Els Estats Units bombardegen l'Iran en represàlia per l'atac contra un vaixell a l'estret d'Ormuz

L'exèrcit nord-americà ha acusat l'Iran de "violar clarament l'alto el foc" i ha atacat "llocs d'emmagatzematge de míssils i drons"

Redacció

L'exèrcit nord-americà ha bombardejat l'Iran aquest divendres a la nit. Segons alguns mitjans de comunicació iranians, un projectil ha impactat prop d'un moll a Sirik, al sud del país. 

Han afegit que, hores abans de l'atac, també s'han disparat trets d'advertència contra vaixells que navegaven per l'estret d'Ormuz.

És una represàlia dels Estats Units després de l'atac de dijous de Teheran a un vaixell de càrrega que travessava aquesta via marítima. 

Segons un comunicat de l'exèrcit nord-americà, és una "resposta contundent" davant una "agressió injustificada" per part de l'Iran, a qui acusen de "violar clarament l'alto el foc".

Els objectius de Washington han estat "llocs d'emmagatzematge de míssils i drons" i "llocs de radar costaners". Poc abans de la mitjanit hora nostra, els Estats Units han donat l'atac per acabat. La Guàrdia Revolucionària de l'Iran ha dit que la resposta serà "ràpida i decisiva".

Hores abans, Donald Trump havia acusat l'Iran de violar de manera "insensata" l'alto el foc després de l'atac al vaixell. Aquest seria el primer atac registrat a la zona des que es va firmar l'acord de pau.

Washington ha assegurat que "l'exèrcit nord-americà continua present i vigilant per garantir que tots els aspectes de l'acord es compleixin".

Fragilitat de l'acord de pau

L'intercanvi d'accions posa de manifest la fragilitat de l'acord de pau que s'hauria d'acabar de negociar durant els pròxims dos mesos

El pacte, signat el 17 de juny entre els dos països, incloïa 14 punts d'entesa, entre els quals hi havia la reobertura de l'estret d'Ormuz, l'alto el foc i la fi de la guerra en tots els fronts.

L'acció nord-americana suposa un nou revés per al procés de desescalada i torna a fer créixer la tensió en una de les principals rutes del comerç marítim mundial.