Sílvia Munt Premi Gaudí d'Honor 2026
Rosalía LUX Tour
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Mundial 2026 Trump
Veritats i mentides immigració
Origen pesta porcina
Ajuts cotxe elèctric
Fira de Guadalajara
Manga Barcelona
Copa del Rei
Atlètic Balears Espanyol
Sant Andreu

Què és i com actua la unitat espiell dels Mossos que vigila les carreteres de la Costa Brava

Agents sense uniforme i cotxes sense logotips per detectar les infraccions més freqüents a les zones d'estiueig: mirar el telèfon mòbil, circular amb excés de velocitat i conduir sota l'efecte de l'alcohol o les drogues

Redacció / ACN

27/08/2025 - 14.39 Actualitzat 28/08/2025 - 23.02

Estiu, platja, dinars i sopars regats amb vins, sortides a discoteques... Les activitats pròpies de les vacances fan augmentar el trànsit a les carreteres secundàries de la Costa Brava. I els conductors no sempre respecten les normes. Podríem dir que, malauradament, l'atenció al volant també es relaxa.
 
Per evitar actituds imprudents que poden provocar accidents, els Mossos han intensificat aquest estiu la vigilància en aquestes carreteres. I ho fan amb l'anomenada unitat espiell, és a dir, amb mossos de paisà i vehicles que no porten cap logotip identificatiu per poder fer la feina sense ser vistos.

 

Com treballen?

Aquesta unitat dels Mossos està formada per un caporal i cinc agents i pot actuar de 3 formes diferents: l'espiell, la dinàmica i la semidinàmica. 

En el primer cas, la modalitat espiell, un policia --a peu i sense uniforme-- es col·loca al costat d'una carretera i des d'allà va observant si algun cotxe comet alguna infracció. 

Si és així, informa per ràdio els seus companys, que tenen muntat un control policial uns metres més enllà, habitualment en una rotonda.

Control policial en una rotonda de Palamós (ACN/Gerard Vilà)

Les modalitats dinàmiques i semidinàmiques consisteixen a recórrer les carreteres amb un cotxe policial sense logotips. 

Quan detecten un conductor que corre massa, el vehicle espiell dels Mossos es col·loca al seu darrere i --fent llums-- li demanen que s'aparti lentament, com explica el cap de Trànsit dels Mossos a Girona, Joan Costa:

"Quan traiem el cotxe ho fem a poc a poc, perquè ens interessa que la resta de conductors ho vegin i tinguin més cura."

Dit d'una altra manera, es busca donar exemple a la resta de conductors.


El mòbil, un gran problema

La unitat espiell dels Mossos que vigila les carreteres de la Costa Brava constata que l'ús dels mòbils és "un dels grans problemes". 

A tall d'exemple, expliquen que aquest estiu --en poques hores-- van multar fins a 69 conductors a la carretera que va de Mont-ras a Palafrugell, al Baix Empordà, una de les més concorregudes de la zona.

El mòbil, doncs, és un problema, però malauradament no és l'únic. L'acompanyen l'excés de velocitat i el consum d'alcohol i drogues.

Un mosso uniformat tramita una sanció després de rebre l'avís de la unitat espiell (ACN/Gerard Vilà)

Més controls i més curts

Tot i no portar cap logotip que els identifiqui, sovint hi ha conductors que s'adonen de la presència dels Mossos i n'informen la resta de conductors a través de les aplicacions de navegació dels mòbils.

El cap de Trànsit dels Mossos a Girona, Joan Costa, reconeix que això té una part positiva: 

"Si saben que hi som, no corren més del compte ni cometen infraccions, i això evita accidents."

Però ser descoberts també té una part negativa, com admet Costa, que posa com a exemple persones que porten droga amagada al cotxe i que en saber on hi ha els Mossos canvien de ruta o s'aturen abans d'arribar al control policial.

Per no posar les coses fàcils als delinqüents, s'ha canviat la manera d'actuar. Ara es fan controls "més dinàmics" i no es limiten a un punt concret: "El que abans podia durar una hora i mitja o dues, ara potser hi estem mitja hora i anem a un altre punt", explica Costa.