Loteria de Nadal 2025
Comicis a Extremadura
Tiroteig a Johannesburg
Dossier Epstein
Tales il·legals arbres
Mort violenta Molins de Rei
Inuncat
Oficines Correus Extremadura
B9 de Badalona
Selectivitat 2026 (PAU)
Bustos cas Mercuri
Sumar PSOE
Christensen
Girona Atlètic de Madrid
Vinicius

Catalunya migdia

El futur dels vols low-cost: S'ha acabat viatjar a capitals europees per 5 euros?

L'encariment dels combustibles i l'impacte de la pandèmia obliga les aerolínies de baix cost a apujar tarifes i eliminar les superofertes

07/04/2023 - 08.30 Actualitzat 11/04/2023 - 09.29

Volar a Londres, París o Roma per menys de 10 euros és cosa del passat, i les escapades de cap de setmana a capitals europees deixaran de ser una opció econòmica, almenys per una bona temporada. L'escalada del cost del combustible i la delicada situació financera de les aerolínies després de la pandèmia s'ha traduït en un increment de preus del 36%, segons dades del motor de cerca de viatges Kayak.

El professor d'Economia Financera i Comptabilitat de la Universitat Pompeu Fabra, Andrei Boar, apunta que, tot i que l'encariment és més pronunciat en els trajectes low-cost, l'augment de tarifes aèries és generalitzat:

"On més notem aquest augment és en els vols de curta distància, perquè tenim la sensació que un increment de 10 a 50 euros és un gran encariment. Però els vols intercontinentals han arribat a pujar fins a un 50%"

 

Un canvi de model per a les aerolínies de baix cost?

Les superofertes a menys de 10 euros sembla que ja no tornaran. Fins i tot el CEO de Ryanair, Michael O'Leary, ha admès que els preus dels vols continentals pujaran entre 10 i 20 euros de mitjana.

L'elevat preu dels combustibles ha revertit en un encariment dels vols (Europa Press / Joaquín Corchero)

Però, això indica un canvi de model de negoci de les aerolínies de baix cost? La directora del màster en Direcció d'Empreses Turístiques del CETT-UB, Ainhoa Carballido, coincideix amb Andrei Boar que l'encariment del transport aeri respon a una situació conjuntural i les companyies low-cost mantindran la seva estratègia.

"El model low-cost es basa en prescindir dels serveis addicionals oferint un bitllet bàsic. A partir d'aquí, si vols un seient a la finestra, has de pagar; si vols portar una maleta, has de pagar; si vols un servei de dinar, has de pagar. Aquest model seguirà existint, el que canvia és el preu"

La cruïlla del turisme: entre la sostenibilitat i un model de masses

Els experts preveuen que, quan l'espiral inflacionista actual hagi acabat, els preus dels vols tornaran a baixar. Però no arribaran a mínims històrics per l'efecte de les taxes de sostenibilitat, que busquen reduir l'impacte mediambiental del transport aeri i canviar els hàbits dels viatgers.

Carballido és optimista i considera que en els últims anys el sector turístic ja ha començat a virar "cap a un model més sostenible, que aposta per l'experiència i per un futur, no només per a la indústria turística, sinó també per al territori". Andrei Boar, en canvi, és escèptic i pronostica que el turisme massiu continuarà predominant: "No hi ha cap intenció de canviar el model turístic. Està clar que es continua apostant pel turisme de masses".

Malgrat l'increment de preus, els aeroports tornen a recuperar els nivells de trànsit d'abans de la pandèmia 

De moment, malgrat la inflació, les aerolínies i els aeroports afronten una Setmana Santa amb nivells d'activitat d'abans de la pandèmia: la demanda està disparada i els consumidors busquen alternatives per retallar la despesa, però sense renunciar a viatjar. Una dinàmica que es preveu que es mantingui a l'alça de cara a l'estiu.