Netflix Warner HBO
Frank Gehry
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Sandro Giacobbe
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Betis - Barça
Ferran Torres
Busquets Alba MLS

Mapa de les cinc obres que afectaran Rodalies, amb l'R3 tallada 16 mesos

Està prevista fer la nova estació de Castelldefels i diverses actuacions a l'R3

Eduard Querol i Boira / Victòria Oliveres Torrescassana

09/09/2025 - 12.36 Actualitzat 11/09/2025 - 16.55

A partir d'aquest setembre, ADIF emprèn un seguit d'actuacions de millores ferroviàries a la xarxa de Rodalies de Catalunya. Els treballs tindran repercussió en horaris i serveis, i també obligaran Renfe a organitzar transports alternatius per carretera.

De manera esquemàtica, aquests són els projectes més destacats:
 

1. Tres actuacions a l'R3

Una de les línies que acumula més incidències, l'R3, tindrà tres actuacions destacades per millorar la seva fluïdesa amb el desdoblament entre Parets del Vallès a la Garriga, unes obres que s'allargaran més d'un any. L'R3 és la línia de Rodalies que més quilòmetres té de via única.
 

1.1 Desdoblament de la R3 entre Parets i la Garriga

  • Objectiu:  Duplicar la via en aquest tram.

  • Pressupost: 65,6 milions d'euros.

  • Afectacions: S'allargaran 16 mesos, del 7 d'octubre del 2025 al gener del 2027.

    En una primera fase, del 7 d'octubre al maig del 2026, s'interromprà el pas de combois entre Montcada Bifurcació i La Garriga. Uns 20.000 viatgers diaris es veuran afectats.

    En una segona fase, de maig del 2026 a gener del 2027, la interrupció ferroviària serà entre Mollet Santa Rosa i La Garriga, i els viatgers afectats seran 16.000 diaris.

  • Servei alternatiu: Amb 58 autobusos que oferiran 43.500 places diàries.


1.2 Ampliació de la via 2 de Vic

  • Objectiu: Prolongar de la via 2 de l'estació de Vic -en una longitud aproximada de 1.100 metres- a través de la duplicació d'un viaducte. Per fer-ho, es connectarà amb la via 1 a l'extrem sud.

  • Pressupost: 5,2 milions d'euros.

  • Afectacions: L'R3 es veurà afectada els dies 4 i 5 d'octubre del 2025 (cap de setmana), amb la interrupció del servei ferroviari entre Vic i Balenyà -Tona – Seva.

    El total de viatgers afectats serà d'uns 9.500 diaris.

  • Servei alternatiu: De 10 busos i 15.000 places diàries.

 

1.3 Estació de Montcada Bifurcació

  • Objectiu: Reordenar les vies i les andanes, així com la disposició d'un feix d'estacionament a la zona nord per allotjar els trens regionals procedents de l'estació de França. També s'actualitzaran les instal·lacions de seguretat.

  • Pressupost: 44,15 milions d'euros.

  • Afectacions:  Vuit mesos, amb set estacions afectades, del 7 d'octubre al maig del 2026

Un tren aturat a l'estació de Montcada Bifurcació, que es remodelarà (ACN/Gemma Sánchez Bonel)

2. Nova estació de Castelldefels

  • Objectiu: Reestructurar l'esquema de vies i andanes de l'estació, per separar i diferenciar els trànsits de Rodalies de les circulacions de Mitjana i Llarga distància, agilitzar-les i evitar interferències entre elles.

    Inclou l'execució d'ascensors i acabats d'andanes, per complir els requisits d'accessibilitat. També incorpora la renovació de via, catenària i senyalització.

  • Pressupost: 38,8 milions d'euros.

  • Afectacions: A les línies R2 Sud i Regionals sud, programades del 22 al 28 de setembre. Implicaran la interrupció de la circulació ferroviària entre Gavà i Sitges.

    En concret, del 22 al 27 de setembre estarà interromput el servei entre Gavà i Sitges. I el dia 28, també, però fins a les dues del migdia, per fer simulacions comercials amb trens buits.

  • Servei alternatiu: Es calcula que els viatgers afectats són uns 39.000 diaris. I Renfe activarà 55 busos (amb 41.000 places diàries).

    El servei alternatiu es farà amb autocars directes entre Gavà a Castelldefels, autocars directes entre Gavà a Sitges i microbús amb parades Gavà-Castelldefels-Platja de Castelldefels-Garraf.

     

3. Renovació de catenària Figueres-Portbou

  • Objectiu: Canvi integral de la línia aèria de contacte, amb la substitució de catenària flexible per catenària rígida als túnels de Canyelles, Grifeu i Sant Antoni.

  • Pressupost: 15 milions d'euros.

  • Afectacions: Els caps de setmana: 20-21 de setembre; 4-5 i 18-19 d'octubre, i 1-2, 8-9, 15-16, 22-23 de novembre, tot del 2025. I comportaran el tall total entre Figueres i Portbou.

  • Servei alternatiu: Per carretera per als trens de l'R11, amb 22 busos (6.300 places per cap de setmana, i amb parades a totes les estacions Figueres – Portbou/Cerbère).

4. Integració a Montcada i Reixac

  • Objectiu: Execució d'un túnel de quatre quilòmetres que allotjarà tres vies, permetrà suprimir dos passos a nivell.

  • Pressupost: 621 milions d'euros.

  • Afectacions: El soterrament afectarà l'R2 Nord, l'R7 i l'R11, el 20-21 de setembre i del 6-11 de desembre del 2025, tot i que aquesta data no és definitiva.

    Les obres implicaran el tall total del tram entre Montcada Reixac i Sant Andreu.

    A més, es farà la supressió de l'R7 i el desviament de l'R11 per Cerdanyola UAB.

  • Servei alternatiu: Hi haurà un servei alternatiu per carretera per substituir els trens de l'R2 Nord.

5. Túnels del Garraf

  • Objectiu: Manteniment de les estructures sotmeses a ambient marítim, incidiran en les següents estructures: pas inferior de Sitges, el viaducte d'Aiguadolç, el túnel del Garraf, el viaducte del Garraf.

  • Pressupost: 3,7 milions d'euros.

  • Afectacions: A les línies R2 Sud i Regionals sud. Es preveu que les obres comencin el gener de 2026 i durin tres mesos.

    Hi haurà circulació per via única entre Garraf i Sitges, fet que afecta uns 30.000 viatgers.  

    A grans trets, hi haurà una reducció de l'oferta entre Garraf i Vilanova i la Geltrú de l'R2 Sud. I els trens de R13, R14, R15, R16 i R17 faran desviaments per Vilafranca en sentit Barcelona.

  • Servei alternatiu: No n'hi haurà.

Mesures contra el caos

Aquest dimarts Salvador Illa s'ha reunit amb els presidents de Renfe i Adif amb l'objectiu d'acordar mesures per millorar el servei de Rodalies i reduir l'impacte de les obres, després d'un estiu marcat pel caos i les incidències.  

La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha detallat les propostes que s'han concretat. Una d'elles és la creació d'una oficina tècnica que coordini totes les obres, per tal de garantir, per exemple, que no es facin grans obres de forma simultània.

La consellera Sílvia Paneque (Mariona Puig ACN)

Precisament per aquest motiu el tall de 16 mesos a l'R3 entre Montcada Bifurcació i la Garriga per desdoblar una part de la via s'endarrerirà. Aquestes obres començaran el 7 d'octubre, en comptes de fer-ho el 27 de setembre. L'objectiu, que no coincideixi amb un altre tall, el que tindrà lloc a la línia R2 Sud entre el 22 i el 28 de setembre entre Gavà i Sitges per tal de millorar l'estació de Castelldefels. 

Paneque ha donat a entendre que fins ara algunes decisions de la gestió de les obres prioritzaven avançar amb els treballs en la infraestructura, però no tenien en compte les necessitats de l'usuari, un fet que ara assegura que es revertirà:

"Tan important és la millora de la infraestructura com que en el moll de l'os d'aquesta visió hi hagi la millora de la operativitat, del servei i l'usuari. Què vol dir això? Coordinar i planificar les obres. Que no es poden solapar obres que tensionen massa el sistema".

Paneque també ha anunciat que es crearà un sistema d'indicadors únic de les incidències entre Renfe, Adif i la Generalitat, que mesurarà el nombre de trens i passatgers afectats o la puntualitat del servei, cosa que fins ara "no es treballava de manera conjunta", segons la consellera. 

A més, els tallers de manteniment treballaran també els caps de setmana i també han assegurat que milloraran la seguretat del servei per intentar reduir les incidències vinculades a aquesta qüestió.