Sílvia Munt Premi Gaudí d'Honor 2026
Rosalía LUX Tour
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Mundial 2026 Trump
Veritats i mentides immigració
Origen pesta porcina
Ajuts cotxe elèctric
Fira de Guadalajara
Manga Barcelona
Copa del Rei
Atlètic Balears Espanyol
Sant Andreu

ChatGPT afecta el cervell dels estudiants: què és el deute cognitiu?

Un estudi del MIT alerta que la IA fa més passius els estudiants i redueix la memòria i la creativitat

19/09/2025 - 14.56 Actualitzat 19/09/2025 - 19.33

L'ús de ChatGPT té efectes en el cervell i podria afectar les capacitats cognitives dels estudiants. Ho diu un estudi del MIT Media Lab, que alerta d'alguns resultats preocupants. 

L'estudi va demanar a 54 estudiants que escrivissin un assaig i els va dividir en 3 grups: uns podien fer servir ChatGPT; els altres, Google, i, els últims, només el cervell. 

Els investigadors els van fer un encefalograma durant l'exercici per mesurar l'activitat cerebral i van observar que els que feien servir ChatGPT establien menys connexions en diferents regions del cervell que els que feien servir Google, i un 55% menys de connexions que els que no feien servir res. 

Els resultats a curt termini els van sorprendre relativament. "És lògic que es redueixi la interacció amb la introducció de cada eina", afirma la investigadora principal de l'estudi, Nataliya Kosmyna, del MIT Media Lab. 

"L'activitat dels que només tenien el cervell anava de la regió frontal a la del darrere, de l'hemisferi esquerre a l'hemisferi dret. Al grup de Google se'ls activava sobretot el lòbul occipital, relacionat amb el processament de la informació. En canvi, el grup de ChatGPT tenia una connectivitat pobra, això vol dir menys interacció i menys integració de la informació", segons Kosmyna. 

Les places vacants encara es poden ocupar (3Cat)

Estudiants més mandrosos

A banda dels resultats de l'encefalograma, el que els va preocupar més va ser que els estudiants van tenir un canvi de conducta a l'hora d'afrontar la tasca encomanada. Després de quatre mesos, el grup que feia servir ChatGPT es va anar tornant mandrós. 

Segons van observar els avaluadors, molts estudiants van passar a fer bàsicament copiar i enganxar. I no només van mostrar-se més passius, sinó que els seus resultats lingüístics també van empitjorar. Els escrits eren més homogenis, tenien un llenguatge menys divers i el contingut mostrava menys creativitat i manca de detalls personals. 

Abans d'acabar l'estudi, els investigadors van voler fer una última prova i van intercanviar els grups.

Els van demanar que fessin un nou treball a partir d'algun dels temes que ja havien tractat prèviament. Quan se'ls va retirar la IA, la seva activitat cerebral no es va recuperar del tot. 

"La qüestió és la sobredependència. Això és un perill. Confiar que ho tindràs disponible en tot moment."

En canvi, els estudiants del grup que només feien servir el cervell, quan van poder fer servir ChatGPT, sí que van mostrar una bona activitat. 

De fet, els millors resultats els van aconseguir els estudiants que havien començat sense ChatGPT i després el van usar com a eina de suport

Per això, els autors de l'estudi apunten que aquest seria un bon exemple d'ús, i que la IA, en lloc d'estalviar temps i recursos, ens faria treballar més.  

Uns estudiants d'ESO mirant uns ordinadors portàtils (3Cat/Mireia Rom)

Un 83% dels estudiants no recordaven cap frase

Un altre dels resultats cridaners de l'estudi és l'impacte en la memòria. El grup que va fer servir ChatGPT van integrar menys el que havien fet perquè el 83% dels estudiants no van poder recordar cap frase un minut després d'entregar l'escrit. És una dada que confirmaria que sense esforç els conceptes no s'assimilen igual. 


"Si ho fas servir perquè et faci els deures i els treballs t'estàs enganyant a tu mateix." 

"No estàs enganyant el teu professor, els teus pares, només t'enganyes a tu mateix. Perquè t'estàs robant a tu mateix, literalment", sentencia Nataliya Kosmyna, del MIT Media Lab. 

Kosmyna també considera que, d'acord amb el que han observat, ChatGPT podria afectar el pensament crític

"Els estudiants poden passar a confiar que només cal fer clic per buscar la informació i deixar de fer-se preguntes importants: Això és correcte? És el que volia? És el que estava buscant o simplement em deixo portar?", explica.  

Són diverses les sortides laborals per als estudiants de filologia catalana (3Cat)

Què és el deute cognitiu? 

Els autors de l'estudi "Your brain on ChatGPT: Accumulation of Cognitive Debt when Using an AI Assistant for Essay Writing Task" apunten que ChatGPT provocaria el que han anomenat com a "deute cognitiu".  

Segons ells, l'estalvi d'esforç mental que proporcionaria l'ús continuat de ChatGPT tindria un cost per al cervell, un impacte cognitiu en els estudiants, i generaria un deute en les seves habilitats. 

Els resultats de l'estudi han generat debat en el camp de la intel·ligència artificial. De fet, és el que buscaven els autors que han decidit mostrar-lo en estat preliminar, no revisat d'experts, abans que es publiqui, cosa que pot trigar uns dos anys. 

"Pensem que no hi ha temps per perdre. La IA s'està implantat molt ràpid i hi ha molta gent interessada que això passi. Temo que aparegui un KindergardenGPT. Potser no serà beneficiós i no ho sabrem, hem de fer-nos la pregunta: és realment beneficiós? Quins són els bons casos d'ús?", apunta. 

La recerca també ha rebut crítiques per part dels que consideren que la mostra és massa petita per treure'n conclusions. 

L'autora accepta que calen més estudis i acumular evidència científica sobre aquesta qüestió clau: l'impacte de la IA en les capacitats d'aprenentatge dels estudiants i les implicacions pràctiques en l'àmbit educatiu.