
Radiografia de la ITV: defectes principals, quins vehicles suspenen més i quants se la salten
Camions, autocars i furgonetes són els vehicles amb més quilòmetres i que menys superen la inspecció obligatòria
Sílvia Mateu
28/09/2025 - 17.50 Actualitzat 28/09/2025 - 17.57
Excepte quan són molt nous, tots els vehicles matriculats han de passar obligatòriament una revisió per garantir que compleixen els requisits necessaris de seguretat viària i de protecció mediambiental.
Malgrat això, hi ha un 32,7% que havien de passar la inspecció tècnica de vehicles (ITV) l'any passat però no s'hi van presentar, segons les xifres oficials que publica el Ministeri d'Indústria i Turisme.
Aquest absentisme ha baixat una mica comparat amb el del 2023 (era un 33,2%), però ha pujat força si es compara amb l'any 2017 (era un 26,6%).
Les empreses amb centres d'inspecció reclamen que se sancionin els conductors que eviten passar la ITV conscientment per "mentalitzar i controlar l'incomplidor, que té una actitud d'irresponsabilitat social", com diu Guillermo Magaz, director gerent de l'Associació Espanyola d'Entitats Col·laboradores de l'Administració en la Inspecció Tècnica de Vehicles (AECA-ITV).
Camions i autocars, els que més suspenen
Entre els que es presenten a la ITV, 8 de cada 10 la superen a la primera, una xifra que s'ha mantingut estable els últims anys.
Hi ha diferències segons el tipus de vehicle. Els agrícoles són els que van tenir millors resultats l'any passat, mentre que camions i autocars són els que es troben en pitjor estat. Són, a més, els que fan més quilòmetres, cosa que suposa més risc per a tothom.
Quins són els defectes greus
La mitjana de defectes greus per ITV rebutjada és de dos per turisme, segons l'AECA-ITV. És pitjor en furgonetes (2,3 errors greus), camions (2,6) i autocars (2,7).
Els errors més detectats corresponen a quatre sistemes del vehicle i segueixen aquest ordre:
- Enllumenat i senyalització (22,6% del total)
- Emissions contaminants (21,5%)
- Defectes en rodes, pneumàtics i suspensió (19,9%)
- Defectes en frens (11,4%)
"El 75% dels defectes greus detectats per les estacions d'ITV se centren en aquests quatre sistemes i tots són clau per garantir la seguretat i la protecció del medi ambient", ha explicat Guillermo Magaz, de l'AECA-ITV.
El perill del filferro
Des de l'associació, alerten que a les inspeccions es detecten reparacions temporals que poden ser perilloses.
"El filferro és l'eina més utilitzada en la picaresca espanyola, que serveix per a tot", explica Magaz, que posa com a exemple "un filferro per subjectar el passador d'una barra de direcció, que es podria trencar en qualsevol moment".
Els tècnics s'han trobat amb situacions especialment sorprenents entre els vehicles que pretenien passar la ITV en algun dels punts d'inspecció, amb més de 400 centres a Espanya.
No és estrany trobar vehicles circulant pels carrers o carreteres amb una finestra amb el vidre trencat i tapada amb cartó o plàstic, però les fotografies fetes per inspectors mostren, per exemple, un cotxe amb un sabre a la palanca de canvis, un tanc de gasolina agafat amb cordes o un retrovisor amb un mirall enganxat amb cinta adhesiva.
Espanya té un parc automobilístic envellit. L'any passat, un de cada dos vehicles tenia més de 15 anys.
Després de vuit anys d'envelliment constant, l'edat mitjana es va reduir l'any passat en 0,3 anys, i es va situar en 15,1.
Avui és notícia
Tres milions de porcs i senglars morts: el viatge de la pesta porcina per la Unió Europea
Senglars: d'estar prop de l'extinció a ser un risc per a l'expansió de la pesta porcina africana
El preu del porc segueix baixant en picat per evitar excedents i facilitar l'exportació a Europa
S'eleven a 13 els positius per pesta porcina africana, tots dins de la zona afectada
Els pescadors de peix blau podran vendre una part de les tonyines que capturin accidentalment