Loteria Nadal 2025
Arxius Epstein
Inuncat
Selectivitat 2026 (PAU)
Bustos cas Mercuri
Sumar PSOE
B9 de Badalona
Shein
Sospitós Universitat de Brown
UE Ucraïna fons russos congelats
Ordeig IRTA-CReSA
Incendi Hospitalet de Llobregat
Barça Baskonia
Punter Pascual
Joan Laporta

Manlleu

Combatre la segregació escolar treballant en equip i amb museus i centres de recerca

En els cinc centres que han participat en un pla pilot han augmentat considerablement les peticions de matrícula

Redacció

05/04/2018 - 16.30 Actualitzat 09/09/2020 - 09.53

Treballar per projectes, en equip, i de la mà d'institucions de referència, com ara museus o centres de recerca. Amb aquesta recepta, escoles i instituts intenten acabar amb la segregació escolar i aconseguir augmentar l'interès de les famílies pels centres amb poca demanda.

És un dels objectius que està aconseguint el Programa Magnet de la Fundació Bofill, que ha vist com en els cinc centres que han participat en un pla pilot durant cinc anys han augmentat considerablement les peticions de matrícules.

Notícia relacionada: Educació 360º: integrar al model educatiu el que s'aprèn dins i fora de l'escola

En centres com l'Institut del Ter, a Manlleu, on la meitat dels estudiants són d'origen estranger, veuen com una oportunitat la diversitat, tot i que la seva directora, Trini Montero, admet que des de l'entorn es veia de "manera negativa".

"Aquesta diversitat la veiem com una oportunitat de coneixement d'altres cultures, però des de fora s'ha vist d'una manera negativa. I l'institut ja va néixer amb un risc molt important de segregació. Per nosaltres és molt important assegurar l'equitat i la cohesió entre tots els nostres alumnes."

Per lluitar contra aquesta percepció, el centre es va sumar a aquest projecte innovador, en què tots els alumnes col·laboren en totes les àrees. Una de les iniciatives és mantenir les bicis que tots els alumnes necessiten per anar al poliesportiu a fer gimnàstica a punt. Per Mohamed Ezzamoori, el treball cooperatiu és l'al·licient.

"Si a un nen se li espatlla, ens ho demana i l'arreglem. Vaig apuntar-me aquí pel treball cooperatiu i m'agrada molt."

 

 

També han teixit una aliança amb el Museu del Ter. Els han ajudat a fabricar una pèrgola, feta de vímet, que, quan broti, donarà vida al pati. Per la Júlia Vinyes, viure l'aprenentatge en directe "motiva més".

"És veure-ho en viu i, esclar, et motiva més."

 

 

A més, el museu s'ha convertit en una aula més de l'institut, on els alumnes hi han passat hores. Els joves han restaurat peces del fons del museu, que ara es poden veure en una l'exposició sobre la dona treballadora.

Notícia relacionada: Prop de 500 escoles i instituts es renovaran amb el programa Escola Nova 21

Des de la Fundació Bofill recorden que aquest tipus d'iniciatives tenen un llarg recorregut als Estats Units, on funcionen des dels anys setanta. Després de l'èxit obtingut, ara, el projecte s'ampliarà progressivament fins a arribar als 45 centres Magnet el 2020.