
Diumenge, 21.55
"La cara oculta de l'emoticona", el llenguatge més utilitzat del món, a "30 minuts"
Diumenge, 9 de febrer, a les 21.55, "30 minuts" estrena la producció aliena "La cara oculta de l'emoticona", on s'analitza què hi ha darrere dels anomenats "emojis". Es fan servir a 212 països, on 2.900 milions de persones envien cada dia més 7.000 milions d'emoticones, fet que les converteix en el llenguatge més utilitzat al món.
07/02/2020 - 10.40 Actualitzat 07/02/2020 - 10.40
Al món es calcula que hi ha uns 2.900 milions de persones que fan servir emoticones i el teclat dels anomenats "emojis" es fa servir a 212 països. Si s'expressés en nombre de parlants, el llenguatge de les emoticones seria la llengua més utilitzada del món. Cada dia s'envien més de 7.000 milions d'emojis. Instagram, per exemple, diu que més de la meitat dels missatges que els usuaris pengen a la seva plataforma fan servir, exclusivament, emojis. I, sobretot, els més joves. El 72% d'aquests troben més fàcil expressar els seus sentiments amb emoticones que amb paraules. Actualment, el teclat d'emojis consta de 3.000 icones. Però n'hi ha prou?
Amb els emojis mostrem la nostra alegria o tristesa o si estem sorpresos o enfadats, però també ens abracem, ens fem petons i somriem o plorem digitalment. S'està al davant del veritable llenguatge corporal de l'era digital, una nova manera d'expressar-se que decideixen a Califòrnia un grup d'enginyers informàtics majoritàriament homes, blancs i nord-americans. Pot semblar que la construcció d'aquest llenguatge és innocent, fins i tot banal, però darrere de les emoticones hi ha tot un món que pràcticament ningú no coneix. D'on venen els "emojis"? Qui decideix quins símbols es fan servir universalment? El que es fa servir ara només és el principi d'una nova forma de comunicació?
El Consorci Unicode existeix des de començaments dels anys 90 i és qui controla les emoticones que fem servir. Son ells els que decideixen quines emoticones es poden fer servir a gairebé totes les plataformes per a mòbils i per a ordinadors. Són 20 els membres que formen el comitè i que actuen com a tribunal suprem de la comunicació digital, perquè són aquest grup de persones els qui, amb les seves deliberacions, dictaminen quines icones s'afegiran als nostres teclats.
Per exemple: Quants colors de pell han d'aparèixer als emojis de persones? La menstruació tindrà una icona pròpia? Catalunya, Bretanya, el Tibet o el Kurdistan es mereixen tenir la seva bandera en el món de les emoticones? Perquè les banderes són un dels temes més complicats. Anglaterra, Escòcia, Gal·les tenen la seva emoticona, però al comitè li resulta molt difícil decidir-se cada cop que se n'han d'afegir d'altres, perquè diuen que "les banderes s'identifiquen molt amb la identitat pròpia, amb la identitat política. Al món hi ha molts moviments de tota mena que tenen una bandera pròpia. Per això les banderes tenen moltes connotacions, i nosaltres volem anar amb molt de compte a l'hora de representar això, perquè és un tema explosiu."
Des que el comitè d'emojis va començar a treballar, es va fixar com a objectiu aconseguir una representació de la societat millor i més variada. I per això va afegir més professions en femení, més colors de pell, un emoji del hijab o un emoji amb la bandera de l'arc de Sant Martí, símbol de la comunitat LGTBI.
El consell directiu d'Unicode està format per membres que representen les grans empreses tecnològiques, com Apple, Google, Intel, Huawei, Facebook o Microsoft. Aquestes empreses, que normalment es fan la competència, es reuneixen al voltant d'una taula amb una missió: procurar que tots els dispositius del món es puguin comunicar entre ells amb codis acordats per tothom. I això també inclou les emoticones. Els representants d'aquestes empreses es deuen als accionistes, però també tenen el deure de facilitar la comunicació entre els usuaris de les seves xarxes i evitar la censura. Per ser membre d'Unicode amb dret a vot s'han de pagar 80.000 dòlars l'any, però hi ha una escletxa que permet que qualsevol persona en pugui ser membre sense vot per 75 dòlars. Això dona dret a assistir a les reunions i a poder participar en els debats amb no més d'una vintena de persones. És en aquest comitè que es decideixen les noves emoticones que farem servir a partir d'ara.
S'estima que cada dia s'envien més de 7.000 milions d'emojis i Unicode només afegeix una seixantena d'emojis nous cada any. Quan ha afegit un emoji, ja no s'elimina mai més. Hi ha molts grups que lluiten per ser reconeguts al món dels emojis i això fa que hi hagi molts lobbys d'emoticones arreu del món. Un dels més potents és el de l'emoji del vi blanc, a qui no els agrada que només hi hagi un emoji del vi negre. A Unicode es pregunten si hi ha prou bevedors de vi blanc per dedicar-hi una emoticona o si no hi ha gaire gent que en reclami una amb la bandera transgènere, per exemple. Això fa que un s'hagi de preguntar quin futur espera després dels emojis o bé si prevaldran les decisions d'Unicode o el codi que acaben determinant els usuaris.
Un reportatge de: Mea dols de Jong
Imatge: Joost van Herwijnen
Una producció de VPRO
tv3.cat/30minuts
facebook.com/30minuts
twitter.com/30minuts
Sant Joan Despí, 7 de febrer del 2020
Avui és notícia
La Xina rebaixa els aranzels al porc a la majoria d'empreses espanyoles: "És una gran notícia"
Confirmen la mort de 10 senglars més per pesta porcina africana i ja en són 26, tots dins el radi
Acord per mantenir la rebaixa del 50% en la T-usual i la T-jove per al 2026
On serà vàlid l'abonament de transport públic de 60 euros mensuals, 30 per als joves
Així va néixer (i morir) el controvertit model sanitari publicoprivat valencià que ha adoptat Madrid