Sílvia Munt Premi Gaudí d'Honor 2026
Rosalía LUX Tour
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Mundial 2026 Trump
Veritats i mentides immigració
Origen pesta porcina
Ajuts cotxe elèctric
Fira de Guadalajara
Manga Barcelona
Copa del Rei
Atlètic Balears Espanyol
Sant Andreu

Trajectes el triple de llargs i amb quatre canvis de transport per les obres de Renfe a Castelldefels

Queixes dels usuaris el primer dia de les obres, que han de durar una setmana i afecten sis línies de Rodalies i regionals

Redacció

22/09/2025 - 21.38 Actualitzat 22/09/2025 - 23.57

El balanç del primer dia d'obres a l'estació de Castelldefels que afecta dues línies de Rodalies i quatre de regionals va de "prou bé" a "caòtic", segons qui el faci i el trajecte que hagi hagut de recórrer. Com més llarg, pitjor.

Les obres afecten l'R2 i l'R2 Sud, tallades entre Sitges i Gavà, i les línies R14, R15, R16 i R17, i obliguen a fer part del trajecte amb autobús i metro, segons l'origen i el destí.

Duraran una setmana i impliquen 39.000 usuaris diaris, el 10% dels que fan servir els serveis Rodalies i regionals a tot Catalunya en un dia. 
 

Falta d'informació i trajectes eterns

Al matí, el portaveu de Renfe, Antonio Carmona, ha dit que el servei alternatiu funcionava "raonablement bé". "Prou bé", segons la directora general de Transports i Mobilitat, Susi López. Però per alguns usuaris el viatge ha sigut "caòtic" i per d'altres s'ha fet etern, i ha arribat a durar el triple del que tarden habitualment. 

"Fins ara eixia de Calafell i venia cap a Barcelona fins a Sants i després metro fins a Palau Reial. Ara he de fer Calafell-Sitges, Sitges-Gavà, Gavà-Sants i Sants-Palau Reial". Total, explica la Irene Vañó, tres hores per a un trajecte que normalment fa amb una hora.

Passatgers de Rodalies a Sitges aquest dilluns (ACN/Marc Font)

L'Aitor també ha tardat tres hores per anar de Barcelona a Tarragona, perquè els trens del tram sud comencen i acaben a Cunit. Ara s'ha de fer una part del trajecte en tren, una altra en bus i una altra en metro.

"Ens rebentaran i ens queden moltes obres", ha avisat Anna Gómez, portaveu de la plataforma Dignitat a les Vies, que ha fet una llista de les principals incidències que han detectat aquest dilluns. 

S'ha reforçat el servei d'informació a l'usuari (ACN/Marc Font)

Per començar, la falta d'informació, perquè en moltes estacions no s'ha avisat de les obres i els talls fins divendres o dissabte. També que no hi ha horaris clars de la sortida de busos, sinó una estimació de temps que pot tardar cada trajecte a la web de Renfe, que obliga els usuaris "a fer càlculs matemàtics per saber quin tren hem d'agafar", diu.

A Cunit, a més, no funcionaven els ascensors, possiblement per les pluges d'aquest diumenge i encara no s'havien posat tanques quan els primers usuaris han arribat a l'estació.

Cartell a la parada provisional instal·lada a la Diagonal de Barcelona (3CatInfo)

Sí que s'ha reforçat el servei d'informació als usuaris, però alguns es queixen que les instruccions no estaven clares o que han hagut de pagar el metro alternatiu perquè no els servia l'abonament de regional ni el bitllet que els han donat a informació.

En principi, els títols de transport són vàlids per fer el mateix recorregut amb servei alternatiu, segons consta el web de Renfe. És a dir:

  • Els títols de transport dels serveis de Rodalies són vàlids a la rodalia de Barcelona per accedir al servei alternatiu per carretera, sempre que hagin estat prèviament validats a l'estació d'origen. 
     
  • I en el cas dels regionals sud de Barcelona a Cunit i a l'inrevés, per accedir al transport alternatiu, només són vàlids els títols dels serveis regionals. I també serveixen per agafar la línia L3 de metro a les estacions afectades pel pla de transport alternatiu (Passeig de Gràcia, Sants, Zona Universitària i Palau Reial), sense fer cap bescanvi de títol. 
Hi ha usuaris que han hagut de fer fins a quatre canvis per a un sol trajecte (ACN/Marc Font)

Alguns usuaris, però, s'han trobat que no els podien utilitzar, o han perdut connexions (com trens a Saragossa) pels retards i les manques de sincronia entre trens i busos.

L'alcaldessa de Sitges s'ha afegit a les crítiques i ha denunciat "l'aïllament" del municipi que comporta el tall de Rodalies. Aurora Carbonell ha demanat reforçar la connexió directa amb Barcelona amb més busos exprés.