Netflix Warner HBO
Frank Gehry
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Sandro Giacobbe
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Betis - Barça
Barça Femení Tenerife Lliga F
Sorteig Grups Mundial Futbol

"Souvenir", de Rosa Vergés, a "Sala 33"

Diumenge 20 de desembre, a les 21.45, "Sala 33" continua el recorregut per la filmografia d'una de les directores fonamentals per entendre l'evolució del cine català recent. El programa recuperarà la segona pel·lícula de Vergés, "Souvenir", una comèdia que durà l'espectador a la Barcelona de mitjans dels anys 90 de la mà d'un noi japonès solitari i una hostessa de vol.

18/12/2015 - 18.27 Actualitzat 18/12/2015 - 18.31

Diuen que els pols oposats s'atrauen. Com, si no, s'explica la fascinació mútua entre catalans i japonesos? La resposta, o més ben dit una possible resposta, es troba a  "Souvenir"(1994) de Rosa Vergés. Després de l'èxit artístic i comercial de "Boom boom" (1990), Vergés no ho tenia gens fàcil per satisfer les expectatives del públic i de la crítica. I va apostar, a la sempre difícil segona pel·lícula, per una comèdia elegant i romàntica que comença a l'aire (literalment, en un avió) i per accident (un cop més literalment, en un pas de vianants).

Els protagonistes d'aquest "accident" seran l'hostessa de vol Rita i el japonès Yoshio (Emma Suárez i Futoshi Kasagawa). La química entre tots dos és l'autèntic motor i la pedra angular d'aquesta comèdia d'embolics. El xoc cultural entre el Japó i Catalunya i la peculiar història d'amor que protagonitzaran els dos personatges dóna pas a alguns dels moments més divertits i entranyables de la pel·lícula. "Souvenir" també es pot veure com un retrat dels 90, els "anys zero" de Barcelona com a destinació turística per excel·lència. És un moment en què neixen nous barris, comencen les cues als edificis modernistes i la vella ciutat es regenera. I precisament aquesta serà la ciutat on aterrarà mig despistat, mig trist el japonès Yoshio.

Després de l'exitosa experiència de "Boom boom", Vergés va comptar amb Jordi Beltran per fer el guió de "Souvenir". El guió del tàndem Beltran-Vergés beu directament de les dues grans escoles de la comèdia americana. Primer, la comèdia sofisticada, amb diàlegs esmolats i enquadraments molt pensats, i després l'escola de comèdia més física i "esbojarrada", la dels embolics i malentesos. Un bon exemple el trobem amb les confusions de les maletes vermelles, un recurs clàssic de grans comèdies de Hollywood (com ara "Què em passa, doctor?", 1972, de Peter Bogdanovich), que provocarà mil i una situacions.

A banda de ser coguionista, Jordi Beltran té un cameo molt especial a "Souvenir". I no és l'única aparició estel·lar amb què compta Vergés: si l'espectador no es despista podrà veure en acció Emilio Gutiérrez CabaPepa LópezAnna i Lola LizaranMercè PonsEnric MajóJaume FiguerasPep CruzEduard FernándezMónica LópezGuillermina Motta, certs personatges recuperats de "Boom boom", que seran clau en el desenllaç de la història d'amor d'en Yoshio i la Rita i, fins i tot, un dinar d'indigents amb Néstor Luján, Agustí Villaronga i Albert Vinyoli, entre  molts d'altres.

El resultat d'aquesta combinació catalano-japonesa és una obra divertida i alhora plena de sentiments que donen, un cop més, personalitat única a l'aposta de Vergés i que fan de "Souvenir" una pel·lícula digna de ser reivindicada i revisitada.

tv3.cat/sala33

twitter.com/Sala33cinema