Netflix Warner HBO
Frank Gehry
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Sandro Giacobbe
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Lando Norris
Xabi Alonso
Real Madrid Celta de Vigo

Marta Butjosa a "L'ofici d'educar": "No tenim ni idea de la tasca integradora que fa l'escola"

La pedagoga subratlla la manca de reconeixement cap al professorat i la banalització del seu paper dins la comunitat educativa

19/11/2025 - 12.04 Actualitzat 19/11/2025 - 12.07

A "L'ofici d'educar" de Catalunya Ràdio, la pedagoga i mestra Marta Butjosa ha volgut posar paraules a una realitat que sovint passa desapercebuda: el paper imprescindible que exerceix l'escola en la cohesió i l'acollida dels infants. 

Per Butjosa, els centres educatius s'han convertit en molt més que espais d'aprenentatge perquè s'hi treballen aspectes com l'educació emocional, la convivència, l'educació sexual i l'acollida dels nouvinguts. 

Un paper que, segons la pedagoga, contribueix de manera directa a la cohesió social i a la igualtat d'oportunitats, però que rarament rep l'atenció que mereix.

"Tot aquest acolliment de nouvinguts en si mateix és brutal, però el professorat no té cap mena de reconeixement

Canvis en la mirada cap als mestres 

La pedagoga ho il·lustra amb una experiència viscuda a l'aula. Un alumne li va dir que guanyaria molts més diners que ella, mentre un altre afegia en to de broma: "Mil euros per aguantar-te a tu." 

Aquest tipus de comentaris, explica, li van fer pensar en com els mateixos alumnes projecten la seva pròpia percepció de valor. "Vaig pensar: ni ells mateixos es valoren. Si creuen que el mestre no mereix gaire cosa, també expressen com es veuen a ells mateixos."  

Per Butjosa, aquesta anècdota és un símptoma d'un canvi més profund: la manca de reconeixement social cap al col·lectiu docent i la banalització del seu paper dins la comunitat educativa.  

Dedicar-se a educar: més enllà de l'aula

Tot i les dificultats, la pedagoga defensa la vocació com a motor del professorat. "El col·lectiu docent és molt particular -diu-. Som persones molt idealistes i somiatruites, d'alguna manera. Si no ho fóssim, seria molt difícil continuar." 

Aquest idealisme, assegura, és el que permet sostenir una escola que, cada dia, afronta reptes socials, emocionals i culturals. Mestres que no només ensenyen, sinó que acullen, escolten i acompanyen.