Sílvia Munt Premi Gaudí d'Honor 2026
Rosalía LUX Tour
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Mundial 2026 Trump
Veritats i mentides immigració
Origen pesta porcina
Ajuts cotxe elèctric
Fira de Guadalajara
Manga Barcelona
Copa del Rei
Atlètic Balears Espanyol
Sant Andreu

Curs 2025/26: més docents i especialistes amb el repte d'apujar el nivell i atendre la diversitat

Hi haurà 8.500 alumnes menys, però 9.000 més amb necessitats específiques de suport educatiu

03/09/2025 - 10.12 Actualitzat 04/09/2025 - 15.37

Una "digitalització responsable". És un dels objectius del departament d'Educació, que aquest dimarts ha presentat les novetats del curs 2025-2026 que arrenca dilluns que ve. I això inclou l'eliminació de l'ús de telèfons mòbils en tota l'etapa obligatòria, inclosos els rellotges intel·ligents.

"Volem formar ciutadans del futur que siguin compatibles digitalment, però cal una digitalització responsable. La seva eliminació, també a secundària, contribuirà a millorar l'aprenentatge i la convivència"   

Alhora la conselleria facilitarà una guia a les famílies per encarar el repte de la digitalització a casa, amb recomanacions de temps d'exposicions a pantalla en funció de l'edat. 

El mòbil estarà prohibit en tota l'ensenyança obligatòria

Entre les novetats, la consellera d'Educació, Esther Niubó, ha explicat que el curs arrenca amb 1.326.352 alumnes, 8.493 menys que el curs anterior, però amb 9.000 alumnes més amb necessitats específiques de suport educatiu (el 21% de l'alumnat).

"Ens trobem amb unes aules amb menys alumnes, però més amb necessitats i alumnes nouvinguts que necessiten un major acompanyament. Per tant, cal destinar-hi recursos addicionals." 

Per això, el curs comença amb 1.672 docents més que el curs anterior, un total de 83.949 mestres i professors. 

La conselleria ha augmentat la plantilla destinada a l'atenció educativa, però també a l'administració i serveis, amb 552 places més. L'objectiu d'aquest augment, diu la conselleria, és "fer front a les necessitats d'escolarització i reforçar l'atenció a la diversitat i la formació professional".

 

Inclusió educativa

El departament promourà accions per avaluar les competències oral i lectora a les edats primerenques. S'oferiran proves per a l'alumnat de 1r i 3r de primària. Tot i que seran voluntàries, la consellera anima els centres a fer-les, per a un diagnòstic més ràpid de problemes d'aprenentatge, per exemple, com dislèxies. 

"Com més detectem, més podrem intervenir i més fracassos escolars evitarem".

Es posarà en marxa un programa de prevenció de salut mental a l'etapa d'infantil, primària i secundària per a una educació més inclusiva. 

El departament incorporarà un psicòleg en cada servei territorial i passaran de 15 a 66 els assistents personals per a infants afectats amb l'espectre autista o discapacitat intel·lectual.

Una classe de matemàtiques competencials a 2n de primària (3Cat)

Reforç de la llengua i les matemàtiques

Amb l'objectiu de millorar els mals resultats en comprensió lectora i matemàtiques dels alumnes catalans, s'amplia fins a 538 els centres de la xarxa de competència lectora i s'implanta el programa de Suport Intensiu a les Matemàtiques en més de 800 centres.

Es crearà una borsa única de formadors per a una formació permanent dels docents destinats a cursos d'especialització en didàctica de la llengua i les matemàtiques.

Per millorar les competències en llengua estrangera, s'incrementen els auxiliars de conversa en anglès, arribant als 150, i es faran tallers en anglès per a 91 centres amb alumnat vulnerable.

S'incrementaran les dotacions per a aules d'acollida intensives i de continuïtat, amb un total de 1.344 i 19 respectivament.

Passadís de l'escola del Poblenou amb les motxilles als penjadors (ACN / Laura Fíguls)

Creix la formació professional

Creix el nombre de places d'FP. Concretament, són 7.583 noves places de formació professional per donar resposta a la demanda d'aquests ensenyaments a l'alça. Aquests alumnes rebran dispositius portàtils durant el primer trimestre del curs. 

Pel que fa als centres educatius, es posen en marxa 3 centres d'FP (dos a Barcelona i un a Canet de Mar) i 7 nou instituts escola, i es manté la reducció de ràtios a les aules catalanes. 


Nomenaments diaris de docents

Respecte a la gestió de les substitucions de docents, el departament instaurarà els nomenaments diaris de professorat per agilitzar el procés i minimitzar els afectes a l'alumnat i els centres. A més, hi haurà una nova convocatòria d'oposicions docents a partir del 7 de març vinent per estabilitzar el personal, i una convocatòria de trasllat autonòmic, que no es convocava des de 2004. 

Aquest any s'incrementa el finançament per al primer cicle d'infantil (0-3 anys).  Es manté la gratuïtat de l'Infantil 2, per quart any consecutiu.

Pel que fa a la climatització dels centres, de cara fer front a les onades de calor, el departament està treballant en un model de col·laboració publicoprivada per donar eines a les escoles per instal·lar aerotèrmia.


La USTEC amenaça amb vagues

Davant de les previsions del departament, la USTEC, el sindicat majoritari dels docents, ja ha amenaça amb vagues el segon trimestre si no hi ha un augment del 25% dels sous i no es redueix la sobrecàrrega de feina.

"Hem de passar a l'acció: anirem a la vaga", ha afirmat la portaveu del sindicat, Iolanda Segura, en una entrevista a "Els matins".