Dos espanyols entre les 235 víctimes pels terratrèmols a Veneçuela, on es busquen milers de desapareguts

Hi ha també 4.300 ferits pel doble sisme i el govern espanyol ha informat que hi ha 80 espanyols desapareguts

Redacció

Passades més de 24 hores des que els dos terratrèmols consecutius a Veneçuela de magnitud 7,2 i 7,5 van sacsejar el país aquest dijous a la matinada, el balanç de víctimes s'ha elevat a 235 persones mortes i 4.300 de ferides.

Les tasques de rescat de possibles supervivents entre la runa dels edificis ensorrats continua, i per això es tem que les xifres –encara provisionals– podrien augmentar. El govern veneçolà xifra en 37.000 les persones encara desaparegudes.

ELs equips de rescat segueixen treballant per trobar supervivents sota la runa a Caracas (Boris Vergara/EFE)

El ministre d'Afers Exteriors, José Manuel Albares, ha confirmat aquest dijous a la nit la mort d'almenys dos ciutadans espanyols en els terratrèmols. A més, també ha informat que hi ha 80 ciutadans espanyols que són al país llatinoamericà i que no han estat localitzats.

El ministre ha volgut traslladar el condol a les famílies. D'altra banda, la Generalitat no té constància que hi hagi cap ciutadà català entre les víctimes o els desapareguts pel sisme.

La costa del nord de Caracas, la zona més afectada

Els dos terratrèmols es van registrar aquest dimecres amb pocs segons de diferència minuts després de les 6 de la tarda, hora local.

Tot i que l'epicentre del doble terratrèmol al Carib veneçolà va ser a prop de Yumare, a 300 quilòmetres de la capital, l'estat costaner de La Guaira, a menys de 30 quilòmetres de Caracas, és l'estat més afectat.

La Guaira és també un municipi de costa on conviuen veïns que hi resideixen tot l'any i veïns d'un poder adquisitiu més alt, que hi tenen apartaments de cap de setmana i de vacances.

 

La presidenta interina de Veneçuela, Delcy Rodríguez, s'ha desplaçat a aquesta zona, on el govern ha dut a terme una reunió d'emergència i ha demanat ajuda internacional.

Estem acompanyant les famílies, esperem recuperar la màxima quantitat de persones amb vida. Hem sol·licitat ajuda internacional.

L'emergència de Veneçuela està posant en evidència la fragilitat dels serveis bàsics. Molts veneçolans es queixen que falten efectius de rescat i també recursos sanitaris.

Enmig de la devastació, també s'han viscut escenes de saquejos d'establiments comercials. L'altra cara de la moneda són aquests voluntaris que distribueixen aliments allà on poden i també s'han muntat els primers refugis.

Saqueig d'un comerç en ruines a Veneçuela (EFE/Ronald Peña R.)

L'ONU descriu com a "aterradora" la devastació

Per buscar i localitzar les persones que se sap que són a Veneçuela, però no en quina situació es troben, s'ha creat una plataforma a internet amb el nom de desaparecidosterremotovenezuela.com on la gent publica fitxes d'aquestes persones.

Aquest divendres a les 7 del matí ja hi havia més de 41.000 fitxes creades, 5.700 de les quals eren de persones que ja havien estat localitzades.

Pel secretari general adjunt d'Assumptes Humanitaris de l'ONU, Tom Fletcher, la situació a les zones afectades pels terratrèmols a Veneçuela és d'una "devastació realment aterridora". L'organisme coordina el desplegament d'almenys 12 equips internacionals de cerca i rescat.

Un edifici d'habitatges afectat pels terratrèmols (Reuters/Maxwell Briceno)

Aquest dijous a la nit han arribat al país els primers rescatistes internacionals, provinents d'El Salvador i la República Dominicana.

Diversos països de la regió, tant els més pròxims ideològicament, com Cuba, el Brasil o Mèxic, com també els que lideren governs contraris al règim chavista, com l'Argentina, Xile o El Salvador, han anunciat la seva resposta a l'emergència. També el president dels Estats Units, que ha ordenat a diferents agències nacionals que es preparin per sortir de pressa a ajudar. 

El govern espanyol també ha informat que un avió de l'Exèrcit de l'Aire ja vola cap a Veneçuela amb una seixantena d'efectius de la Unitat Militar d'Emergències (UME) i 40 efectius dels equips d'emergència de la Comunitat de Madrid. La Comissió Europea, que ja ha activat el mecanisme de protecció civil, també mobilitzarà recursos.