Netflix Warner HBO
Frank Gehry
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Sandro Giacobbe
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Lando Norris
Xabi Alonso
Real Madrid Celta de Vigo

Reprendran la recerca de l'avió de Malaysia Airlines en una àrea que "es va passar per alt"

Només si es troben les restes del fuselatge es resoldrà el misteri de l'avió del vol MH370 de Malaysia Airlines, desaparegut el 2014 amb 239 persones a bord

03/12/2025 - 11.43 Actualitzat 03/12/2025 - 12.59

El govern de Malàisia anuncia un nou intent en la recerca de les restes principals de l'avió del vol MH370 Malaysia Airlines, desaparegut fa 11 anys a l'oceà Índic, per mirar de resoldre el misteri més gran de l'aviació civil

El Ministeri de Transport del país i l'empresa Ocean Infinity, contractada pel govern malaisi des del 2018 per fer la recerca, començaran les operacions el 30 de desembre

Durant 55 dies, de manera intermitent, rastrejaran una "àrea específica amb la probabilitat més gran que s'hi localitzi l'aparell", segons han dit en un comunicat, sense donar-ne més detalls. La companyia va dir el febrer passat que la recerca es basa en informació "creïble" i se centrarà en una zona que "es va passar per alt" durant missions passades.

Es buscarà l'MH370 amb un vaixell amb un sonar per arribar a profunditats de 10.000 metres.

El govern malaisi està compromès amb les famílies de les víctimes de l'accident, però també a determinar les responsabilitats que permetin desbloquejar les indemnitzacions pendents, i ha dit que continuarà la cerca fins a trobar les restes principals de l'avió.

Ocean Infinity és una companyia de robòtica i exploració de fons marins amb seu als EUA i el Regne Unit que col·labora fa anys en la recerca de l'avió desaparegut el 8 de març de 2014 amb 239 persones a bord, uns 40 minuts després d'enlairar-se des de Kuala Lumpur amb rumb a la capital xinesa.

Trobar el lloc on va caure l'avió és buscar una agulla en un paller, però recuperar-lo és imprescindible per reconstruir els fets, amb les caixes negres i l'anàlisi de les restes, per saber què va passar. Per ara, les hipòtesis que es plantegen van des d'un incendi a bord a l'atac terrorista, el segrest o el suïcidi del pilot.

L'últim informe, fet el 2018, no pot concloure la investigació sense trobar les restes de l'avió  (AFP)

Un informe de 495 pàgines sobre la desaparició del 2018 va determinar que els controls del Boeing 777 probablement van ser manipulats deliberadament per desviar-se del rumb, però els investigadors no van poder determinar qui era el responsable. L'informe es va quedar sense oferir una conclusió sobre el que va passar, dient que depenia de trobar les restes.

Buscar en la immensitat de l'oceà

Durant més d'11 anys s'han anat succeint les missions de recerca d'aquest avió amb l'objectiu de resoldre el misteri de la seva desaparició, sense que cap d'elles tingues èxit. Només algunes restes de l'avió van arribar a les costes africanes i de les illes de l'oceà Índic, però no se n'han trobat mai les restes principals. 

Restes de l'MH370 de Malaysia Airlines arribades a la costa el 2018 (Europa Press)

En el moment de l'accident els equips d'emergència van buscar sobre el mar de la Xina Meridional i Tailàndia, segons l'itinerari de vol previst. 

Poc després es va saber que algú havia desconnectat manualment el transponedor --esborrant el seu rastre al radar--. Més tard, l'aparell va canviar deliberadament de rumb, amb unes 6 hores de combustible per continuar volant fins a caure a l'oceà. Però, on? 

Un satèl·lit xinès va localitzar unes restes que podrien pertànyer a l'MH370, i el satèl·lit britànic de comunicacions Inmarsat3 va registrar senyals intermitents de l'avió a gairebé 2.000 quilòmetres a l'oest de Perth, a Austràlia. La cerca es va dirigir cap a l'oceà Índic, on més tard el govern malaisi va dir que l'avió s'havia estavellat i no hi havia supervivents

Malàisia, la Xina i Austràlia van fer una cerca conjunta en uns 120.000 km² a l'Índic, però el gener del 2017 van finalitzar les operacions sense haver trobat res. 

Ocean Infinity també va intentar localitzar l'avió en una àrea d'uns 100.000 km² entre el gener i el juny del 2018 sense èxit. La recerca de l'any passat es va aturar a l'abril "pel mal temps" a la zona. 

La represa de la recerca es farà d'acord amb els termes i condicions acordats entre el govern de Malàisia i Ocean Infinity, segons el ministeri. Malàisia pagarà a l'empresa 70 milions de dòlars (uns 60 milions d'euros) si es troben restes importants en una àrea de 15.000 km² al sud de l'oceà Índic.