Sílvia Munt Premi Gaudí d'Honor 2026
Rosalía LUX Tour
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Mundial 2026 Trump
Veritats i mentides immigració
Origen pesta porcina
Ajuts cotxe elèctric
Fira de Guadalajara
Manga Barcelona
Copa del Rei
Atlètic Balears Espanyol
Sant Andreu

Quins gelats tenen més èxit: radiografia d'un producte amb preus més cars

En tres anys ha augmentat prop d'un 30%, principalment per l'encariment de matèries primeres com l'oli de coco, el cacau o el sucre

03/07/2025 - 07.10 Actualitzat 19/08/2025 - 13.32

Els preus del cacau, el sucre, la llet o l'oli de coco, ingredients essencials en l'elaboració de gelats, estan en màxims històrics i han encarit el preu dels gelats un 30% en només tres anys.

Els increments de preu de moltes primeres matèries, així com els costos energètics, de personal, i els embalatges han impulsat les fortes pujades de preu d'aquestes postres d'estiu.
 

El cacau, en màxims a la borsa

Un dels ingredients que més s'ha disparat és la xocolata, que s'extreu del cacau. Justament, la cotització del cacau en els mercats internacionals està en zona de màxims. S'ha revaloritzat més d'un 200% en cinc anys. Hi ha influït sobretot el desajust entre oferta i demanda. 

Més consum per part de la classe mitjana de països asiàtics i una caiguda de la producció, a causa de condicions climàtiques adverses als principals països --com Ghana i la Costa d'Ivori, que aporten un 58% del cacau mundial--, n'han disparat el preu.

Els sabors cada cop més innovadors són tendència en el sector (iStock)

Es dispara el preu de l'oli de coco, essencial en l'elaboració de gelats

L'increment del cost del cacau ha portat algunes marques a substituir la mantega de cacau per oli de coco, contribuint encara més a la pressió sobre aquest producte. L'oli de coco és un ingredient fonamental per mantenir la textura i la consistència del gelat, especialment en els productes vegans. 

El problema és que el seu preu s'ha disparat en el darrer any: ha passat de 2.300 a gairebé 3.000 dòlars per tona mètrica, per la falta de pluges al sud-est asiàtic, especialment a les Filipines, Indonèsia i l'Índia, que concentren el 85% de la producció mundial. 

El fenomen del Niño ha provocat una temporada seca i càlida, cosa que ha fet caure un 10% la producció de coco.
 

Sucre, ous i fruits secs més cars

El sucre, tot i que fa mesos que baixa de preu, també ha experimentat augments constants des de la pandèmia. Segons l'IPC de maig, el sucre ha pujat des del maig de 2022 un 26%. També s'han encarit els ous, un 43%; la fruita fresca, un 35%; i els fruits secs, un 8%.

El fruit sec que més s'ha encarit ha estat el festuc, que en un any s'ha apujat un 30%. Aquest augment no només es deu a l'increment de la demanda, sinó també a l'escassa collita als Estats Units, principal productor mundial de festucs. 

El país nord-americà genera el 65% del festuc global i l'any passat va prioritzar la venda de festucs amb closca, fet que en va reduir encara més la disponibilitat per a la indústria de transformació.

Les geladeries, entre apujar preus i contenir marges (iStock)

Triomfen les marques blanques de gelats

Segons l'informe 2024 del sector dels gelats, publicat per Alimarket amb dades de Circana, el negoci dels gelats està creixent pel moment àlgid de la marca de distribució -les conegudes marques blanques- que ja acaparen un 68,5% del valor del mercat, i superen amb escreix els grans fabricants com Unilever (Frigo), Nestlé (La Lechera, Maxibon) o General Mills (Häagen-Dazs). 

En consum, la marca blanca arriba fins al 85% dels litres de gelat venuts. Aquesta diferència es deu, en gran part, a la diferència de preu: un mateix sabor pot costar fins a un 65% menys si es compra la versió de supermercat.

El sector dels gelats va mantenir la tendència positiva d'anys anteriors el 2023, gràcies a la forta innovació i a estius cada vegada més calorosos i perllongats, encara que el seu creixement només va destacar en valor al canal retail i no tant en volum.

L'alça de moltes primeres matèries (llet, sucre, cacau, etc.), així com pels costos energètics i del cartó, van propiciar fortes pujades de preu que expliquen aquest creixement de la facturació.

Les principals empreses elaboradores i comercialitzadores de gelats a Espanya són: Unilever, Nestlé, Grup Ferrero, Grup Alacant, Gelats Estiu, La Menorquina, Grup Kalise, Haagen-Dazns i Casty. De tota manera, la marca blanca és la primera en volum i valor. 

L'increment de preu fa caure el consum de gelats

Les fortes pujades de preu aplicades per les marques en els tres últims anys, a causa de l'increment de les matèries primeres i de l'energia, per a un producte que no és de primera necessitat, n'han desincentivat el consum. 

El preu mitjà del gelat entre el maig de 2023 i maig de 2024 es va situar en 4,63  €/l, segons l'informe d'Alimarket, un 12% superior al mateix període de l'any anterior. Només en el canal retail, s'ha registrat una caiguda de les vendes en volum de l'1%, i s'han situat per sota dels 240 milions de litres, tot i que en termes de valor van registrar un increment del 2%, i van superar els 1.216 Milions d'euros.

L'alt grau d'innovació del sector es manté elevat, i destaca l'snacking i les noves textures (farcits, cruixents...) i sabors sofisticats com hibisc, mango, fruita de la passió o festuc, enfocats a un consumidor jove i adult.

Per tipologia, els gelats més venuts són els individuals, principalment els gelats amb pal, seguits de les terrines.

A les gelateries, apugen preus: "Uns 10 cèntims per terrina o cucurutxo"

Eli Vilaplana de Can Natzaret Gelats Artesans, a Santa Maria de Palautordera, explica que "a l'obrador els surt molt més car elaborar gelats."

A banda d'augmentar els costos d'energia i personal, insisteix que continua disparat el preu de moltes matèries primeres. Respecte a fa uns tres anys, s'han encarit els làctics, mantega, sucre, vainilla, cafè o fruits secs. Però sobretot, l'ingredient que està pels núvols és el cacau:

"Per nosaltres el que ha pujat més de preu ha estat el cacau i les cobertures de xocolata. Estem pagant més de doble que l'any passat. De mitjana, he apujat uns 10 cèntims el preu de terrines i cucurutxos".

Bona part dels negocis venen tots els sabors de gelat al mateix preu, tot i que no tenen el mateix benefici per un gelat de llimona que per un de xocolata.

La marca blanca té més quota de mercat  (Pixabay)

Maurizio Lunardi de Cloud Gelatto Italiano, assenyala que "ens hem vist forçats a repercutir els sobrecostos i a ajustar marges. De mitjana, els costos d'energia, personal i matèries primeres han augmentat un 30%, i nosaltres hem apujat preus en els últims anys un 30%". 

Lunardi afegeix que aquest any han "intentat no apujar gaire els preus a l'espera de com es comportin les matèries primeres aquest estiu. Hem ajustat marges, però si continua la pressió, apujarem preus de nou".

Als restaurants, postres i gelats també són més cars. Hostaleria i restauració ja fa uns anys que han apujat preus. Héloïse Ferru, responsable de Màrqueting de la Compagnie des Desserts explica que distribueixen envasos de dos litres i mig i sis litres a restaurants, per després elaborar les postres:

"Hem apujat preus un 1.5% de mitjana, per ajustar els increments de preu d'alguns ingredients".

Desestacionalització i demanda a l'alça

El consum de gelats s'ha desestacionalitzat: cada cop se'n mengen més en qualsevol època de l'any, sigui com a postres, refrigeri o caprici. Però és durant la primavera i l'estiu quan el consum es dispara.

I aquest 2025 no serà una excepció, tot i que el preu sigui més elevat que mai

De moment, els amants dels gelats hauran d'escollir: pagar més pel mateix producte o optar per alternatives més econòmiques, però sovint amb diferències de qualitat.