintonies dels seus programes és molt positiu per la música.
Avui és notícia
Publicat el Dossier Epstein: milers de documents de la xarxa pedòfila de l'empresari amic de Trump
20 municipis rebran 233 milions de la llei de barris: quins són i a què destinaran els diners
Relators de l'ONU denuncien el "tracte cruel i degradant" del desallotjament del B9 de Badalona
L'Ajuntament de Badalona fa fora les desenes de persones acampades davant el B9
Ordeig diu que els experts europeus no veuen per ara indicis que la pesta porcina sortís de l'IRTA-CReSA