
Doble sisme excepcional: claus per entendre com dos terratrèmols tan seguits han sacsejat Veneçuela

Butlletí Mirada Global
Cada divendres al teu correu, un article gratuït per entendre cap a on va el món
Feia més de cent anys que Veneçuela no patia un terratrèmol tan devastador com el doble sisme que s'ha produït aquest dimecres a les sis de la tarda hora local.
Amb magnituds de 7,2 i 7,5 respectivament, els terratrèmols han provocat centenars de morts i prop d'un miler de ferits, segons el balanç provisional, pel col·lapse d'edificis.
Entrevistats per 3CatInfo, diversos experts en la matèria han analitzat les causes d'aquest doble sisme, que s'equipara al del 1900, que va tenir una magnitud de 7,7.
Zona sísmica
A causa de la seva ubicació sobre la confluència de diverses plaques tectòniques, és "relativament normal" que es registrin terratrèmols al nord de Veneçuela.
Així ho han explicat el vicepresident del Col·legi de Geòlegs de Catalunya, Joan Martínez Bofill, i la catedràtica de Geodinàmica i especialista en tectònica activa de la Universitat de Barcelona, Eulàlia Masana.
En concret, la zona està considerada sísmica perquè hi ha col·lisió de diverses plaques com la sud-americana, la del Carib i la de Cocos, que per fregament poden generar terratrèmols quan acumulen molta pressió derivada del moviment. També hi ha una sèrie de falles.

En una entrevista a "El matí de Catalunya Ràdio", Masana ha assenyalat concretament les falles del Pilar o la del Boconó com les possibles causants del doble sisme que, a l'espera de saber com s'ha produït, la catedràtica apuntava que "pot ser dues parts de la transmissió de la mateixa ruptura".
Sorprèn que hagin sigut tan seguits
Entre els dos sismes d'aquest dimecres al nord de Veneçuela només han passat 39 segons. Una dada que sorprèn i que es pot considerar excepcional.
Segons apunten els experts, que hi hagi dos terratrèmols pot ser habitual, però no que siguin "dos sismes seguits de tanta magnitud i amb tan pocs segons entre l'un i l'altre".
"Normalment, hi ha petits terratrèmols previs que avisen del que ve o rèpliques després", considera el vicepresident del Col·legi de Geòlegs de Catalunya.
El físic de l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, Josep Batlló, ho atribueix a una "ruptura complexa" d'una mateixa falla, que "segur que és de més de 100 quilòmetres".
Construccions poc preparades
A la zona afectada pel doble sisme, moltes edificacions s'han esfondrat o han patit danys importants.
Un escenari que contrasta amb el de països com el Japó o Xile, on les construccions estan pensades per suportar terratrèmols i protegir la població.
"En aquests països, hi ha una normativa que obliga a fer edificis sismoresistents capaços d'absorbir les vibracions", recull el vicepresident del Col·legi de Geòlegs de Catalunya.

A Veneçuela, la legislació es va modificar després del terratrèmol del 1967 i ara s'obliga a construir amb formigó reforçat. Tanmateix, encara hi ha edificis anteriors al canvi de normativa.
"Els països empobrits no estan preparats", ha posat damunt la taula Martínez Bofill, que considera que cal inversió per revertir la situació i que disposin d'estructures "més fiables" per resistir aquests moviments tectònics.
Un altre problema al país és el terreny sobre el qual s'aixequen les edificacions. L'arquitecta veneçolana doctora a la Universitat de Berkeley Teresa Guevara ha recordat que hi ha fonaments sobre roca que, al mateix temps, s'assenten sobre capes i capes de terra sorrosa. Els sismes poden moure aquesta arena i desestabilitzar les construccions.
Hi haurà rèpliques?
Els experts asseguren que, normalment, hi ha rèpliques d'aquest tipus de terratrèmols de gran magnitud i que n'hi podria haver en les pròximes hores i també al llarg de la setmana.
A més, alerten que cal tenir en compte els possibles efectes secundaris de la tremolor com són les esllavissades. "Es poden produir lliscaments de terreny o que alguns edificis s'ensorrin perquè s'hagi mogut la terra que tenen a sota", diu Martínez Bofill.
Captats des de Catalunya
El doble sisme de Veneçuela s'ha captat des de Catalunya.

Les estacions sísmiques de l'Institut d'Estudis Catalans ubicades al Monestir de Poblet i al túnel del Cadí van registrar el moviment dimecres a la nit.
Una hora més tard, van captar també un terratrèmol d'una magnitud molt similar al Japó.






