Netflix Warner HBO
Frank Gehry
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Sandro Giacobbe
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Norris F1
Gazzaniga Elx Girona
Madrid Celta

Els aiguats de l'Ebre desdibuixen carreteres i camins agrícoles, molts encara inaccessibles

Generalitat i Diputació de Tarragona treballen per reobrir la C-12 i recuperar la TV-3443, on s'ha arrencat part del paviment

Redacció

14/10/2025 - 18.32 Actualitzat 14/10/2025 - 22.40

Una patrulla dels Mossos, situada a la C-12 just davant de la torre de la Carrova, al terme municipal d'Amposta, informa els conductors que la carretera es manté tallada i que han de girar cua. 

L'altra carretera paral·lela al canal de la Dreta de l'Ebre, la local TV-3443, tampoc està operativa. Aquest vial dona accés a un escorxador industrial d'aus, així com a nombrosos horts i finques entre el canal i la riba del riu Ebre.

Màquines retroexcavadores i netejadores, camions i operaris treballen en aquestes dues carreteres, situades a banda i banda del canal i a prop de la desembocadura de l'Ebre, per reobrir-les al més aviat possible.

En el cas de la C-12, muntanyes de canyes i deixalles s'acumulen en els punts del traçat més propers al barranc de la Galera. Senyals i tanques de seguretat laterals han desaparegut en molts trams. 

Algunes de les peces de pedra de la part superior de l'estructura del pont han quedat aixecades, com es pot veure en aquesta imatge:

Els desperfectes causats per la força de l'aigua al barranc de la Galera entre Amposta i Tortosa (ACN/Jordi Borràs)

Malgrat tot, el paviment sembla que no ha sofert danys greus. 

No es pot dir el mateix en el cas de la carretera local que és titularitat de la Diputació de Tarragona, la TV-3443, on hi ha trams de desenes de metres de paviment arrencats de la carretera i desplaçats en bloc sobre els camps.

El paviment de la TV-3443 arrencat per la força de l'aigua entre Amposta i Tortosa (ACN / Jordi Borràs)

Alguns es poden veure al mig de finques d'hortalisses, cítrics o oliveres pròximes al riu Ebre. Allà també hi han anat a parar, en alguns casos, les tanques de protecció lateral.

L'aigua torna a destrossar els camins

A banda de les vies asfaltades, els aiguats han tornat a destrossar a Mas de Barberans, al nord del Montsià, bona part de la xarxa viària agrícola que just s'havia pogut arreglar la primavera d'enguany amb els ajuts de la dana del 2023.

Al barranc del Llop, també conegut com el barranc del Canyaret, la força de l'aigua s'ha endut aquest cop l'estructura de formigó i pedres de grans dimensions, cosa que ha deixat els veïns sense possibilitats d'accedir a les finques de la zona, quan just comença la collita de l'oliva. 

Camins malmesos per l'aigua a Mas de Barberans (ACN/Anna Ferràs)

També en l'entorn rural, el cap d'intervenció dels Bombers, Oriol Corbella, ha alertat aquest dimarts a la tarda que han localitzat dues masies a Freginals que han quedat aïllades pel temporal i en les que es treballa perquè deixin d'estar-ho "de cara a demà".

El responsable de l'operatiu dels Bombers també ha explicat que el cos ja ha acabat l'avaluació de patologies estructurals greus, que han afectat quatre cases a Godall i un pont a l'N-340a. Al llarg del dia d'avui, s'ha parlat amb alcaldes i tècnics municipals per traslladar-los la informació recollida.

Dimecres al matí la consellera de Territori, Sílvia Paneque, es reunirà amb els municipis afectats per valorar quines són les actuacions més urgents i les obres d'emergència que cal licitar. Així ho ha anunciat el conseller d'Agricultura, Òscar Ordeig, en una atenció als mitjans, on també ha dit que la prioritat són els animals que han quedat aïllats.

Durant la seva intervenció, Ordeig ha recordat que el govern ha aprovat el primer paquet d'ajuts de 10 milions d'euros i que s'instal·larà un centre d'emergències permanent a l'Ebre. 

També s'ha anunciat que dimecres es reprendran les classes a les zones afectades per la pertorbació Alice, coincidint amb la desactivació de l'emergència del pla Inuncat.

Netejar carrers

Aquest dimarts, les tasques s'han continuat centrant en la neteja de carrers i camins i en la permeabilització de vies. Hi ha molts camps negats d'aigua en una zona que viu sobretot de l'agricultura. 

Feia 60 anys que els observatoris de les Terres de l'Ebre no registraven un episodi tan important de pluja.

Entre les prioritats d'aquest dimarts hi ha la neteja de carrers, carreteres i camins (3CatInfo)

Collites malmeses

Pel que fa a les collites, des del sindicat agrícola Unió de Pagesos s'alerta que els aiguats han fet "molt mal a la comarca del Montsià". Hi ha moltes finques on encara no es pot accedir, però els agricultors sospiten que "des d'Alcanar fins a Santa Bàrbara no n'hi ha cap que no estigui danyada".

La zona produeix un 40% de l'oliva i és la principal productora de cítrics del país. 

Amb l'excés de pluja, els dos fruits es poden veure perjudicats pels fongs. Si això passa, l'oliva cau i no acaba de madurar. En el cas dels cítrics, sobretot la mandarina, s'esquerden i els malmeten.

Camps de cítrics arrasats per l'aigua entre Amposta i Tortosa (ACN/Jordi Borràs)

La R-16, reoberta

La circulació a la línia ferroviària R-16 s'ha pogut restablir aquest dimarts a dos quarts de vuit del vespre, després que quedés interrompuda diumenge per les afectacions del temporal i es tallés entre l'Aldea i Ulldecona. 

Les fortes pluges van provocat inundacions a les vies i arrossegaments de la capa de balast, entre altres danys, que ha calgut reparar. Dilluns es va donar servei alternatiu per carretera fins a Vinaròs, per enllaçar amb trens amb destinació València. 

Els trens tornen a circular ara amb les freqüències i els horaris de pas habituals. 

Inundacions continuades

Novament, un episodi de forts aiguats a l'interior del Montsià deixa fora de servei aquests eixos viaris de comunicació. Un dels més greus va ser l'octubre del 2018, quan el col·lapse del barranc de la Galera va destrossar el paviment de la C-12. Llavors, el Departament de Territori va invertir 200.000 euros per reconstruir el vial i augmentar la capacitat de desguàs, però el problema no ha quedat resolt.

El que també col·lapsa amb facilitat és el viaducte del canal de la Dreta de l'Ebre, construït al segle XIX entre les dues carreteres que passen per sobre del tram final del barranc de la Galera (la C-12 i la TV-3443).

Tant el Govern com la Comunitat de Regants de la Dreta han manifestat públicament i en diverses ocasions la seva voluntat d'estudiar solucions duradores per resoldre el problema que, de moment, no s'han concretat.