Canet de Mar alerta del risc d'una de les poques rieres urbanes sense canalitzar a Catalunya
Els veïns han començat a mobilitzar-se, però l'Ajuntament veu complicat soterrar-la i tampoc considera viable limitar-hi el trànsit
08/09/2025 - 06.42 Actualitzat 08/09/2025 - 06.43
Els veïns del tram baix de la riera de Lledoners de Canet de Mar, al Maresme, han començat a mobilitzar-se pel perill que té una de les poques rieres urbanes sense canalitzar de Catalunya.
És un problema que arrosseguen des de fa anys i que s'agreuja quan l'aigua arrossega els vehicles i bloquegen la poca amplada del carrer.
Amb la dana que fa un any va arrasar València a la memòria, temen pèrdues humanes i materials pel perill d'inundació.
Des de fa sis anys han demanat a l'Ajuntament solucions perquè, tot i que Canet ja té dues rieres soterrades, en aquest cas "el poc espai ho fa impossible", com assegura l'alcalde Pere Xirau:
"El cobriment no és factible perquè el carrer és estret i la proximitat de les cases no ho permet."
Possibles solucions alternatives
Actualment, hi ha diferents projectes sobre la taula per esmorteir l'efecte de les riuades.
La Diputació de Barcelona està redactant, en projecte d'execució, la construcció d'un dipòsit a la part alta del poble.
I l'Agència Catalana de l'Aigua, en projecte de redacció, dissenya el soterrament de la part final de la riera de Lledoners, on l'amplada del carrer ho permetria, a més de la construcció de mòduls d'infiltració a la part alta del poble.
Un punt conflictiu en l'àmbit urbà
La riera dels Lledoners travessa el nucli urbà de Canet de Mar i, com moltes rieres costaneres, s'ha transformat en un carrer. És una via estreta, de menys de 3 metres en molts trams, amb zones amb voreres gairebé inexistents, menys de 30 centímetres.
Aquesta condició la converteix en una zona de difícil mobilitat, especialment per a la gent gran, que se suma a l'elevat trànsit.
Segons el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de la Diputació de Barcelona, per la riera de Lledoners hi passen al voltant de 2.600 vehicles diaris i unes 2.100 persones caminant, inclosos infants que van a l'escola, gent gran i turistes que van cap a la platja.
Els veïns, com Joan Baron, també alerten que a més s'hi permet aparcar i proposen desviar el trànsit a les actuals rondes que voregen el poble:
"Sabem que aquí no es pot fer plataforma única perquè pujaria el nivell de l'aigua, el que volem és limitar el pas."
Però des de l'Ajuntament expliquen que limitar el trànsit és complicat, perquè la riera de Lledoners és l'única sortida del centre del poble cap a la carretera.
Viure a prop d'una riera
Els veïns són conscients que viuen en una riera i han de prendre mesures, però volen poder moure's dignament, com explica Anna Garcia amb les bosses de la compra a cada mà:
"Puges i baixes les voreres, alguns cotxes són més amables però d'altres et toquen el clàxon, i és que no hi ha espai per poder passar."
L'alcalde, però, té clar que per més mesures que es prenguessin, el poble no podria evitar danys catastròfics davant d'un episodi puntual com el que va afectar València fa un any:
"El dia que es doni una dana, ni pous, ni caixons, ni carrers de vianants, ni eliminar cotxes, tinguem-ho clar."
Avui és notícia
Tres milions de porcs i senglars morts: el viatge de la pesta porcina per la Unió Europea
Senglars: d'estar prop de l'extinció a ser un risc per a l'expansió de la pesta porcina africana
El preu del porc segueix baixant en picat per evitar excedents i facilitar l'exportació a Europa
S'eleven a 13 els positius per pesta porcina africana, tots dins de la zona afectada
Els pescadors de peix blau podran vendre una part de les tonyines que capturin accidentalment