20 nous capítols d'Una mà de contes, dedicats a l'aventura de llegir
DE LA TELE A INTERNET I TORNAR. L'AVENTURA DE LLEGIR El verb llegir no admet l'imperatiu. Aversió que comparteix amb uns quants altres: amb el verb "estimar" ..
DE LA TELE A INTERNET I TORNAR. L'AVENTURA DE LLEGIR
Llegir és una aventura fantàstica. Una aventura que comença el dia en què aprenem a reconèixer en un gargot el nostre nom, i que continua pas a pas, cada vegada que posem en marxa amb la imaginació: es llegeixen les estrelles, es llegeix el pensament, les cartes i els cartells, els anuncis i els diaris, les pantalles a les sales d'espera, al bus i al carrer, a casa ... es pot llegir el teatre, el guions de cinema, la televisió. Fins i tot un paisatge es pot llegir. I com no? també podem llegir les paraules que dormen en els llibres esperant que les desvetlli la remor de la nostra veu.
Tant des de l'emissió per a televisió com a través de la seva pàgina web, Una mà de contes t'ofereix aquest any tot un seguit de continguts dedicats a l'aventura de llegir. Vint nous capítols amb històries originals i noves tècniques d'animació, recomanacions editorials amb els millors títols en literatura infantil i contes il.lustrats, i un nou espai a la seva web dedicat especialment a la lectura.
Nous capítols.
Contes etimològics: cada paraula té la seva pròpia història. Una història compartida on a través del temps es creuen pobles i costums, cultures i llengües. En cada cas presentem una història original inspirada en el significat i l'origen d'una paraula determinada o d'un nom propi. Un Jordi que es fa agricultor responent al significat del seu nom; una Fàtima que corre el perill d'esdevenir un miratge si els seus pares no li troba un nom apropiat; un Josep estressat pels deures del cole que necessita confiança; una cantimplora que canta i plora , un robot que de ser tan servicial es passa de la ratlla o una ciutat on la paraula sucre es pot pronunciar, dibuixant un camí des de la llunyana Índia fins a Europa, en almenys cinc idiomes.

L'aventura de llegir: inspirats en els drets del lector redactats per un dels autors més referenciats en els programes per a lectura de les escoles -Daniel Pennac i la seva obra "Com una novel.la"- deu històries originals on els personatges s'enfronten a situacions en què el llibre o la lectura juga un paper central en el desenvolupament de la trama. Nens que no volen aprendre a llegir perquè els agrada sentir la veu dels seus pares al dormir; avis que copien els deures dels seus néts per aprendre a llegir; soldats que en la solitud de la trinxera rellegeixen una i altra vegada l'únic llibre que tenen; escriptors clàssics descoberts a través del teatre abans de conèixer-los pels seus llibres o guionistes de cinema que s'inspiren en els somnis dels seus fills per escriure ...

Noves tècniques d'il.lustració i animació
Partint del taller de dibuix que es proposa des del web d'Una mà de contes, de la seva gran acceptació i de l'ús imaginatiu que els seus participants fan d'aquest taller, enviant-nos, a més de dibuixos, autèntiques històries inspirades en el format original del programa, hem va decidir utilitzar aquesta mateixa eina del taller de dibuix per il.lustrar deu dels nous contes que presentem enguany. Amb això esperem animar els usuaris i espectadors del programa a produir les seves pròpies pel.lícules, les seves pròpies històries i contes, recordant així que abans de posar-se a dibuixar hauran d'organitzar-se escrivint un guió i que una de les maneres més eficaces d'animar a la lectura és precisament estimulant l'escriptura.
Per als altres deu contes que completen els vint títols d'aquesta nova entrega, hem utilitzat una tècnica d'animació que també li serà molt familiar als nostres espectadors. Retoladors, llapis, pinzells, ceres, aquarel.les, plastilina ... més enllà de les tècniques i eines ja clàssiques que solem utilitzar per produir una imatge gràfica, la utilització de la informàtica comença a ser una cosa quotidiana i a l'abast de qualsevol, tant a casa com a l'escola. Així que sabent que a les aules les presentacions amb animacions de textos i imatges és cada vegada mes habitual, hem utilitzat una versió d'un d'aquests programes perquè els nostres espectadors puguin veure com a més de preparar una lliçó també poden explicar un conte. És més fàcil del que pugui semblar i recorda molt a tècniques tan antigues com les ombres xineses.
Recomanacions editorials
Conscients del dèficit informatiu que hi ha al voltant de la literatura infantil, de la qualitat artística i literària d'aquesta al nostre país, de la importància que per als més petits té el llibre com a objecte, davant de la virtualitat dels suports electrònics i de la responsabilitat que els mitjans de comunicació audiovisual tenen davant la procomoció de la cultura, especialment quan aquests mitjans són de titularitat pública, des de Una mà de contes hem volgut dedicar un espai a la literatura infantil. Tant des de la pantalla de televisió com des del seu web.
Microhistòries, petits gags de a penes un minut de duració, on se li mostra a l'espectador un llibre en la seva qualitat d'objecte, evocant el seus continguts a partir de la posada en escena, la música o la veu en off que ho comenta. Vint referències editorials que acompanyant l'emissió per antena del programa, s'amplien en detall en un apartat específic del web.
Apartat que s'anirà ampliant en virtut d'aquests microespais i dels temes i capítols que ja hi son a disposició al web, assignant a cada un d'aquests capítols, un suggeriment editorial atenent la màxima diversitat editorial, artística i literària.
El verb llegir no admet l'imperatiu. Aversió que comparteix amb uns quants altres: amb el verb "estimar" ... amb el verb "somniar" ... Sempre és Pot provar, és clar. Proveu-ho: Estima'm! Somia! Llegeix! ....
Daniel Pennac
Daniel Pennac
Llegir és una aventura fantàstica. Una aventura que comença el dia en què aprenem a reconèixer en un gargot el nostre nom, i que continua pas a pas, cada vegada que posem en marxa amb la imaginació: es llegeixen les estrelles, es llegeix el pensament, les cartes i els cartells, els anuncis i els diaris, les pantalles a les sales d'espera, al bus i al carrer, a casa ... es pot llegir el teatre, el guions de cinema, la televisió. Fins i tot un paisatge es pot llegir. I com no? també podem llegir les paraules que dormen en els llibres esperant que les desvetlli la remor de la nostra veu.
Tant des de l'emissió per a televisió com a través de la seva pàgina web, Una mà de contes t'ofereix aquest any tot un seguit de continguts dedicats a l'aventura de llegir. Vint nous capítols amb històries originals i noves tècniques d'animació, recomanacions editorials amb els millors títols en literatura infantil i contes il.lustrats, i un nou espai a la seva web dedicat especialment a la lectura.
Nous capítols.
Contes etimològics: cada paraula té la seva pròpia història. Una història compartida on a través del temps es creuen pobles i costums, cultures i llengües. En cada cas presentem una història original inspirada en el significat i l'origen d'una paraula determinada o d'un nom propi. Un Jordi que es fa agricultor responent al significat del seu nom; una Fàtima que corre el perill d'esdevenir un miratge si els seus pares no li troba un nom apropiat; un Josep estressat pels deures del cole que necessita confiança; una cantimplora que canta i plora , un robot que de ser tan servicial es passa de la ratlla o una ciutat on la paraula sucre es pot pronunciar, dibuixant un camí des de la llunyana Índia fins a Europa, en almenys cinc idiomes.

L'aventura de llegir: inspirats en els drets del lector redactats per un dels autors més referenciats en els programes per a lectura de les escoles -Daniel Pennac i la seva obra "Com una novel.la"- deu històries originals on els personatges s'enfronten a situacions en què el llibre o la lectura juga un paper central en el desenvolupament de la trama. Nens que no volen aprendre a llegir perquè els agrada sentir la veu dels seus pares al dormir; avis que copien els deures dels seus néts per aprendre a llegir; soldats que en la solitud de la trinxera rellegeixen una i altra vegada l'únic llibre que tenen; escriptors clàssics descoberts a través del teatre abans de conèixer-los pels seus llibres o guionistes de cinema que s'inspiren en els somnis dels seus fills per escriure ...

Noves tècniques d'il.lustració i animació
Partint del taller de dibuix que es proposa des del web d'Una mà de contes, de la seva gran acceptació i de l'ús imaginatiu que els seus participants fan d'aquest taller, enviant-nos, a més de dibuixos, autèntiques històries inspirades en el format original del programa, hem va decidir utilitzar aquesta mateixa eina del taller de dibuix per il.lustrar deu dels nous contes que presentem enguany. Amb això esperem animar els usuaris i espectadors del programa a produir les seves pròpies pel.lícules, les seves pròpies històries i contes, recordant així que abans de posar-se a dibuixar hauran d'organitzar-se escrivint un guió i que una de les maneres més eficaces d'animar a la lectura és precisament estimulant l'escriptura.
Per als altres deu contes que completen els vint títols d'aquesta nova entrega, hem utilitzat una tècnica d'animació que també li serà molt familiar als nostres espectadors. Retoladors, llapis, pinzells, ceres, aquarel.les, plastilina ... més enllà de les tècniques i eines ja clàssiques que solem utilitzar per produir una imatge gràfica, la utilització de la informàtica comença a ser una cosa quotidiana i a l'abast de qualsevol, tant a casa com a l'escola. Així que sabent que a les aules les presentacions amb animacions de textos i imatges és cada vegada mes habitual, hem utilitzat una versió d'un d'aquests programes perquè els nostres espectadors puguin veure com a més de preparar una lliçó també poden explicar un conte. És més fàcil del que pugui semblar i recorda molt a tècniques tan antigues com les ombres xineses.
Recomanacions editorials
Conscients del dèficit informatiu que hi ha al voltant de la literatura infantil, de la qualitat artística i literària d'aquesta al nostre país, de la importància que per als més petits té el llibre com a objecte, davant de la virtualitat dels suports electrònics i de la responsabilitat que els mitjans de comunicació audiovisual tenen davant la procomoció de la cultura, especialment quan aquests mitjans són de titularitat pública, des de Una mà de contes hem volgut dedicar un espai a la literatura infantil. Tant des de la pantalla de televisió com des del seu web.
Microhistòries, petits gags de a penes un minut de duració, on se li mostra a l'espectador un llibre en la seva qualitat d'objecte, evocant el seus continguts a partir de la posada en escena, la música o la veu en off que ho comenta. Vint referències editorials que acompanyant l'emissió per antena del programa, s'amplien en detall en un apartat específic del web.
Apartat que s'anirà ampliant en virtut d'aquests microespais i dels temes i capítols que ja hi son a disposició al web, assignant a cada un d'aquests capítols, un suggeriment editorial atenent la màxima diversitat editorial, artística i literària.