
Una quinzena de municipis superen els 41 graus en el pic de l'onada de calor
Redacció
Segon dia d'onada de calor, que aquest dilluns arriba al pic. El termòmetre ha arribat a 43 ºC a Vilanova de Segrià i ha superat els 42 ºC a Lleida ciutat (42,4), Alfarràs (42,1) i Alcarràs (42,1).
En una trentena de municipis han arribat als 40 ºC, i d'aquests, en 14 s'han superat els 41. Segons les dades del Servei Meteorològic de Catalunya, les temperatures més altes s'han registrat a Vinebre (41,8), el Poal (41,7), Algerri (41,7), Castellnou de Seana (41,6), Gimenells (41,6) i Torroja del Priorat (41,5).
Les temperatures d'aquest dilluns són lleugerament superiors a les que es van registrar diumenge, quan el Poal i Lleida van arribar als 41 graus.
Aquest és el sisè any consecutiu que s'arriba als 43 ºC a Catalunya. De fet, el Meteocat preveu que el mercuri pugi globalment a tot el país excepte a l'extrem nord-est, amb previsió que se superi el llindar de calor intensa a les comarques de la Noguera, el Segrià, el Pla d'Urgell i les Garrigues.
Preocupa especialment la nit de Sant Joan, on la calor, les fogueres i els petards poden ser un còctel explosiu que eleva el risc d'incendi a molt elevat, segons la Generalitat, especialment a Lleida, la Catalunya Central, les Terres de l'Ebre i les zones de secà properes a terrenys forestals.
L'onada que va començar diumenge s'espera que duri fins dimecres, dia de Sant Joan. A partir de dimarts, les temperatures començaran a baixar a poc a poc. Tot i que dijous les temperatures baixaran, es mantindran altes, per sobre de la mitjana climàtica, fins a almenys finals de juny.
Protecció Civil demana "prudència"
Protecció Civil ha demanat "prudència" davant el pic de temperatures extremes a bona part de Catalunya.
Després de la reunió del comitè tècnic del pla, es manté en alerta el pla Procicat per les altes temperatures, que s'han registrat diumenge i dilluns i es mantindran altes els pròxims dies.
Protecció Civil també insta a extremar les precaucions i tenir especial cura de la gent gran, els més petits i les persones amb malalties cròniques.
Entre les recomanacions davant del primer episodi de calor intensa, s'aconsella evitar sortir al carrer en les hores de més calor, fer servir gorra, hidratar-se sovint, fer menjars lleugers, evitar aliments calents o utilitzar aires condicionats i ventiladors, entre d'altres.
Durant el període d'alerta, iniciat el 19 de juny, el Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) ha atès 100 persones per afectacions relacionades amb la calor, de les quals 53 han requerit l'activació d'una ambulància.
Elevat risc d'incendi
Aquest dilluns també s'ha activat el pla Infocat, en prealerta, per perill molt alt d'incendi a les comarques de l'Anoia, el Bages, la Ribera d'Ebre i la Terra Alta.
Alhora, els Bombers de la Generalitat han activat un reforç operatiu a les regions amb més risc d'incendi, i els Agents Rurals centren els esforços en la prevenció.
Aquest dilluns, poc abans de les cinc de la tarda, els Bombers han hagut d'intervenir en un incendi de vegetació forestal entre Salàs de Pallars i Talarn.
Paral·lelament, a les cinc, han començat a treballar per extingir les flames d'un foc declarat a la zona de Font de la Pólvora de Girona, que han extingit poc després de les set. També han hagut d'intervenir per extingir un incendi en el pati d'un habitatge al passeig dels Ametllers al nucli de Costablanca, a Castellbisbal.
La sotsdirectora de Protecció Civil, Imma Solé, ha demanat no fer servir pirotècnia ni tirar petards a menys de 500 metres del bosc durant la revetlla de Sant Joan i trucar al 112 si es veu foc o una columna de fum.
Per la seva banda, la consellera d'Interior, Núria Parlon, i el conseller d'Agricultura, Òscar Ordeig, han apel·lat a la "corresponsabilitat ciutadana" davant d'una situació de risc d'incendi forestal que han qualificat d'"extrema".
En relació amb l'onada de calor, Ordeig ha alertat que Catalunya registra "les pitjors dades d'humitat dels últims 23 anys en un mes de juny," un factor determinant en el risc i la propagació dels incendis forestals.