
Barcelona
Desapareix la polèmica lona de la Catedral després de la campanya creativa d'una escola
Els alumnes de l'escola Brother de creativitat van dissenyar una aplicació que permetia obviar la lona de Samsung i veure què hi havia al darrere gràcies a un codi QR
Virgínia Arqué Nueno
21/04/2023 - 19.07 Actualitzat 21/04/2023 - 19.08
La lona publicitària de Samsung que durant deu mesos ha cobert una part de la façana de la catedral de Barcelona ja no hi és. Durant gairebé un any, la campanya comercial d'aquesta empresa de telefonia, penjada amb l'autorització de l'Ajuntament de la ciutat, ha provocat moltes queixes de veïns, visitants i també d'internautes a les xarxes socials.
Alguns ho consideraven una falta de respecte posar-la en un temple religiós, d'altres creien que enlletgia un edifici que és Bé d'Interès Cultural, i també es va denunciar la llum que feia a la nit, que incomplia la normativa de la ciutat. Davant d'aquesta última queixa, "l'Ajuntament es va posar en contacte amb l'operador publicitari perquè ajustessin la il·luminació i es van comprometre a fer-hi canvis per corregir-ho. Finalment, l'anunciant ha decidit retirar la lona", segons ha explicat el consistori, aquest divendres, a TV3.
La companyia pagava a l'Ajuntament i a l'Arquebisbat
La lona publicitària que cobria el cimbori del temple es va poder instal·lar gràcies a un doble acord de Samsung amb l'Ajuntament de la ciutat i amb l'Arquebisbat de Barcelona, que van autoritzar la campanya, d'entrada, fins al gener del 2023.
En obres de restauració com aquestes, el consistori pot autoritzar que les bastides es facin servir com a suport publicitari. En aquest cas, ho va fer a canvi d'una quantitat que, en els primers sis mesos, s'acostava als 54.000 euros, en dos pagaments diferents: un corresponia a la taxa municipal per a l'impacte visual de la lona, que el consistori hauria destinat a obres de millora al paisatge urbà; i l'altre, una contribució a l'Arquebisbat per restaurar el cimbori.
Tot i que no es va fer pública cap renovació de l'acord, que havia d'acabar el gener del 2023, la lona gegant, que mostrava la imatge d'un jove amb un mòbil a la mà, encara hi era, cosa que fa pensar que se'ls hauria allargat o renovat l'autorització. La campanya també incloïa la imatge d'una noia amb un telèfon a la bastida lateral.
El codi QR que la feia desaparèixer
Però fa uns dies, uns estudiants de l'escola Brother de creativitat de Barcelona van "contraatacar" amb una iniciativa que ha estat molt lloada a les xarxes socials.
Van dissenyar una aplicació que conté un filtre que fa transparent la lona i permet veure, al darrere, la façana de la catedral. A l'aplicació s'hi podia accedir de franc gràcies a un codi QR que els estudiants van difondre per tot l'entorn posant-lo en cartells i adhesius penjats als voltants del temple, enganxats a terra o a l'entrada de l'aparcament:
La idea dels trets autors d'aquest projecte era "atacar la mala publicitat amb una de bona", i ha tingut tant d'èxit que no només s'ha difós ràpidament per les xarxes socials sinó que semblaria que ha estat l'empenta final que ha fet caure definitivament la campanya.
S'havien d'adaptar a la normativa en contaminació lumínica
Segons ha explicat l'Ajuntament de Barcelona, "als convenis d'autorització de lones publicitàries s'exigeix complir la normativa de contaminació lumínica". En el cas de la lona de la Catedral, afegeixen, les normes de contaminació lumínica nocturna estaven ben especificades i concretaven que només podia estar il·luminada fins a les deu de la nit.
"En cap cas s'acceptaran il·luminacions disposades a la part inferior i els laterals tant de la lona com de la bastida d'obra, per tal d'evitar la dispersió de llum i l'augment de contaminació lumínica zenital. Evitar la intrusió lumínica en l'entorn domèstic i, en tot cas, minimitzar-ne les molèsties i els perjudicis. En cas d'incompliment d'aquestes condicions, es donarà per caducada i sense efecte la present autorització i l'empresa estarà obligada a desmuntar immediatament la instal·lació."
Tenint en compte això, l'Ajuntament va advertir l'empresa publicitària que havia de redireccionar els focus i disminuir la intensitat de la il·luminació nocturna, unes mesures que no s'han arribat a aplicar perquè l'empresa ha preferit retirar la lona de la façana del temple.
Avui és notícia
De la patacada del PSOE al preu de Vox al PP: què està en joc a les eleccions a Extremadura
Entitats socials es mobilitzen per acollir els desallotjats del B9 de Badalona i que no dormin al ras
Centenars de treballadors espanyols, explotats laboralment als Països Baixos
La persecució de les dones a l'Afganistan: un risc creixent per a la seva salut
La inflació i els impostos afecten la loteria de Nadal: de retirar-se fa 20 anys a tapar forats