Netflix Warner HBO
Frank Gehry
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Sandro Giacobbe
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Betis - Barça
Ferran Torres
Busquets Alba MLS

"INFANTS A LES XARXES: SOBREEXPOSATS EN NOM DEL LIKE"

Quan els fills són el negoci. Les conseqüències d'exposar contínuament els infants a les xarxes socials

Ara els llevem, ara esmorzem, ara anem a escola, ara els renyem, ara ploren, ara es moquen... Als 13 anys, un infant es pot trobar amb almenys 1.300 fotos i vídeos seus a les xarxes socials. Els hi pugen els seus pares tot esperant un "like" o, directament, fer negoci. "Infants a les xarxes: sobreexposats en nom del like" n'analitza les conseqüències.

26/03/2025 - 12.21 Actualitzat 19/09/2025 - 12.19

La Jéssica és una influencer francesa amb sis milions de seguidors a Instagram. Es relaciona amb els seus dos fills amb el mòbil a la mà, a punt per gravar qualsevol cosa que facin. 

"A vegades m'adono que han passat dos dies i no he penjat res a les xarxes i els meus seguidors m'ho reclamen, perquè els encanta veure els meus fills. Evidentment ensenyem les nostres vides per guanyar diners i garantir el futur de la família." 

La tendència és començar a exposar la vida de l'infant des que és a dins de la panxa i seguir-ho fent fins que són grans (3Cat)

La Jéssica està convençuda que els nens no en són conscients. Però la Cam la contradiu. La seva mare va gravar i penjar tota la seva infantesa. Encara ara procura no dir el seu nom complet per evitar que algú busqui el seu historial a internet i es trobi amb tot el seu passat. 

"Vaig tenir la regla als 9 anys. Quan anava pel carrer, gent que ni coneixia em donava l'enhorabona i em deia que ja era una dona. Ho havien vist a Facebook." 

La Cam creu que la seva mare es va tornar addicta a les xarxes. "Tots els bons moments que vaig passar amb ella eren 'organitzats', els preparava per alimentar Facebook i quedar com una bona mare." 

Aquesta necessitat imperiosa d'atenció i la competència entre les famílies que busquen el favor dels "likes" (i dels guanys que puguin reportar-los) ha provocat situacions extremes en famílies que escridassen, insulten o disgusten els fills expressament per gravar una seqüència exportable a internet.

La Cam no ha pogut perdonar a la seva mare que l'exposés públicament durant tota la infantesa (3Cat)

Amb entrevistes a influencers, experts i víctimes, el documental "Infants a les xarxes: sobreexposats en nom del like" adverteix del perill de la sobreexposició de la canalla a les xarxes socials i de la poca regulació que hi ha en aquest nou nínxol de mercat. Moltes famílies han creat marques i empreses per rendibilitzar aquesta exhibició constant de les intimitats familiars. L'Oralie té una agència que treballa amb 30 pares i mares influencers. Als fills se'ls considera "col·laboradors", i tenen tarifes i contractes laborals.  

"És una activitat laboral del nen que s'ha de remunerar. Tot s'ha de fer legalment. Si no, no poden sortir." 

Ella mateixa ha contractat els seus propis fills i els ha assignat un sou. 

França és el primer país del món que ha aprovat una llei per regular l'explotació laboral online dels nens i protegeix el mal ús de la seva imatge a internet. Els EUA en preparen una altra. 

 

"Infants a les xarxes: sobreexposats en nom del like" és un documental d'Élise Jadot produït per Stéphanie Lebrun i Nathalie Darrigrand.