
El xoc amb mercants, primera causa de mort de les balenes a la costa catalana
Científics de l'Associació Edmaktub alerten que els xocs amb embarcacions són la primera causa de mort del rorqual comú a Catalunya
Cori Calero López
30/04/2022 - 16.40 Actualitzat 30/04/2022 - 16.45
Les col·lisions amb embarcacions són la primera causa de mort de la majoria de balenes a tot el món. Aquesta dada no és desconeguda, però el que encara no s'havia constatat és que aquesta és també la principal amenaça d'aquests mamífers a la costa catalana.
Científics de l'Associació Edmaktub alerten que els grans vaixells mercants són una arma mortal, especialment per als rorquals comuns, les balenes més grans que travessen el Mediterrani, que poden arribar a superar els 24 metres de llarg. El risc de col·lisió és molt gran a la costa del Garraf, per la seva proximitat amb els ports de Barcelona i Tarragona.
Cada primavera tornen a la costa catalana
L'Associació Edmaktub ja fa 8 anys que estudia les balenes que passen per la costa catalana dins del Projecte Rorqual. Durant els mesos de primavera, grans balenes venen a alimentar-se i se les pot veure molt a prop de la costa.
Els rorquals comuns són encara molt poc coneguts, i en aquests anys d'investigacions, el projecte ha pogut identificar diverses balenes que, en molts casos, tornen any rere any. Enguany, només en el que portem de temporada, ja n'han vist més de 30. De fet, aquest està sent un any amb molts exemplars, potser degut a les precipitacions, que arrosseguen més nutrients al mar.
Protegir les balenes és factible
La gran riquesa que aporta el pas de balenes per la nostra costa es veu amenaçada per diverses causes, com la contaminació, la crisi climàtica o les col·lisions amb grans vaixells de càrrega. De fet, els científics d'Edmaktub ja han pogut registrar diversos animals amb marques fruit d'aquests xocs, alguns amb ferides greus a la columna vertebral. Són els que han sobreviscut, però els científics recorden que la majoria moren.
L'equip del Projecte Rorqual recorda que protegir les balenes d'aquestes col·lisions és factible. Proposen diverses mesures, com obligar les embarcacions a reduir la velocitat durant l'època d'alimentació de les balenes, per poder detectar-les a temps, desviar les rutes dels vaixells de les zones més sensibles o, fins i tot, comptar amb observadors de mamífers a bord per identificar-les.
Avui és notícia
Per què la gran majoria de cotxes no parlen català: anàlisi d'una assignatura pendent
El català s'incorporarà per primer cop en dos models Cupra de Seat el 2026
Guerra de nervis entre Netflix i Paramount per comprar Warner Bros: què s'hi juguen?
La nova ordenança de civisme de Barcelona preveu multes de fins a 3.000 euros
El soci de Santos Cerdán, tercer detingut en l'operació contra l'exmilitant del PSOE Leire Díez