Madrid
El primer mes sense fum costa un 19% als hostalers
"Pèrdues superiors a les que esperàvem", són paraules del president dels hostalers, José María Rubio, referint-se a la baixada de les vendes, que durant el mes de gener han afectat el 85,94% dels establiments, des del canvi en la normativa de la llei antitabac. L'enduriment legal, segons Rubio, podria posar en perill entre 50.000 i 60.000 llocs de treball, i és per això que demana els representants polítics que rectifiquin la mesura. Tot i que la Federació Espanyola d'Hostaleria ho desaconsella, Rubio entén que molts hostalers incompleixin la llei "per mantenir les seves famílies", en una situació que considera "desesperada".
El primer mes de l'any sense tabac ja té xifres: ha costat als hostalers al voltant d'un 19%. Bars, cafeteries i locals d'oci nocturns han reduït, segons la Federació Espanyola d'Hosteleria (FEHR), un 19,14% i un 19,88%, respectivament, les seves vendes al gener, en relació amb el mateix període del 2010, a causa de l'enduriment de la llei antitabac. Les pèrdues semblen no haver afectat tant els restaurants, ja que segons l'enquesta feta a 1.200 empresaris del sector, aquest sector només retrocedeix un 14,35%.
El president de la patronal hostelera, José María Rubio, ha denunciat que "les pèrdues són superiors al que esperàvem i posen en evidència la llavors ministra de Sanitat, Trinidad Jiménez, que assegurava que amb la prohibició total augmentaríem el negoci". En concret, les dades ofertes per la FEHR recullen que l'enduriment legal ha provocat "importants pèrdues" en el 85,94% dels establiments, mentre que només un 1,49% ha notat un impacte positiu després de l'entrada en vigor de la nova norma.
Rubio ha demanat als diferents partits polítics que rectifiquin la mesura "més radicalment prohibicionista i costosa per a l'economia i l'ocupació", una iniciativa que podria endur-se entre 50.000 i 60.000 llocs de treball. Rubio també ha avançat que la Federació s'està coordinant amb els seus associats perquè tots els empresaris que van fer reformes per adaptar-se a la llei anterior puguin reclamar judicialment a l'Estat la seva responsabilitat patrimonial.
Les pèrdues afecten més els petits i, sobretot, a les tardes
Els bars i cafeteries sense empleats assalariats són els que més cauen (23,59%), seguits dels locals que tenen entre un i cinc contractats (22,3%). Els restaurants són més afortunats, tot i que responen a la mateixa lògica: a ménys empleats, més pèrdues. Els que no tenen treballadors assalariats rebaixarien els seus ingressos del gener un 17,67%; els que tenen fins a cinc empleats, un 14,17%, i els més grans, un 13,45%.
Per moments del dia, l'hostaleria acusa més l'ambient lliure de fum en horari de tarda, quan deixa d'ingressar un 20,12%, mentre que a la nit perd un 18,08%. En l'esmorzar, baixa fins a un 17,74%, i en l'aperitiu, el sopar i el migdia, el percentatge se situa entorn al 13,5%. En els dinars, el descens es conté fins a un 10,27%.
Cal observar que la restauració organitzada, amb un retrocés en vendes del 3,38%, és la que millor ha afrontat el primer mes de l'any.
D'acord amb els resultats i encara que la Federació desaconsella l'incompliment legal, el president de la FEHR, José María Rubio, ha considerat que la situació és "desesperada" per a microempreses i pimes, i que és "humanament comprensible que alguns hostalers incompleixin la llei, en contra de la seva voluntat, per mantenir les seves famílies".
El president de la patronal hostelera, José María Rubio, ha denunciat que "les pèrdues són superiors al que esperàvem i posen en evidència la llavors ministra de Sanitat, Trinidad Jiménez, que assegurava que amb la prohibició total augmentaríem el negoci". En concret, les dades ofertes per la FEHR recullen que l'enduriment legal ha provocat "importants pèrdues" en el 85,94% dels establiments, mentre que només un 1,49% ha notat un impacte positiu després de l'entrada en vigor de la nova norma.
Rubio ha demanat als diferents partits polítics que rectifiquin la mesura "més radicalment prohibicionista i costosa per a l'economia i l'ocupació", una iniciativa que podria endur-se entre 50.000 i 60.000 llocs de treball. Rubio també ha avançat que la Federació s'està coordinant amb els seus associats perquè tots els empresaris que van fer reformes per adaptar-se a la llei anterior puguin reclamar judicialment a l'Estat la seva responsabilitat patrimonial.
Les pèrdues afecten més els petits i, sobretot, a les tardes
Els bars i cafeteries sense empleats assalariats són els que més cauen (23,59%), seguits dels locals que tenen entre un i cinc contractats (22,3%). Els restaurants són més afortunats, tot i que responen a la mateixa lògica: a ménys empleats, més pèrdues. Els que no tenen treballadors assalariats rebaixarien els seus ingressos del gener un 17,67%; els que tenen fins a cinc empleats, un 14,17%, i els més grans, un 13,45%.
Per moments del dia, l'hostaleria acusa més l'ambient lliure de fum en horari de tarda, quan deixa d'ingressar un 20,12%, mentre que a la nit perd un 18,08%. En l'esmorzar, baixa fins a un 17,74%, i en l'aperitiu, el sopar i el migdia, el percentatge se situa entorn al 13,5%. En els dinars, el descens es conté fins a un 10,27%.
Cal observar que la restauració organitzada, amb un retrocés en vendes del 3,38%, és la que millor ha afrontat el primer mes de l'any.
D'acord amb els resultats i encara que la Federació desaconsella l'incompliment legal, el president de la FEHR, José María Rubio, ha considerat que la situació és "desesperada" per a microempreses i pimes, i que és "humanament comprensible que alguns hostalers incompleixin la llei, en contra de la seva voluntat, per mantenir les seves famílies".