
Noves normes de circulació: 15 anys, l'edat mínima per circular en patinet elèctric
Redacció / Agències
El Consell de Ministres ha aprovat aquest dimarts una modificació del reglament general de circulació que introdueix normes per protegir les persones més vulnerables en els desplaçaments per carrers i carreteres.
Les més destacades són que l'edat mínima per fer servir els patinets elèctrics i els altres vehicles de mobilitat personal serà de 15 anys, i que serà obligatori fer servir casc i armilla reflectant quan hi hagi poca visibilitat.
Les noves normes les ha proposat el Ministeri de l'Interior i la majoria entraran en vigor l'1 d'octubre, tret d'algunes, com l'obligació per als usuaris de ciclomotor de portar casc homologat, que trigaran un any més.
És una modificació que incorpora el concepte d'"usuaris vulnerables de la via", que són els que, per edat o pel mitjà de transport, "corren un risc més elevat de patir lesions greus en cas d'accident".
Aquestes són les normes més importants que s'introdueixen amb aquesta modificació:
VMP
- 15 anys, edat mínima per circular-hi.
- Ús de casc i armilla reflectant de nit i amb poca visibilitat, i sempre per als repartidors professionals.
- Cal portar sempre els llums encesos.
- En vies interurbanes només poden circular si hi ha carrils segregats (carril bici o similar).
Bicicletes
- Se suprimeixen les exempcions i tots els ciclistes han de portar casc en vies interurbanes.
- Els repartidors professionals han de portar sempre casc i armilla reflectant.
- Avançar un ciclista en via interurbana s'ha de fer 20 km/h per sota del límit de la via.
- En vies urbanes els ciclistes aniran preferentment pel centre del carril, i els vehicles de motor se situaran com a mínim 5 metres al darrere.
- Els ciclistes podran circular en els dos sentits en les vies urbanes d'un sol sentit amb límit de 30 km/h.
Motos
- Conductors i passatgers han de portar guants de protecció en vies interurbanes i calçat tancat a tot arreu.
- Les motos podran circular pel voral quan hi hagi retencions, però a un màxim de 30 km/h.
- Els cascs dels usuaris de ciclomotors hauran d'estar homologats; no n'hi haurà prou que estiguin certificats.
- Els repartidors professionals en moto hauran de portar sempre armilla reflectant.
Altres normes
- Se suprimeixen les exempcions de portar el cinturó posat que hi havia per a conductors de taxi, de mercaderies i d'autoescoles; ara l'hauran de portar sempre.
- Quan nevi fort en autopistes i autovies es prohibeixen els avançaments i només es pot circular pel carril de la dreta; cal deixar lliure el de l'esquerra per a emergències i llevaneus.
- En vies interurbanes en cas de retenció que obliga a aturar-se, els conductors hauran de deixar un espai central lliure per deixar pas a policia i emergències.
- En les trames urbanes es dota d'entitat jurídica als camins escolars pensats perquè els nens vagin en grup i sense adults a les escoles, caminant o en transport públic.
"Mesures pioneres", segons el govern espanyol
La vulneració de moltes de les noves normes, com ara anar en moto sense guants de protecció, o que els repartidors no portin l'armilla reflectant, comportaran multes de 200 euros.
L'anunci d'aquests canvis en el reglament de circulació l'ha fet la ministra portaveu, Elma Saiz, a la roda de premsa posterior al Consell de Ministres, en què ha afirmat que "són mesures pioneres" que converteixen Espanya en "un país referent en seguretat viària".
Saiz també ha anunciat que l'entrada en vigor d'aquestes noves normes anirà acompanyada d'una campanya d'informació per donar-les a conèixer.