
Austràlia vol endurir la prohibició de les xarxes socials als menors de 16 anys
Redacció
Austràlia vol canviar la llei que prohibeix les xarxes socials per als menors de 16 anys, després de comprovar que en mig any d'aplicació, la majoria d'adolescents se la salten. El govern australià preveu doblar les multes a les plataformes que no introdueixin mecanismes per impedir l'accés als menors i les situarà per damunt dels 60 milions d'euros.
Segons el regulador australià, que actualment investiga Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok i YouTube, hi ha un frau generalitzat per part de les companyies, que no posen prou traves als menors per tenir-hi comptes personals. La nova normativa també preveu incrementar els mitjans per vigilar els incompliments de les grans plataformes.
En un comunicat, el primer ministre, Anthony Albanese, ha acusat les companyies tecnològiques de no estar compromeses amb la legislació: "M'encoratja el canvi de perspectiva i l'impuls global que hem vist des de la introducció de l'edat mínima a les xarxes socials, però és evident que les grans tecnològiques no estan fent prou per complir amb la llei."
I ha lamentat que les xarxes encara estiguin plenes de menors.
Encara hi ha massa nens a les xarxes socials.
El premier australià també es felicita per l'impacte mundial que va tenir la primera llei que vetava l'accés de menors a les xarxes: "Austràlia lidera el món amb els nostres esforços per mantenir els nens i joves segurs en línia", diu.
Albanese fa una aposta per reforçar la prohibició i garantir la seguretat dels menors: "Aquests canvis són un reflex de la serietat amb què ens prenem qualsevol incompliment d'una llei pionera per part de les grans companyies."
Entrar-hi continua sent fàcil
La llei australiana ha posat de manifest les enormes dificultats per aplicar una mesura com aquesta. Fins ara s'han donat de baixa 5 milions de comptes de menors, però s'ha constatat que els controls d'edat per accedir-hi no funcionen amb garanties.
Aquesta setmana s'ha publicat un estudi al British Medical Journal segons el qual el 85% dels menors australians entre 12 i 15 anys encara feien servir les xarxes socials al cap de tres mesos de la prohibició.
L'estudi revela que dos terços dels usuaris menors de les xarxes hi accedien simplement declarant-se majors de 16 anys o penjant una selfie que les plataformes acceptaven com a vàlida.
Trucs i inacció
A l'abril, un organisme industrial australià que representava els proveïdors de tecnologia va atribuir els problemes per fer complir la prohibició a un desplegament molt minso de les eines per executar controls d'edat per part de les plataformes de xarxes socials.
I la ministra de Comunicacions, Anika Wells, se'n va fer ressò en un comunicat: "Segons les actualitzacions periòdiques que rebo del Comissionat de Seguretat Electrònica, tinc clar que les plataformes de xarxes socials fan servir trucs i només executen el mínim indispensable per sortir-se'n."
A més de capacitar el regulador per exigir informació a les plataformes de xarxes socials, els canvis previstos en la llei també permetran recopilar informació de tercers, com ara proveïdors de garantia d'edat o botigues d'aplicacions, per contrastar la informació de les plataformes. El govern australià encara no ha decidit quan presentarà les esmenes a la llei perquè s'aprovin al Parlament.
Austràlia ha estat pionera a l'hora de restringir l'accés dels menors a les xarxes socials, i altres països analitzen els seus resultats per seguir-los els passos. França i Dinamarca tenen previst aplicar la prohibició enguany i el Regne Unit, l'any que ve.
A Espanya, el govern de Pedro Sánchez també va anunciar al febrer la voluntat d'aplicar una prohibició, tot i que de moment no hi ha termini.