Sílvia Munt Premi Gaudí d'Honor 2026
Rosalía LUX Tour
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Mundial 2026 Trump
Veritats i mentides immigració
Origen pesta porcina
Ajuts cotxe elèctric
Fira de Guadalajara
Manga Barcelona
Copa del Rei
Atlètic Balears Espanyol
Sant Andreu

La troballa de restes d'un ritual de fa 3.000 anys endarrereix les obres d'una escola de Vilafranca

A l'escola Montagut, de Vilafranca del Penedès, han aparegut els ossos d'un cavall decapitat en ritual funerari de l'edat del ferro

17/09/2025 - 06.23 Actualitzat 17/09/2025 - 10.36

Aquest estiu van començar les feines per construir un nou edifici dins de les instal·lacions de l'escola Montagut, a Vilafranca del Penedès, per construir el nou menjador, una sala polivalent i la biblioteca.

En el passat, ja havien aparegut restes arqueològiques en aquesta zona, de manera que es va començar a remoure la terra per a la construcció dels fonaments amb el focus històric posat.

Tot apuntava que es trobarien elements històrics de molt poc valor, però ha estat començar a excavar i ha aparegut una troballa molt singular, pràcticament única a Catalunya. Els ossos d'un cavall decapitat en un ritual funerari de l'edat del ferro.

Una arqueòloga treballa al voltant del crani del cavall trobat a l'escola Montagut de Vilafranca del Penedès (Tríade Serveis Culturals)

L'Aitor Aguirrebengoa i Villarroya, de Tríade Serveis Culturals, és l'arqueòleg director i ens explica que "el crani es va col·locar d'una forma molt curiosa, com enfrontada a l'esquelet del cavall. Com completament girat a la seva posició natural, però es nota que el van posar amb molta delicadesa".

Les restes del cavall ja estan embalades i molt ben protegides per enviar-les a un laboratori per concretar l'abast exacte del seu valor.


Des del segle VII aC fins a l'edat moderna

A banda del cavall, també han aparegut, de moment, 17 sitges i un canal d'aigua de l'època medieval. Són restes arqueològiques amb una cronologia molt diversa que van des de la primera edat del ferro, al segle VII aC, a l'època moderna, passant per l'època ibèrica i la medieval.

L'equip d'arqueòlegs analitza una de les sitges que han trobat a l'escola Montagut de Vilafranca del Penedès (3CatInfo)

Incertesa en el calendari per tantes troballes

A pocs metres, mentre l'Aitor i el seu equip fan prospeccions i remouen la terra amb molta cura per no trencar cap resta arqueològica que puguin trobar, l'alumnat de l'escola Montagut surt a jugar al pati.

Són els primers dies de curs i la troballa del cavall és una de les grans notícies en tornar de vacances. Alguns d'ells, fins i tot, s'aventuren a intentar fer un cop d'ull per un dels pocs forats de la tela de la tanca que amaga les obres.

Una nena mira pel forat de la tela de la tanca que amaga les obres (3CatInfo)

El director de l'escola, Josep Maria Lluró, es mostra amb un doble sentiment d'alegria i preocupació. Alegria perquè precisament és professor d'història, però és molt conscient que aquesta troballa fa saltar pels aires totes les previsions del calendari: "Entenem que el patrimoni, si és important, s'ha de salvar."

"Però, a la vegada, pensàvem que el mes de febrer ja hauríem tornat a la normalitat, i ara, veient que ens n'anem a l'abril o maig, és un enrenou."

Els mateixos arqueòlegs no s'atreveixen a concretar quan tindran el terreny totalment explorat: "Quan comencem a excavar no sabem què ens trobarem. En alguns casos podem anar molt de pressa, però també ens podem veure obligats a anar més lents perquè ha aparegut una altra troballa".

Un grup de nens torna a classe i mira les obres on s'estan fent els treballs arqueòlogics (3CatInfo)

La troballa, un projecte pedagògic per a l'escola

Davant d'aquesta incertesa i del contratemps que suposa la situació, des de l'escola Montagut miren de buscar-hi el costat més positiu. Ja estan treballant en un projecte pedagògic per als 800 alumnes que van a classe cada dia ambientat amb la troballa del cavall i les altres restes arqueològiques: "Logísticament, no li podrem donar la volta al contratemps, però el que sí que podem fer és treure partit d'aquesta troballa per explicar al nostre alumnat què és el patrimoni i què és l'arqueologia. Això reforça el nostre projecte".