Sant Sebastià

ETA es nega a "renegar" de la seva "trajectòria de lluita" per assumir "el relat dels opressors"

En un comunicat, l'organització aposta per iniciar una "reconciliació nacional" al País Basc i, al mateix temps, iniciar "processos com a poble" cap a la sobirania i la pau.

Redacció

L'organització ETA sosté que "no pot acceptar" haver de "renegar" de la seva "trajectòria de lluita i assumir el relat dels opressors", malgrat que aposta per abordar una "reconciliació nacional" per tancar ferides al País Basc. En un comunicat que publicarà aquest dissabte íntegrament el diari "Gara" i del qual se'n pot consultar un fragment a la web Naiz.info, ETA es mostra partidària d'iniciar "processos com a poble" per avançar cap a la sobirania i la pau, davant de la negativa a negociar per part de França i Espanya.

En el text, l'organització rememora el Gudari Eguna, el dia del soldat basc, i ret homenatge als seus militants morts i aborda la qüestió de la memòria i la reconciliació: "molts poden no compartir la nostra lectura, cosa que acceptem i respectem. No demanem que la resta de forces polítiques comparteixin el nostre punt de vista, però al mateix temps, no podem acceptar que haguem de renegar de la nostra trajectòria de lluita i assumir el relat dels opressors, assenyala el comunicat.

El comunicat d'ETA reclama acords amplies per avançar en la "resolució del conflicte", al mateix temps que lamenta que des de fa temps té "la mà estesa" als estats espanyol i francès "perquè entrin en el camí de la pau", però no n'obté resposta. ETA també manté les seves reivindicacions habituals, com són la "tornada a casa" de presos i fugitius i la sortida del País Basc i Navarra tant de les forces de seguretat com de l'exèrcit.