
Obres a l'estació de Sants: com t'afecten i com acabarà funcionant
Les obres d'ampliació de l'estació de Sants, iniciades a principis del 2025, avancen a bon ritme. Fins ara no han ocasionat grans molèsties als usuaris, però això canviarà a partir de finals de setembre.
Serà llavors quan tanqui durant dos anys l'accés des de la plaça dels Països Catalans, l'entrada que fan servir majoritàriament els 140.000 usuaris diaris d'aquesta estació. Els vehicles tampoc podran circular per aquesta zona.
L'accés principal passarà a ser el de la plaça Joan Peiró –on hi ha la zona d'espera dels taxis–. També es podrà entrar i sortir de Sants des d'un nou accés que s'està construint a la banda mar, davant del Parc de l'Espanya Industrial.
A principis del 2027 també hi haurà operativa una tercera entrada al costat muntanya, enfront de l'estació d'autobusos.
El 2028 hi haurà quatre entrades en total
Quan acabin les obres, cap al 2028, es reobrirà l'accés de la plaça dels Països Catalans i Sants passarà a tenir una configuració d'entrades i sortides diferent de l'actual. N'hi haurà quatre en total.
La mobilitat per l'interior de l'estació serà en forma de creu. Això permetrà que es pugui travessar l'estació en sentit mar-muntanya i en sentit Besòs-Llobregat.
Segons els responsables d'Adif, l'estació serà molt més permeable al barri i deixarà de ser una frontera entre els veïns de la banda mar i muntanya, que la podran travessar encara que no hagin d'agafar cap tren.
Com serà l'estació?
Serà molt més gran. L'estació està creixent cap a la plaça dels Països Catalans. De fet, ja es poden veure els nous pilars que permetran que l'edifici creixi cap al Besòs. Això permetrà dotar de molta més superfície una estació que els responsables d'Adif admeten que està al límit del col·lapse.
Dels 6.300 metres quadrats de vestíbuls per a viatgers es passarà a 14.620. Això hauria de permetre absorbir una demanda estimada de 75 milions de viatgers anuals l'any 2030.
Rodalies es mantindrà a la ubicació actual, però el vestíbul creixerà conquerint una part de l'actual plaça dels Països Catalans. El vestíbul tindrà 4.400 metres quadrats, un 85% més que ara, i accessos des de l'interior de l'estació, com passa ara, i una entrada directa des de l'exterior.
Alta velocitat a l'"estil aeroport"
El gran canvi el trobarem a l'alta velocitat. A partir del 2028 funcionarà de manera similar a un aeroport, segons han explicat a 3Cat responsables d'Adif.
La nova terminal d'arribades serà l'espai que actualment ocupen els controls de seguretat i els vestíbuls d'espera. Els passatgers que arribin a Barcelona sortiran per aquesta zona i podran dirigir-se al carrer, a la zona de taxis, a Rodalies o al Metro.
En canvi, la terminal de sortides se situarà en un espai completament nou, allà on antigament hi havia un restaurant, i ocupant una part de l'actual plaça dels Països Catalans. En aquest punt hi haurà els controls de seguretat, els seients d'espera, les oficines d'atenció al viatger i alguns punts de restauració. A aquesta terminal també s'hi podrà accedir des de la planta superior –on hi ha l'hotel–.
En total, els usuaris de l'alta velocitat tindran 10.220 metres quadrats a la seva disposició, res a veure amb els 3.700 actuals.
Una inversió de més de 150 milions
Aquesta primera fase d'obres d'ampliació de l'estació de Sants té un pressupost superior als 150 milions i hauria d'estar enllestida l'any 2028.
Paral·lelament s'està redactant el projecte de la fase 2. Les obres s'iniciaran l'any vinent, però encara no han estat licitades.
Els responsables d'Adif han explicat a 3Cat que una de les grans dificultats d'aquesta obra és que han de conviure en tot moment amb l'operativa d'una estació en funcionament, la més important de Catalunya.