Catalunya invertirà 4.350 milions en infraestructures de mobilitat els pròxims 10 anys

Salvador Illa assegura que així es resoldrà un "dèficit inversor de gairebé 4.700 milions d'euros que Catalunya arrossega des de fa 13 anys"

Redacció

El govern preveu mobilitzar 4.350 milions d'euros per fer infraestructures de mobilitat els pròxims 10 anys. Això són més de 400 milions d'euros anuals, una xifra que triplica la del 2010, quan la inversió era de 134 milions.

Es tracta d'un salt "qualitatiu i quantitatiu", segons el president de la Generalitat, Salvador Illa, que ha assegurat que així es resoldrà un "dèficit inversor de gairebé 4.700 milions d'euros que Catalunya arrossega des de fa 13 anys."

L'executiu ha aprovat aquest dimarts aquesta planificació pressupostària que queda recollida al nou programa d'encàrrec d'actuacions (PEA).

En aquest programa es detallen més de seixanta actuacions de mobilitat que s'han de fer en els propers anys, entre les quals n'hi ha que ja són conegudes –i en execució– com ara:

Simulació de com serà la variant al seu pas pel nord d'Olot (Generalitat de Catalunya)

També s'incorporen noves infraestructures, com ara:

  • Variant de la C-14 a Tàrrega: 70 milions d'euros
  • Nova estació de tren de la plana de Lleida: 130 milions d'euros
  • Intercanviador d'autobusos de Plaça Espanya de Barcelona: 60 milions d'euros
  • Variant de Sentmenat i Caldes de Montbui: 45 milions d'euros
  • Condicionament de les carreteres GI-633, GI-634 i GI-643 entre el Gironès i el Baix Empordà: 21 milions d'euros
  • Millora de la C-14 entre Montblanc i Solivella: 19 milions d'euros

Revertir la desinversió

La Generalitat calcula que, des del 2013, s'han deixat de fer obres per valor de 4.700 milions d'euros i que ara cal revertir aquesta desinversió, després que el país hagi crescut i algunes infraestructures hagin quedat obsoletes

Imatge aèria de la C-15 a Vilafranca del Penedès transformada en una carretera 2+1 (Departament de Territori)

Les obres que rebran més dotació, segons el pla, són les que permetran fer carreteres 2+1 en una desena de trams de la xarxa catalana –523 milions d'euros– i les que milloraran la seguretat viària, on s'invertiran 785 milions d'euros en la pròxima dècada.