Sílvia Munt Premi Gaudí d'Honor 2026
Rosalía LUX Tour
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Mundial 2026 Trump
Veritats i mentides immigració
Origen pesta porcina
Ajuts cotxe elèctric
Fira de Guadalajara
Manga Barcelona
Copa del Rei
Atlètic Balears Espanyol
Sant Andreu

Els usuaris de l'alta velocitat de Girona registren més de 400 retards fins al juliol

S'han organitzat a través de Telegram, on ja són 400 membres, i volen fer arribar les seves reclamacions davant del Ministeri de Transports

02/09/2025 - 22.10 Actualitzat 02/09/2025 - 22.10

Ja fa un temps que un grup d'usuaris de l'alta velocitat de Girona va notar un deteriorament del servei i, cansats d'incidències, s'han organitzat i han detectat retards cada dia laborable en el trajecte amb Barcelona. 

Ho anoten en un registre propi i van recopilant les dades en un grup de Telegram que té més de 400 membres. Els retards són d'uns 10 minuts de mitjana en el trajecte a Barcelona i de 20 minuts en els de tornada a Girona

En els primers 7 mesos de l'any --de gener a juliol-- han comptabilitzat un total de 400 retards, i el març va ser el mes amb més incidències. 


Retards continus 

Un dels afectats per aquests retards és Daniel Blay. Va ser ell el que va començar a recopilar dades per intentar veure la magnitud del problema. Després s'hi van afegir altres usuaris, que van introduir les seves dades en un document per fer-ne gràfiques. 

Blay recorda que l'any 2017, quan va començar a agafar l'avant Girona-Barcelona, la puntualitat era del 100%. Ara, però, lamenta que la situació és molt diferent. 

"Cada dia (hi ha retards) sense cap mena de dubte. Tens un punt de nerviosisme de dir: he arribat a Barcelona, però ja veurem la tornada com va." 

Recompte de les incidències dels usuaris de l'alta velocitat de Girona (3Cat)

Els usuaris afectats subratllen que, tot i que pugui semblar una incidència no gaire important, en un viatge de 38 minuts, un retard de 10 minuts és rellevant, de més del 25% sobre el temps previst inicialment

A més a més, es queixen de falta d'informació perquè sovint els trens es queden aturats a la via i no els diuen per què.


"Ja no és alta velocitat" 

La falta de puntualitat és una de les seves reivindicacions, però també es queixen que la durada del trajecte va a més
 
Expliquen que els trajectes sovint passen dels 38 minuts i poden arribar als 50. Lamenten que molts usuaris s'han organitzat la vida comptant que hi havia aquesta alta velocitat entre les dues capitals i que això ara els falla:
 

"Hi ha trens que ja te'ls venen com de 48 o 49 minuts, ja no és alta velocitat. Abans arribaves sempre puntual i podies conciliar amb la família, ara això s'ha perdut"

Critiquen que tota la xarxa ferroviària funciona malament. Blay lamenta que la falta d'inversió afecti tant el servei de Rodalies i, sobre l'Avant, considera que, en ser un servei relativament nou, les infraestructures "no estan tan malament perquè hagi empitjorat tant".

Gràfics del recompte que fan els usuaris de l'alta velocitat de Girona (3Cat)

Tot i que no saben quines són les dades oficials, creuen que hi ha menys combois circulant i asseguren que molts trens van plens: "Hi ha qui s'agafa el bitllet amb dues o tres setmanes d'antelació per poder tenir plaça". 


Queixes al Ministeri 

Aquests 400 usuaris de l'alta velocitat entre Girona i Barcelona estan en contacte amb els usuaris de Lleida, que també pateixen nombroses incidències, per reclamar conjuntament que se solucioni la "pèrdua de qualitat" del servei. 
 

També han presentat les seves dades, queixes i peticions a l'alcalde de Girona per si els pot ajudar a fer-les arribar al Ministeri de Transports.