Queixes dels empresaris del polígon Riu Clar de Tarragona: "Som una deixalleria alternativa"
L'acumulació de vehicles abandonats, brossa i herba degraden la zona industrial i provoquen la queixa dels empresaris
Núria Sabaté Fontova
24/11/2025 - 15.36 Actualitzat 24/11/2025 - 15.37
Un, dos, tres... en pocs minuts és fàcil trobar diversos vehicles abandonats i vandalitzats als carrers del polígon Riu Clar de Tarragona. Fins i tot hi ha cabines de camions o remolcs.
És una situació insostenible que ha empitjorat els últims dos anys.
L'empresari Gil Fanjul, d'empreses Fanjul, explica: "Fa dos o tres anys que la brutícia se'ns està acumulant d'una manera ja descarada." Al carrer de l'empresa del Gil hi ha dos vehicles abandonats, just a sota de l'aparcament de mercaderies perilloses, i creu que són un risc pel vandalisme que pateixen aquests vehicles: "Si algun dia un acte de vandalisme crema algun d'aquests vehicles, no sabem si podria ser o no perillós fins al nivell que podria saltar dins les instal·lacions del pàrquing."
No ho havia vist mai tan brut.
L'herba també devora les voreres, i ells ja fa temps que la tallen perquè si no, "seria una selva". L'herba amaga també molta brutícia que no recull ningú.
71 vehicles abandonats als polígons tarragonins
Segons dades de la Guàrdia Urbana, entre l'any passat i enguany s'han detectat 71 vehicles abandonats als polígons tarragonins. Això és la punta de l'iceberg, perquè en tota la ciutat s'han obert 621 expedients per vehicles abandonats --349 el 2024 i 272 fins al 12 de novembre del 2025.
Hi ha vehicles que acumulen més d'un expedient, i per això, tot i haver obert 621 expedients, es calcula que els vehicles abandonats durant aquests dos anys són 400. I d'aquests, 231 ja han estat traslladats al dipòsit municipal. Els vehicles solen quedar abandonats setmanes o mesos perquè el procés per comprovar si el vehicle està realment abandonat, localitzar el propietari i obrir un expedient de retirada és lent.
Les empreses volen un pla de neteja integral
Al polígon Riu Clar hi ha 400 empreses. L'Associació d'Empreses del Polígon Riu Clar n'agrupa 150, però encara una nova etapa amb ganes d'ampliar la representació per defensar millor l'estat del polígon. El secretari de l'associació, Josep Maria Linares, descriu la situació del polígon amb poques paraules:
S'ha convertit en un lloc fàcil per ser una deixalleria alternativa per a molta gent.
Sobre la neteja, Linares diu que viuen una situació injusta, ja que paguen la brossa "per partida doble". D'una banda, la majoria d'empreses es gestionen la retirada de la seva brossa i, de l'altra, paguen les taxes d'escombraries municipals. Una empresa mitjana del polígon pot pagar més de 20.000 euros l'any entre els dos pagaments.
Al problema de la brossa s'hi afegeix la falta d'inversions perquè el "paviment està abandonadíssim, l'enllumenat és antiquat i ens falta el 5G".
El polígon està francament abandonat.
Sobre la falta d'inversions, la Federació Empresarial d'Autotransport de Tarragona, amb instal·lacions al polígon, reclama de fa anys que l'Ajuntament destini el 5% de les taxes que recapta als polígons a millorar l'estat d'aquestes zones industrials. I diuen que la degradació dels polígons els resta competitivitat.
Fa vergonya presentar i visitar parcel·les que encara es podrien ocupar en diferents polígons.
Pel que fa a la seguretat, els empresaris consideren que Mossos i Guàrdia Urbana no patrullen prou per la zona. Les empreses poden contractar seguretat dins les empreses, però no poden fer vigilància al carrer, i per això reclamen un sistema de seguretat compartit. Sobre el tema de seguretat, l'Ajuntament diu que estan estudiant amb els Mossos d'Esquadra la possibilitat de posar càmeres de seguretat en diversos punts.
Resposta de l'Ajuntament a la preocupació d'empresaris i comercials
La regidora de Neteja, Relacions Ciutadanes, Mobilitat i Protecció Civil a l'Ajuntament de Tarragona, Sònia Orts, ha explicat que els polígons no tenien un servei ordinari d'escombraries però que el nou contracte de la brossa posarà punt final a aquesta situació.
Ara els polígons industrials i comercials tindran una brigada especial amb uns dies fixos de neteja que cobriran diverses necessitats, en especial la retirada de residus. "També faran la retirada d'herbes i la vegetació, que també podíem veure que allò semblava a vegades la selva, la retirada d'arrossegaments de terres de les voreres, perquè hi passen molts camions i molts vehicles pesants. La neteja de les fondalades i el buidatge de papereres", ha explicat.
Allò a vegades semblava la selva.
L'Ajuntament reconeix la preocupació entre els empresaris i els comercials, assegura que han tingut reunions i creu que a finals de desembre ja es començaran a veure els resultats.
Avui és notícia
Tres milions de porcs i senglars morts: el viatge de la pesta porcina per la Unió Europea
Senglars: d'estar prop de l'extinció a ser un risc per a l'expansió de la pesta porcina africana
El preu del porc segueix baixant en picat per evitar excedents i facilitar l'exportació a Europa
S'eleven a 13 els positius per pesta porcina africana, tots dins de la zona afectada
Els pescadors de peix blau podran vendre una part de les tonyines que capturin accidentalment