Loteria de Nadal 2025
Comicis a Extremadura
Tiroteig a Johannesburg
Dossier Epstein
Tales il·legals arbres
Mort violenta Molins de Rei
Inuncat
Oficines Correus Extremadura
B9 de Badalona
Selectivitat 2026 (PAU)
Bustos cas Mercuri
Sumar PSOE
Christensen
Girona Atlètic de Madrid
Vinicius

Madrid

El comerç electrònic espanyol és lent en els lliuraments i exigeix moltes dades

L'intens ritme de creixement a Espanya del comerç electrònic, tot i que encara lluny dels nivells assolits als EUA, segueix, però, llastat per uns procediments de lliurament molt rígids, que alenteixen els lliuraments de mercaderies, i a més exigeixen massa dades personals al comprador. Així ho ha manifestat el director general de la multinacional PayPal a Espanya i Portugal, Estanis Martín de Nicolás, després que aquesta setmana la Comissió Europea (CE) hagi impulsat una consulta pública per facilitar els pagaments per internet, mòbil o targeta a tot Europa.

Redacció

15/01/2012 - 16.50 Actualitzat 09/11/2021 - 11.34

Segons les últimes dades oficials, el comerç electrònic a Espanya va aobtenir un nou rècord de facturació en el segon trimestre de 2011 en augmentar per novè trimestre consecutiu fins als 2.322 milions d'euros.

Encara que la xifra suposa un augment del 26,5 per cent respecte al segon trimestre del 2010, el percentatge total de transaccions comercials digitals a Espanya, respecte a les físiques, està encara molt lluny dels nivells dels EUA; a Europa ronda només el 3 o 4 per cent del total, segons Martín de Nicolás.

El responsable de PayPal, una empresa que permet fer pagaments a qualsevol que disposi d'adreça de correu electrònic i l'ús és gratuït per al comprador encara que no per al venedor, ha valorat positivament la iniciativa de la UE, perquè "tot el que faciliti el comerç electrònic i els pagaments per internet és boníssim".

Martín de Nicolás ha advertit que Europa està encara lluny dels EUA i Àsia en els nivells de penetració d'una activitat "tan estimuladora" de l'economia com és el comerç electrònic, i que a part té altres avantatges, com la reducció del trànsit a les ciutats.

Segons la seva opinió, un dels "grans cavalls de batalla" pendent de resoldre en el mercat electrònic espanyol és l'excessiva rigidesa en els terminis de lliurament dels productes, així com la difusa política de devolucions.

En països com el Regne Unit, les mercaderies comprades a la xarxa abans de les 18 hores d'una jornada laboral són rebudes habitualment a casa del client l'endemà, cosa poc habitual a Espanya.

Un altre dels esculls que perjudica el comerç electrònic a Espanya, és  l'excessiu nombre de dades personals que demanen les empreses als compradors abans de la transacció.

"A l'usuari d'internet li avorreix que se li demani contínuament informació sobre el seu nom, data de naixement, gustos, aficions, etc, quan en una botiga física no se li exigeix cap dada personal".

Martín de Nicolás ha afegit que el comerç electrònic és "molt segur" si s'adopten unes mesures mínimes, així, a PayPal el frau a escala mundial és inferior al 0,20 per cent, segons xifres de l'empresa, i el client està assegurat en cas de no rebre la mercaderia. També les empreses amb sistemes de pagament amb targeta Visa i MasterCard han abonat la iniciativa europea de suport al comerç electrònic.

Responsables de Visa Europe han informat que aquesta companyia "ja està treballant per proporcionar solucions innovadores", i MasterCard ha destacat en una nota el paper del comerç electrònic per ajudar a reduir l'economia submergida a Europa i estimular la inversió.

Consultat el president de la patronal tecnològica AMETIC, Jesús Banegas ha valorat especialment la iniciativa de la UE i ha afegit que Espanya està preparada tecnològicament per liderar el comerç en xarxa. Banegas ha afegit que Espanya és pionera en la tramitació d'iniciatives com el DNI electrònic que, segons ell, és el document ideal per a la compra-venda digital, especialment per la seguretat que garanteix, tot i que encara s'utilitza poc.

Per la seva banda, el president de l'Associació d'Internautes (AI), Víctor Domingo, ha dit que la localitat el comprador hauria de ser sempre el lloc fixat per resoldre litigis, ja que no és una cosa unificada a Europa.

A més, Domingo ha reivindicat millores, com ara que tots els comerços digitals utilitzin servidors segurs, que es redueixin o eliminin les comissions en els pagaments i que els comerços no demanin tantes dades al comprador per a una transacció.