Sumar PSOE
Tractorada Barcelona
Anna Guitart Institut Ramon Llull
Hisenda bizums
Pilar Alegría eleccions Aragó
Bondi Beach
Medalla d'Or de la Generalitat
Nominacions Gaudí 2026
Pesta porcina africana
Querella Mossos vaga Palestina
Nick Reiner
Salomé Pradas
T-usual T-jove 2026
Luis Enrique Valverde
Barça Guadalajara Copa

DIJOUS, A LES 24.10

"El documental" estrena "El quart regne. El regne dels plàstics", sobre la falsa promesa del somni americà

Demà, a les 24.10, "El documental", al 33, estrena "El quart regne. El regne dels plàstics", un documental d'Adán Aliaga i Àlex Lora, guanyador del Gaudí a millor pel·lícula documental. Els habitants d'un centre de reciclatge dels afores de Nova York comparteixen una mateixa decepció: la falsa promesa del somni americà. René, Walter, Eugene, Pier i Ana continuen treballant per mantenir viva l'esperança, mentre es qüestionen els grans misteris de l'univers.

17/03/2021 - 10.41 Actualitzat 17/03/2021 - 10.41

"El quart regne. El regne dels plàstics" mostra la vida quotidiana al centre de reciclatge Sure We Can, a Brooklyn, una organització sense ànim de lucre, comandada per la monja espanyola Ana Martínez de Luco, que compleix una doble missió: reciclar plàstics i envasos i rehabilitar un grup de ciutadans nord-americans i immigrants sense sostre, en molts casos, addictes. En aquesta comunitat marginal, tots comparteixen la decepció d'una realitat molt diferent a la promesa en el país de les oportunitats. Però, tot i haver patit la decepció de no aconseguir el seu somni americà, mantenen viva l'esperança.

Els protagonistes del documental són el René, un mexicà que encara assisteix a reunions d'Alcohòlics Anònims per evitar recaigudes; el Walter, un guatemalenc intel·ligent i enigmàtic que fabrica ulleres especials per transformar la realitat; el Pier, un americà, expianista de jazz, que va trobar la felicitat recollint llaunes després de patir una depressió i ara toca l'orgue entre les muntanyes de llaunes, i l'Eugene, un altre americà que lluita per recuperar-se de la seva addició a les drogues concentrant-se en les feines de compostatge.

Allà, l'aparent existència rutinària dedicada al reciclatge és també una recerca guiada pel desig de progressar. El destí és el camí: un reciclatge personal, a través de petits i continus canvis, per obtenir la millor versió d'ells mateixos. Aquí és on els protagonistes del documental troben el seu lloc, al marge de la societat que els ha deixat de banda.

El documental, que va guanyar el Gaudí al millor documental en l'edició del 2020, planteja també el problema de la crisi mediambiental. Sure We Can, aquesta solidària planta de reciclatge material i espiritual, situada al centre de la vida hípster de Nova York, absorbeix cada dia les muntanyes de plàstics, vidres i llaunes d'un veïnat que és incapaç de revertir la cadena de consum que inunda el barri i el planeta.

Premis

Millor documental, Premis Gaudí 2020
Millor documental, Premi de l'Audiovisual Valencià, 2019
Menció especial del jurat, Festival Internacional de Cine de Guadalajara, 2019
Millor documental, Atlanta Film Festival, 2019
Millor documental nacional, DocumentaMadrid, 2019
Premi Silver Horn I Premi Fipresci, Krakow Film, 2019
Premi Van Gogh, Amsterdam Film Festival, 2019
Millor documental internacional, Euganea Film Festival, 2019
Premi de la crítica, Hong Kong International Documentary Festival, 2019
Menció especial del jurat, Festival Cinematográfico el Ojo Cojo, 2019

Festivals

Premis Feroz, 2020
Big Sky Documentary Film Festival - Missoula, Montana, 2019
Festival de Màlaga, 2019
Abycine, Festival Internacional de Cinema d'Albacete, 2019
Shanghai International Film Festival, 2019
Kerala International Film Festival – Kerala, Índia, 2019
Ischia Film Festival, Itàlia, 2019
Festival Internacional de Cinema de Madrid, 2019
Rudnik International Debut Documentary Film Festival, 2019
Boston Latino International Film Festival, 2019
Oaxaca Film Fest, 2019
Festival Internacional de Cine de San Sebastián, 2019
DOCNY, 2019
Docs València, 2019
Festival L'Alternativa, 2019
Festival de Cine i Drets Humans de Barcelona, 2019
Zinexit, 2019
Rizoma, 2019

Fitxa tècnica

Direcció: Adán Aliaga i Àlex Lora
Guió: Adán Aliaga i Àlex Lora
Fotografia: Adán Aliaga i Àlex Lora
So: Adán Aliaga i Àlex Lora
Edició: Adán Aliaga, Àlex Lora i Sergi Dies
Ajudant de muntatge: Gonzalo Botija
Disseny de so: Lucas Ariel Vallejo
Gràfics: María Cano

2019

Una producció de Jaibo Films, Isabel Feliu Arquiola i Àlex Lora PC

tv3.cat/eldocumental
twitter.com/eldocumental33