Trajectes el triple de llargs i amb quatre canvis de transport per les obres de Renfe a Castelldefels
Queixes dels usuaris el primer dia de les obres, que han de durar una setmana i afecten sis línies de Rodalies i regionals
Redacció
22/09/2025 - 21.38 Actualitzat 22/09/2025 - 23.57
El balanç del primer dia d'obres a l'estació de Castelldefels que afecta dues línies de Rodalies i quatre de regionals va de "prou bé" a "caòtic", segons qui el faci i el trajecte que hagi hagut de recórrer. Com més llarg, pitjor.
Les obres afecten l'R2 i l'R2 Sud, tallades entre Sitges i Gavà, i les línies R14, R15, R16 i R17, i obliguen a fer part del trajecte amb autobús i metro, segons l'origen i el destí.
Duraran una setmana i impliquen 39.000 usuaris diaris, el 10% dels que fan servir els serveis Rodalies i regionals a tot Catalunya en un dia.
Falta d'informació i trajectes eterns
Al matí, el portaveu de Renfe, Antonio Carmona, ha dit que el servei alternatiu funcionava "raonablement bé". "Prou bé", segons la directora general de Transports i Mobilitat, Susi López. Però per alguns usuaris el viatge ha sigut "caòtic" i per d'altres s'ha fet etern, i ha arribat a durar el triple del que tarden habitualment.
"Fins ara eixia de Calafell i venia cap a Barcelona fins a Sants i després metro fins a Palau Reial. Ara he de fer Calafell-Sitges, Sitges-Gavà, Gavà-Sants i Sants-Palau Reial". Total, explica la Irene Vañó, tres hores per a un trajecte que normalment fa amb una hora.
L'Aitor també ha tardat tres hores per anar de Barcelona a Tarragona, perquè els trens del tram sud comencen i acaben a Cunit. Ara s'ha de fer una part del trajecte en tren, una altra en bus i una altra en metro.
"Ens rebentaran i ens queden moltes obres", ha avisat Anna Gómez, portaveu de la plataforma Dignitat a les Vies, que ha fet una llista de les principals incidències que han detectat aquest dilluns.
Per començar, la falta d'informació, perquè en moltes estacions no s'ha avisat de les obres i els talls fins divendres o dissabte. També que no hi ha horaris clars de la sortida de busos, sinó una estimació de temps que pot tardar cada trajecte a la web de Renfe, que obliga els usuaris "a fer càlculs matemàtics per saber quin tren hem d'agafar", diu.
A Cunit, a més, no funcionaven els ascensors, possiblement per les pluges d'aquest diumenge i encara no s'havien posat tanques quan els primers usuaris han arribat a l'estació.
Sí que s'ha reforçat el servei d'informació als usuaris, però alguns es queixen que les instruccions no estaven clares o que han hagut de pagar el metro alternatiu perquè no els servia l'abonament de regional ni el bitllet que els han donat a informació.
En principi, els títols de transport són vàlids per fer el mateix recorregut amb servei alternatiu, segons consta el web de Renfe. És a dir:
- Els títols de transport dels serveis de Rodalies són vàlids a la rodalia de Barcelona per accedir al servei alternatiu per carretera, sempre que hagin estat prèviament validats a l'estació d'origen.
- I en el cas dels regionals sud de Barcelona a Cunit i a l'inrevés, per accedir al transport alternatiu, només són vàlids els títols dels serveis regionals. I també serveixen per agafar la línia L3 de metro a les estacions afectades pel pla de transport alternatiu (Passeig de Gràcia, Sants, Zona Universitària i Palau Reial), sense fer cap bescanvi de títol.
Alguns usuaris, però, s'han trobat que no els podien utilitzar, o han perdut connexions (com trens a Saragossa) pels retards i les manques de sincronia entre trens i busos.
L'alcaldessa de Sitges s'ha afegit a les crítiques i ha denunciat "l'aïllament" del municipi que comporta el tall de Rodalies. Aurora Carbonell ha demanat reforçar la connexió directa amb Barcelona amb més busos exprés.
Avui és notícia
Tres milions de porcs i senglars morts: el viatge de la pesta porcina per la Unió Europea
Senglars: d'estar prop de l'extinció a ser un risc per a l'expansió de la pesta porcina africana
El preu del porc segueix baixant en picat per evitar excedents i facilitar l'exportació a Europa
S'eleven a 13 els positius per pesta porcina africana, tots dins de la zona afectada
Els pescadors de peix blau podran vendre una part de les tonyines que capturin accidentalment