El documental de TV3 "Kilowatts d'aigua, el negoci del segle", Premi Ramon Barnils

El treball de Carles Prats i Ricard Belis, emès al "Sense ficció" al maig, ha guanyat el Premi de Periodisme d'Investigació Ramon Barnils en la categoria Nacional

Els periodistes de TV3 Carles Prats i Ricard Belis ha guanyat el Premi de Periodisme d'Investigació Ramon Barnils pel documental "Kilowatts d'aigua, el negoci del segle", emès al maig. El reportatge del "Sense ficció" ha guanyat el guardó en categoria nacional.

És el primer cop que el premi guardona un documental audiovisual i una obra emesa per televisió. El jurat ha destacat la rellevància de la temàtica del reportatge, que aborda un problema de profunda actualitat, però que fins ara havia passat desapercebut.

En la gala d'entrega dels premis també s'ha premiat la publicació "Som Garrigues" en la categoria d'àmbit local i comarcal per la investigació "Una 'revolució' en mans del gran capital", de Miquel Andreu, publicada conjuntament amb "La Directa".

El reportatge posa noms i cognoms a les empreses que hi ha darrere els grans projectes d'energies renovables a determinades zones del país. El jurat ha destacat la vocació de servei públic de la investigació, les sinergies amb altres mitjans i la bona tasca d'aportar transparència en una qüestió de vital importància en un moment en què l'energia és cada vegada més damunt la taula.

Miquel Andreu, autor del reportatge "Una 'revolució' en mans del gran capital", en el discurs d'agraïment del premi (Elisenda Rovira)


El jurat dels premis ha fet una menció especial al reportatge de Núria Juanico i Albert Llimós "Assetjament sexual i abús de poder a alumnes de l'Institut del Teatre", publicat al diari "Ara", per la "gran quantitat de fonts", i "l'alt impacte social" d'un treball que ha estat "capaç de provocar canvis" en la institució.

Durant l'acte, el president del Grup Ramon Barnils, Enric Borràs, ha defensat la importància del periodisme d'investigació com a eina per canviar les coses:

Som periodistes perquè creiem que explicant la realitat, el seu context i el perquè de les coses, ajudem els ciutadans a prendre les decisions necessàries perquè el país, i el món, millorin

Els guardons s'han entregat aquest dimecres al vespre al Born Centre de Cultura i Memòria de Barcelona.

Prats i Belis reben el premi de mans del president del Grup Barnils, Enric Borràs (Oriol Freixenet)


Les concessions d'un bé públic a empreses privades

El reportatge explica l'escàndol que suposen les concessions a empreses privades d'un bé públic com és l'aigua. I ressalta els beneficis multimilionaris que obtenen produint electricitat –de baix cost- en un moment en què es dispara el preu de la llum.

Un tema de màxima actualitat i més quan el govern espanyol comença a plantejar-se la creació d'una empresa pública amb les centrals hidroelèctriques privades que pugui anar rescatant.

Podeu veure el reportatge aquí:


Fa més d'un segle que els rius catalans generen milions de kilowatts d'energia renovable. Les concessions es van fer a 75 anys, però un canvi legal en els anys 80 va ampliar els permisos de la majoria fins al 2061. I és per això que, des de fa un temps, una part del món local s'ha posat a treballar per aconseguir que els beneficis de la producció d'energia renovable no vagin a unes poques empreses i que es quedi al territori. Aplegats a l'associació Plataforma per Recuperar l'Energia demanen l'extinció de les concessions caducades i que les centrals passin a ser públiques. Alhora insten a detectar possibles fraus i irregularitats.

La construcció de les centrals hidroelèctriques va canviar el paisatge del Pirineu i va portar energia als centres productius per desenvolupar les indústries del voltant de l'àrea metropolitana de Barcelona. Però alhora els pobles de muntanya anaven perdent el control dels seus recursos naturals i van veure alterat el seu paisatge i la manera de vida. Aquesta gesta tecnològica va ser possible gràcies al treball –gairebé manual i en molt precàries condicions- de milers de treballadors vinguts de molts punts de l'estat. També en ells es va fixar el reportatge.

El documental també es pregunta si hi ha espai per a noves centrals arran del projecte d'una nova planta hidràulica a les Terres de l'Ebre. Seria una megacentral de bombeig de nova generació que vol funcionar només gràcies a la força de l'aigua, el vent i el sol.