
UNIVERS MOTOGP
Si Marc Márquez no canvia, canviarà Honda?
La marca japonesa haurà de prioritzar Márquez i renunciar a fer una moto per a tots els seus pilots
12/04/2022 - 11.14 Actualitzat 12/04/2022 - 11.37
Quan parles de remuntades i del que hauria pogut ser s'ha de ser molt curós, perquè els pilots que han pujat al podi tenen el seu amor propi i el mèrit. I crec que aquí, sobretot, cal destacar Bastianini, que ja no ens hauria de sorprendre, i Àlex Rins.
Dit això, no tinc cap dubte que Marc Márquez tenia ritme per (lluitar per) guanyar, després de remuntar 18 posicions. Ho hauria aconseguit? No ho sabrem mai. Ni ell ho sabrà mai. Les seves darreres tres voltes, fos físicament, però lluitant amb Quartararo, van ser en 2.04; les del guanyador van ser en 2:03. A Qatar, el Marc ja va avisar del perill que suposa Enea Bastianini.
L'última vegada que Marc Márquez va remuntar espectacularment va ser el dia del seu accident de Jerez 2020 (al GP dels Països Baixos del 2021, sortia 20è i va remuntar 13 posicions). Diumenge sortia 9è, que per a la nova Honda no és una posició dramàtica, però alguna cosa va fallar, que estan investigant, i la RC213V no va reaccionar fins que no va ser al primer revolt.
Els passos de la remuntada
La primera volta de Marc Márquez, amb aquell problema que té inicialment, quedant-se últim, és 4 segons més lenta que la del cap de cursa, Miller. La seva volta ràpida és la segona de cursa, a 0.032 segons de la d'Enea Bastianini (2:03:521). Ell en fa dues de seguides, les voltes 11 i 13, i a la 14 l'Enea li pren. Allà, el físic del cerverí ja és determinant.
La seqüència de la remuntada: 24è a la sortida; 18è al primer pas per meta; 16è, 14è, 12è, de dos en dos fins a la volta 5. Allà va a posició per volta, però queda estancat durant 3 voltes, de la 7 a la 10, darrere Aleix Espargaró. I de les voltes 10 a la 13 atrapa i lluita amb Fabio Quartararo amb diversos avançaments.
Tres voltes més per superar Martín, i les últimes 4 voltes les fa darrere Pecco Bagnaia, però pilotant a la defensiva perquè Quartararo encara l'empaitava. El màxim desavantatge que té amb el líder de la cursa és de 5,7 segons, llevat de les darreres voltes, en què puja a 6 segons.
D'un altre nivell
En les declaracions postcursa que Repsol envia d'Alberto Puig, el director de l'equip oficial diu el que ja sabem: "Està un pas per davant de la resta". Però certament de vegades cal recordar-ho. Diumenge després de la cursa li vaig demanar a l'Aleix Espargaró per l'oposició que va posar al Marc i almenys el va poder usar com a grua:
"El Marc portava un altre ritme. He intentat aguantar 2/3 voltes per obrir forat amb els del darrere, però era impossible de seguir. Potser és el millor pilot en aturar la moto a zero. Té moltíssim tacte amb el fre davanter, i aquí no hi ha gaires revolts ràpids. Si avui arriba a sortir bé, hagués lluitat per la victòria".
I ara què farà Honda?
Si has aguantat fins aquí llegint aquesta anàlisi, pots arribar fins al final, perquè ve el millor. Aquell debat que havia sorgit les darreres setmanes sobre si Márquez havia de canviar, per alguns, era un debat impertinent. Potser és que la qüestió estava mal formulada, i havia de ser "canviarà Márquez?". Però hem de recordar que va ser ell (i ningú més) qui ens va dir: "A partir d'ara, el mateix Marc? No, diferent."
A Austin, Marc Márquez ha fet anar l'"antimoto", la que carrega del darrere amb un pilot que condueix amb la roda davantera. En baixar de la moto, va fer-nos saber -i tenia el discurs preparat- que ja ha collat Honda amb el que cal arreglar. Toc d'atenció? Sembla que sí. I no és el primer.
I la conseqüència d'aquest rendiment, jo em demano, és que s'aturi la campanya de democratització de la RC213V, i que amb els resultats a la mà la prioritat torni a ser que el número 1 vagi ràpid perquè no perdi el tren del campionat. "Honda no té més remei que fer-li cas si vol guanyar", em diu una font acreditada, "és l'únic que dona la informació correcta per saber per on anar".
Els seus mateixos companys de marca han destacat sempre la diferència de potencial amb ell o sense ell. Canviarà Honda i això pot suposar deixar més desemparats Àlex, Pol i Taka? Potser és l'única sortida. Com va dir l'Alberto Puig en una tertúlia a DAZN durant el Gran Premi de l'Argentina, "no oblidem que tot el que el Marc ha fet és a la seva manera i té 8 títols del món (...) Les persones no canvien".
Ara vindran Portugal i Jerez, i el dilluns 2 de maig un test a Jerez que pot ser decisiu per a les seves opcions aquest any.
Avui és notícia
Eleccions a Extremadura: el PP guanya sense majoria absoluta, el PSOE s'enfonsa i Vox es dispara
Aturada l'acollida de part dels desallotjats del B9 de Badalona per la pressió d'un grup de veïns
Rescaten 14 excursionistes sorpresos per una allau a Meranges que ha deixat tres ferits lleus
Entre el trauma i l'oblit: Mariúpol, la ciutat arrasada pels russos que vol enterrar la guerra
Eliminen 16 arxius publicats del dossier Epstein, entre ells una foto on apareix Trump