Loteria de Nadal 2025
Comicis a Extremadura
Tiroteig a Johannesburg
Dossier Epstein
Tales il·legals arbres
Mort violenta Molins de Rei
Inuncat
Selectivitat 2026 (PAU)
Bustos cas Mercuri
Sumar PSOE
B9 de Badalona
Sospitós Universitat de Brown
Christensen
Girona Atlètic de Madrid
Vinicius

Catalunya nit

La versió xinesa del trifàsic triomfa al país del te

El sovint anomenat Starbucks xinès ha llençat al mercat una combinació de licor amb cafè i llet, productes que no es consumien al gegant asiàtic fins fa poques dècades

22/09/2023 - 21.00 Actualitzat 22/09/2023 - 18.19

La Xina està vivint un autèntic boom cafeter. Fins fa poques dècades, aquesta beguda era pràcticament desconeguda al gegant asiàtic, però el llançament recent d'un nou producte que combina un cafè amb llet amb un licor molt preuat al país l'està posant de moda.

Aquesta versió xinesa del trifàsic s'anomena cafè Moutai i el ven el gegant local Luckin Coffee, anomenat sovint Starbucks xinès. A un cafè amb llet se li ha incorporat una petita dosi de baijiu, aiguardent, infusionat en la llet.

Trencar barreres econòmiques

La versió xinesa del trifàsic s'anomena cafè Moutai i incorpora una petita dosi de baijiu, un dels aiguardents més cars (CCMA)

El baijiu que s'incorpora a la beguda, però, no és un licor qualsevol. És del tipus anomenat Maotai, un dels més cars, amb què brindava Mao Tse-tung en les grans ocasions i que s'associa als rics i les elits.

Accedir-hi, de fet, dona prestigi social i --segons comenten molts usuaris de les xarxes socials xineses-- d'això pot venir l'èxit de vendes del nou producte. El Phoenix Yan ho explica a les portes d'un dels establiments de Luckin:   

"És car! Que s'ajuntin marques com Maotai i Luckin ofereix una oportunitat a tots els xinesos d'accedir, per un preu molt barat, a tastar el Maotai. Potser és una oportunitat i una bona idea." 

El preu és assequible també per a les generacions que no podien accedir al Maotai (CCMA)

Pel preu, joves com el Phoenix no podien accedir al Maotai, l'aiguardent tradicional de les generacions més grans.  

Convèncer diferents generacions 

Precisament, la nova combinació de begudes pot representar el primer cafè per a la població de mitjana edat i més amunt, acostumada al licor fort però que --en el país del te-- no ha entrat mai en un Starbucks o similar. Per la Lisa, que ronda els 50 anys, pot ser una nova incorporació en l'encara relativament curta història de la cultura del cafè a la Xina: 

"El cafè Moutai ens desperta curiositat; és la primera vegada que s'afegeix aiguardent al cafè, crec que és molt bo, m'agrada molt."

El cafè té poca tradició a la Xina, i aquest trifàsic pot fer que arreli (CCMA)

Gairebé cinc milions i mig de cafès Maotai es van vendre el dia del seu llançament a principis del mes de setembre. Ara les vendes s'han moderat, però són molts els que se'l compren camí de la feina en un país on fa trenta anys pràcticament ningú no prenia ni cafè ni llet