Loteria de Nadal 2025
Comicis a Extremadura
Tiroteig a Johannesburg
Dossier Epstein
Tales il·legals arbres
Mort violenta Molins de Rei
Inuncat
Oficines Correus Extremadura
Selectivitat 2026 (PAU)
Bustos cas Mercuri
Sumar PSOE
B9 de Badalona
Christensen
Girona Atlètic de Madrid
Vinicius

Barcelona

La història dels busos de Barcelona, en imatges: de les "gildes" al vehicle autònom

La primera línia d'autobús regular de la ciutat es va estrenar el 1906, però tot just fa 100 anys de les rutes que van circumval·lar Barcelona

21/11/2022 - 17.50 Actualitzat 21/11/2022 - 17.49

Els carrers de Barcelona han vist passar molts autobusos des que es va estrenar la primera línia regular. Va ser el 1906, entre la plaça Catalunya i Gràcia, i l'aparició del Brillié-Schneider va suposar tota una revolució. 

El lobby dels tramvies va pressionar, perquè el viatge era més barat en bus que en tram, i no va ser fins al 1922 que aquests vehicles van tornar a agafar embranzida, amb dues línies que circumval·laven la ciutat i que eren conegudes, popularment, com les burres

Tilling-Stevens, el model de les primeres línies que feien la volta a la ciutat (Família Dalmau Llach)

La ciutat va créixer i també ho van fer les línies fins que l'esclat de la Guerra Civil va canviar el paisatge i els Dodge Brother, els busos d'aleshores, es movien carregats de soldats i armes. 

Dodge Brother, el model d'autobús dels anys 30
Un autobús carregat i envoltat de gent durant la Guerra Civil (Arxiu Fotogràfic de Barcelona)

Passada la guerra, va arribar el troleibús, que funcionava amb electricitat. La gent va batejar els busos com les "Gildes", pel moviment de malucs que provocaven. 

Els anys 50 van ser clau per a la municipalització dels transports públics, amb la majoria de línies cobertes per l'ACLO 410, de dos pisos

L'ACLO 410, de dos pisos, va conviure amb el popular Chausson, que feia línies interurbanes

D'aquí es va passar a l'època de Josep Porcioles a l'alcaldia, quan es va canviar el vermell corporatiu dels vehicles per un verd que van batejar com a verd Porcioles.

Un bus de color "verd Porcioles", com es va batejar aquest redisseny (Joaquín Canales ARCO Bus)

I, en l'època més recent, els usuaris han vist passat models de diferents marques, petits, grans, articulats, turístics i, fins i tot, autònoms

El bus sense conductor que va circular al juny per la capital catalana(ACN/Marta Vidal)

Aquest és el repàs visual a la història de cent anys d'autobusos a Barcelona: