Héctor Alterio
Jubilació
Peter Greene
"Trump gold card"
Carles III
Trinitarios Catalunya
La Xina i el Japó
Cas Leire Díez
UCO
Trump Europa
Concerts Nadal
Messi Índia
Lisci Osasuna
Barça Osasuna

Dia de la Mare: l'origen grec d'una celebració que ha anat guanyant un perfil consumista

El cristianisme va situar l'efemèride el 8 de desembre, i no va ser fins a mitjans del segle XX que la societat de consum va traslladar-la al primer diumenge de maig

04/05/2025 - 11.40 Actualitzat 19/08/2025 - 13.29

El primer diumenge de maig se celebra el Dia de la Mare, una efemèride que, malgrat que va néixer amb la voluntat de reconèixer el paper de totes les mares del món, s'ha acabat convertint en una festivitat consumista

Tant el petit comerç com les grans superfícies noten un increment notable de les vendes i, lluny del que pugui semblar, es continuen fent regals carregats de connotacions sexistes.

 

Una tradició d'origen grec

El Dia de la Mare va néixer a l'antiga Grècia, amb la idea d'honrar les mares. En aquell moment era a Rea, la mare de Zeus, Hades i Posidó, i considerada la mare de la humanitat. La cultura romana va fer-se-la seva per homenatjar Cibeles, deessa de la terra i la fertilitat, i amb l'arribada del cristianisme es va instaurar el 8 de desembre com a Dia de la Mare, coincidint amb la Immaculada Concepció.

Rea lliurant una pedra a Cronos, en lloc del seu fill (Wikimedia commons)

Però l'efemèride tal com la coneixem avui dia té les seves arrels a principis del segle XX als EUA, quan l'activista Anna Jarvis va voler retre homenatge a la seva mare. L'any 1914 l'aleshores president Woodrow Wilson va proclamar el segon diumenge de maig un dia d'homenatge a les mares dels EUA. 

A l'estat Espanyol es va celebrar el 8 de desembre durant segles, però la influència nord-americana, una situació econòmica precària i l'oportunisme dels grans magatzems van fer que a mitjans dels anys 60 s'instaurés el primer diumenge de maig com a Dia de la Mare. 

 

El viratge cap al consumisme i els estereotips de gènere

L'homenatge a les mares va virar cap al consumisme molt aviat, i, com explica el professor de consum de la UAB, Albert Vinyals, es va apostar per comprar regals per demostrar l'amor cap a la mare: "El calendari l'imposa la societat de consum. En funció de en quines èpoques de l'any es ven més o menys, es van creant campanyes per incentivar la idea de demostrar l'amor mitjançant la compra d'objectes."

"A les èpoques de l'any com podia ser la primavera, on hi havia poques festivitats, s'imposen festivitats com aquesta."

Per això des d'aleshores el Dia de la Mare està marcat en vermell al calendari dels comerços. I malgrat que no hi ha dades oficials, els fills i filles regalen més a les mares que als pares. La presidenta de la Pimec Comerç, Mònica Gregori, apunta els motius: 

"La gent es bolca més amb el Dia de la Mare, potser perquè és el primer diumenge de maig i estem més receptius, no en sé el motiu, però sí que hi ha més moviment pel Dia de la Mare."

El que sí que comparteixen tots dos dies és que els regals que fan els fills i filles mantenen els estereotips de gènere. Aquest diumenge moltes mares rebran estris de cuina, joies o productes de bellesa, com confirma Vinyals: "El món del màrqueting tira molt dels mandats de gènere més tradicionals i, per tant, els objectes que ens proposen normalment són els que tenen més a veure amb la mare com a cuidadora, per tant, objectes de cuina, coses de neteja... o com aquest ésser més sensible, més passiu, però sobretot molt estètic i que li dona molta importància a la imatge, i per tant coses relacionades amb la bellesa personal." 

Mònica Gregori apunta també que és un bon dia per a les pastisseries, fleques i floristeries, que "són les que viuen més intensament aquesta diada". També les joieries, vals de bellesa i perfumeries...

Tornant a l'essència, és un dia per homenatjar totes i cadascuna de les dones que han estat mares. Albert Vinyals apunta que el millor regal potser és el temps:

"El més bonic seria destinar-li un dia, o uns dies, i fer coses amb la mare, que segur que ho agrairia moltíssim més que un objecte, que molts cops és més un maldecap pensar què té, perquè generalment som consumidors sobreequipats i molts cops ens trobem que no saps què regalar. Per tant, destinar el temps i experiències és fantàstic."