"INFANTS A LES XARXES: SOBREEXPOSATS EN NOM DEL LIKE"
Quan els fills són el negoci. Les conseqüències d'exposar contínuament els infants a les xarxes socials
Ara els llevem, ara esmorzem, ara anem a escola, ara els renyem, ara ploren, ara es moquen... Als 13 anys, un infant es pot trobar amb almenys 1.300 fotos i vídeos seus a les xarxes socials. Els hi pugen els seus pares tot esperant un "like" o, directament, fer negoci. "Infants a les xarxes: sobreexposats en nom del like" n'analitza les conseqüències.
26/03/2025 - 12.21 Actualitzat 19/09/2025 - 12.19
La Jéssica és una influencer francesa amb sis milions de seguidors a Instagram. Es relaciona amb els seus dos fills amb el mòbil a la mà, a punt per gravar qualsevol cosa que facin.
"A vegades m'adono que han passat dos dies i no he penjat res a les xarxes i els meus seguidors m'ho reclamen, perquè els encanta veure els meus fills. Evidentment ensenyem les nostres vides per guanyar diners i garantir el futur de la família."
La Jéssica està convençuda que els nens no en són conscients. Però la Cam la contradiu. La seva mare va gravar i penjar tota la seva infantesa. Encara ara procura no dir el seu nom complet per evitar que algú busqui el seu historial a internet i es trobi amb tot el seu passat.
"Vaig tenir la regla als 9 anys. Quan anava pel carrer, gent que ni coneixia em donava l'enhorabona i em deia que ja era una dona. Ho havien vist a Facebook."
La Cam creu que la seva mare es va tornar addicta a les xarxes. "Tots els bons moments que vaig passar amb ella eren 'organitzats', els preparava per alimentar Facebook i quedar com una bona mare."
Aquesta necessitat imperiosa d'atenció i la competència entre les famílies que busquen el favor dels "likes" (i dels guanys que puguin reportar-los) ha provocat situacions extremes en famílies que escridassen, insulten o disgusten els fills expressament per gravar una seqüència exportable a internet.
Amb entrevistes a influencers, experts i víctimes, el documental "Infants a les xarxes: sobreexposats en nom del like" adverteix del perill de la sobreexposició de la canalla a les xarxes socials i de la poca regulació que hi ha en aquest nou nínxol de mercat. Moltes famílies han creat marques i empreses per rendibilitzar aquesta exhibició constant de les intimitats familiars. L'Oralie té una agència que treballa amb 30 pares i mares influencers. Als fills se'ls considera "col·laboradors", i tenen tarifes i contractes laborals.
"És una activitat laboral del nen que s'ha de remunerar. Tot s'ha de fer legalment. Si no, no poden sortir."
Ella mateixa ha contractat els seus propis fills i els ha assignat un sou.
França és el primer país del món que ha aprovat una llei per regular l'explotació laboral online dels nens i protegeix el mal ús de la seva imatge a internet. Els EUA en preparen una altra.
"Infants a les xarxes: sobreexposats en nom del like" és un documental d'Élise Jadot produït per Stéphanie Lebrun i Nathalie Darrigrand.
Avui és notícia
Any horrible de la ramaderia: què explica la conjunció de dermatosi, pesta porcina i grip aviària
Com es treballa a l'IRTA-CReSA, el laboratori en el punt de mira de la pesta porcina africana
Reintroduir el llop per controlar la població de senglars? L'opinió d'ecologistes i ramaders
El govern ordena auditar els centres que treballen amb la pesta porcina africana a la zona afectada
Prohibit accedir a la natura en 91 municipis de la zona afectada per la pesta porcina