
Més de 250 persones ateses per l'onada de calor a Catalunya: com afecta els grups més vulnerables
Redacció
L'episodi d'altes temperatures va acabar aquest dimecres amb registres de més de 40 graus en punts de l'interior i ponent de Catalunya. Una onada de forta calor que ha marcat la revetlla de Sant Joan i que també ha tingut conseqüències en la salut de moltes persones.
Segons el Departament de Salut, el Sistema d'Emergències ha atès els últims dies més de 264 persones, i d'aquestes més de la meitat han requerit ambulància.
El secretari de Salut Pública, Esteve Fernández, ha explicat a "Els matins" que en aquesta onada de calor la majoria de les urgències han estat pel que s'anomena esgotament per calor, una "sèrie de diagnòstics" que tenen un "origen tèrmic".
"Normalment totes les persones ateses són poc greus. Pot ser per esgotament, deshidratació, manca de sals, etc.", explica Fernández.
L'escenari més greu és el cop de calor, que pot arribar a ser mortal. Fernández explica que afortunadament els últims dies no se n'ha hagut d'atendre cap. La fase prèvia al cop de calor és l'esgotament per calor, que inclou una sèrie de símptomes diversos, com ara marejos i deshidratació.
La població envellida, la més afectada
En aquesta situació, els grups vulnerables, com ara la població de més de 75 anys i els infants, són molt més sensibles als canvis de temperatura.
Fernández, de fet, recorda que cada any hi ha "problemes" i "fins i tot defuncions" relacionades amb infants que es veuen exposats en espais amb temperatures "massa elevades", com ara a l'interior de vehicles.
Per evitar aquestes situacions de perill i durant episodis de calor molt intensa, Fernández insisteix en la importància d'hidratar-nos bé, evitar les hores de màxima insolació per ser a l'exterior o fer exercici, i utilitzar aparells ventiladors o sistemes d'aire condicionat.
El secretari de Salut Pública també ha afirmat que calen polítiques que vagin "més enllà" de l'àmbit de la salut pública i del Departament de Salut. Per exemple, ha assegurat que calen plans específics per fomentar els espais verds dins els nuclis urbans i especialment en les zones més empobrides, on hi ha més concentració de població vulnerable.
A Catalunya han mort 43 persones per calor, segons una estimació
Les temperatures de rècord que hem tingut aquests dies també han provocat la mort de desenes de persones arreu de l'Estat, segons un estudi fet per l'Institut de Salut Carlos III de Madrid.
L'entitat ha fet una estimació, mitjançant càlculs matemàtics i comparant les dades de mortalitat esperada i la mortalitat real dels últims dies. Segons els seus càlculs, les altes temperatures haurien provocat 43 morts a Catalunya, assegura Fernández:
És l'estimació que es fa a partir del registre de mortalitat diària, aplicant uns models estadístics, que tenen en compte les temperatures i altres variables.
Seguint aquest percentatge de mortalitat atribuïble a la calor, a tot l'Estat haurien mort 212 persones a causa de les altes temperatures entre diumenge i dimarts. La majoria dels morts són persones de més de 80 anys, una franja d'edat que es considera vulnerable.