La màquina de la fantasia. 10 contes nous inspirats en 10 autòmats
A partir del 9 de febrer estrenem Una mà de contes. La màquina de la fantasia. Deu capítols nous inspirats en la vida i obra de deu autòmats. Aquests
A partir del 9 de febrer estrenem Una mà de contes. La màquina de la fantasia. Deu capítols nous inspirats en la vida i obra de deu autòmats.
Aquests nous capítols d'Una mà de contes s'han dut a terme aprofitant que a la figura de l'autòmat conflueix la fantasia infantil amb l'eficàcia de l'enginyer, la joguina amb la màquina i en definitiva l'art amb la ciència, i que una de les principals vies d'accés a la cultura de la globalització és a través del llenguatge tècnic i especialment a través de l'idioma anglès; tenint en compte totes aquestes circumstàncies i que, a més, Barcelona té una de les millors col·leccions d'autòmats d'Europa: el Museu d'Autòmats del Tibidabo

10 capítols inspirats en deu autòmats
Deu peces referenciades i documentades en col·leccions i museus d'arreu del món de manera que cada conte es pot convertir en una veritable experiència més enllà de la pantalla.
Deu guions originals de la Teresa Duran, creu de Sant Jordi 2007, especialista en literatura infantil i àlbum il·lustrat i col·laboradora habitual del programa. Deu històries inspirades en la biografia de cada autòmat: el seu autor o autors; la seva construcció, anècdotes, llocs o propietaris pels quals han passat fins a l'actualitat; en la peculiaritat del seu funcionament, els materials amb què està construït, l'acció que executen i la seva forma de presentar-se al públic; i finalment del simbolisme i el missatge que volen transmetre a l'espectador.
Històries ambientades en un context internacional, donada la procedència i la biografia accidentada de moltes de les peces i per facilitar la introducció de noms, llocs, expressions, formalismes estilistics, músiques i cançons, especialment en idioma anglès.
Una mà mecànica dissenyada per Lluís Ribas, constructor d'autòmats i responsable del Museu d'Autòmats del Tibidabo, que en forma de guant, és animada per les mans de les il·lustradores Núria Enríquez i Sandra Hernández. I amb la col·laboració especial de l'Escola Massana pel que fa a la direcció artística.
ELS 10 CONTES
CINC REFERÈNCIES LOCALS.

Cinc referències que l'espectador podrà localitzar en la col.lecció del Museu d'Autòmats del Tibidabo de Barcelona. Autòmats de finals del segle XIX i principis del XX procedents de l'empresa francesa Vichy, i alguns d'ells construïts en els mateixos tallers del museu.
El millor fotògraf de la Nova Xamba
(estrena: 9 de febrer)
Darrere de la figura d'un fotògraf, rostres encuriosits i atents, atrapats en el parany de les aparences. Aquesta petita peça de la col·lecció d'autòmats del Tibidabo serà el mecanisme a partir del qual es posaran en evidència la vanitat i l'enveja de la gent. La fotografia apareixerà al segle XIX com el primer dispositiu capaç de reproduir imatges d'una forma automàtica i repetitiva. A tocar de la màgia, la gent es podia preguntar: Qui s'amaga darrere d'aquest petit vidre que atrapa la llum?
A la moda de París
(10 febrer)
Amb la mà aixecada i els dits recollits, aquest autòmat que pertany a la col·lecció d'autòmats del Tibidabo, és qui inspira aquesta història. Una peça que en el seu moment va ser un reclam publicitari, donant petits cops al vidre d'un aparador per cridar l'atenció de la gent. A través d'una entranyable història d'amor, aquest conte explica d'una manera senzilla i encantadora com funciona el mecanisme de les modes.
Una reina i un poeta
(11 febrer)
De vegades, els actors, els músics, els ballarins i els poetes han de repetir una i altra vegada el seu espectacle davant el públic com si fossin autòmats que no es cansen mai. Però no són màquines, són humans i es cansen, encara que de vegades l'èxit i el desig els pugui atrapar en una urna de vidre, com l'autòmat que inspira aquest conte i que es troba a la col·lecció de autòmats del Tibidabo.
Una mà d'equilibristes
(12 febrer)
Per guardar l'equilibri és important estar ben units i coordinar bé els nostres moviments amb els demés. Sobretot quan les coses es posen difícils i necessitem dels altres. Com els dits d'una mà. Com un mecanisme de precisió, com un rellotge. Una fantàstica metàfora sobre la família on les entremaliadures d'uns nens es convertiran també en la seva salvació. Conte inspirat en els equilibristes de la col·lecció d'autòmats del Tibidabo.
La fortuna d'en Tristany Capsigrany
(13 febrer)
Envoltat de daus i atrapat en una vitrina per la seva pròpia avarícia, el protagonista d'aquest conte, excèntric i vanitós, ho perdrà tot per agafar una petita granota verda amb el nom de Fortuna. Enlluernat pel món i les seves meravelles, no hi haurà pitjor destí per a aquest personatge de quedar atrapat en la constant repetició d'un mateix gest, una i altra vegada, una i altra vegada ... Conte inspirat en "el pallasso i la granota" de la col·lecció d'autòmats del Tibidabo.
CINC REFERÈNCIES INTERNACIONALS

Cinc referències que dibuixen una petita història: des dels artefactes de Leonardo en el Renaixement fins el segle XIX, ja iniciada la Revolució Industrial.
L'ànec de Vaucanson
(16 febrer)
En el cicle de la vida, poder fer la digestió és essencial. Tant que per donar aparença d'ésser viu a una màquina, el seu inventor la dotarà d'aquesta capacitat. I de passada solucionarà un greu problema amb la seva veïna. Conte inspirat en l'autòmat creat per Jacques de Vaucanson en 1739.
El Lleó, el rei i el Papa
(17 febrer)
En clau d'humor, el conte narra la rivalitat entre el rei francès Francesc I i el Papa de Roma. I com Leonardo da Vinci treu partit a la situació utilitzant la seva imaginació per crear un artefacte magnífic. Conte inspirat en l'autòmat creat per Leonardo da Vinci cap a 1515.
Per amor a l'art
(18 febrer)
Una nena apassionada pel dibuix es recupera d'un greu accident gràcies a un ninot mecànic que dibuixa per ella sense saber-ho. De gran, la protagonista resultarà ser una gran pintora de renom. Conte inspirat en l'autòmat creat per Pierre Jaquet-Droz, 1768-1774
Una partida d'escacs amb el Turc
(19 febrer)
Perseguit per la policia de Nova York, el protagonista d'aquest conte trobarà l'amagatall ideal dins d'una màquina exposada al públic. Davant dels seus nassos, ni el mateix cap de policia podrà descobrir-lo. Conte inspirat en l'autòmat creat per J.W.R. von Kempelen, 1769
La pianista embruixada
(20 febrer)
Trencar l'ordre establert, la successió mecànica i ordenada de les coses té els seus riscos: per exemple, convertir-se en un autòmat que interpretarà pels segles dels segles, una i altra vegada, el mateix tema musical al piano. Conte inspirat en l'autòmat creat per Pierre Jaquet-Droz, 1768-1774
Aquests nous capítols d'Una mà de contes s'han dut a terme aprofitant que a la figura de l'autòmat conflueix la fantasia infantil amb l'eficàcia de l'enginyer, la joguina amb la màquina i en definitiva l'art amb la ciència, i que una de les principals vies d'accés a la cultura de la globalització és a través del llenguatge tècnic i especialment a través de l'idioma anglès; tenint en compte totes aquestes circumstàncies i que, a més, Barcelona té una de les millors col·leccions d'autòmats d'Europa: el Museu d'Autòmats del Tibidabo


10 capítols inspirats en deu autòmats
Deu peces referenciades i documentades en col·leccions i museus d'arreu del món de manera que cada conte es pot convertir en una veritable experiència més enllà de la pantalla.
Deu guions originals de la Teresa Duran, creu de Sant Jordi 2007, especialista en literatura infantil i àlbum il·lustrat i col·laboradora habitual del programa. Deu històries inspirades en la biografia de cada autòmat: el seu autor o autors; la seva construcció, anècdotes, llocs o propietaris pels quals han passat fins a l'actualitat; en la peculiaritat del seu funcionament, els materials amb què està construït, l'acció que executen i la seva forma de presentar-se al públic; i finalment del simbolisme i el missatge que volen transmetre a l'espectador.
Històries ambientades en un context internacional, donada la procedència i la biografia accidentada de moltes de les peces i per facilitar la introducció de noms, llocs, expressions, formalismes estilistics, músiques i cançons, especialment en idioma anglès.
Una mà mecànica dissenyada per Lluís Ribas, constructor d'autòmats i responsable del Museu d'Autòmats del Tibidabo, que en forma de guant, és animada per les mans de les il·lustradores Núria Enríquez i Sandra Hernández. I amb la col·laboració especial de l'Escola Massana pel que fa a la direcció artística.
ELS 10 CONTES
CINC REFERÈNCIES LOCALS.

Cinc referències que l'espectador podrà localitzar en la col.lecció del Museu d'Autòmats del Tibidabo de Barcelona. Autòmats de finals del segle XIX i principis del XX procedents de l'empresa francesa Vichy, i alguns d'ells construïts en els mateixos tallers del museu.
El millor fotògraf de la Nova Xamba
(estrena: 9 de febrer)

Darrere de la figura d'un fotògraf, rostres encuriosits i atents, atrapats en el parany de les aparences. Aquesta petita peça de la col·lecció d'autòmats del Tibidabo serà el mecanisme a partir del qual es posaran en evidència la vanitat i l'enveja de la gent. La fotografia apareixerà al segle XIX com el primer dispositiu capaç de reproduir imatges d'una forma automàtica i repetitiva. A tocar de la màgia, la gent es podia preguntar: Qui s'amaga darrere d'aquest petit vidre que atrapa la llum?
A la moda de París
(10 febrer)

Amb la mà aixecada i els dits recollits, aquest autòmat que pertany a la col·lecció d'autòmats del Tibidabo, és qui inspira aquesta història. Una peça que en el seu moment va ser un reclam publicitari, donant petits cops al vidre d'un aparador per cridar l'atenció de la gent. A través d'una entranyable història d'amor, aquest conte explica d'una manera senzilla i encantadora com funciona el mecanisme de les modes.
Una reina i un poeta
(11 febrer)

De vegades, els actors, els músics, els ballarins i els poetes han de repetir una i altra vegada el seu espectacle davant el públic com si fossin autòmats que no es cansen mai. Però no són màquines, són humans i es cansen, encara que de vegades l'èxit i el desig els pugui atrapar en una urna de vidre, com l'autòmat que inspira aquest conte i que es troba a la col·lecció de autòmats del Tibidabo.
Una mà d'equilibristes
(12 febrer)

Per guardar l'equilibri és important estar ben units i coordinar bé els nostres moviments amb els demés. Sobretot quan les coses es posen difícils i necessitem dels altres. Com els dits d'una mà. Com un mecanisme de precisió, com un rellotge. Una fantàstica metàfora sobre la família on les entremaliadures d'uns nens es convertiran també en la seva salvació. Conte inspirat en els equilibristes de la col·lecció d'autòmats del Tibidabo.
La fortuna d'en Tristany Capsigrany
(13 febrer)

Envoltat de daus i atrapat en una vitrina per la seva pròpia avarícia, el protagonista d'aquest conte, excèntric i vanitós, ho perdrà tot per agafar una petita granota verda amb el nom de Fortuna. Enlluernat pel món i les seves meravelles, no hi haurà pitjor destí per a aquest personatge de quedar atrapat en la constant repetició d'un mateix gest, una i altra vegada, una i altra vegada ... Conte inspirat en "el pallasso i la granota" de la col·lecció d'autòmats del Tibidabo.
CINC REFERÈNCIES INTERNACIONALS

Cinc referències que dibuixen una petita història: des dels artefactes de Leonardo en el Renaixement fins el segle XIX, ja iniciada la Revolució Industrial.
L'ànec de Vaucanson
(16 febrer)

En el cicle de la vida, poder fer la digestió és essencial. Tant que per donar aparença d'ésser viu a una màquina, el seu inventor la dotarà d'aquesta capacitat. I de passada solucionarà un greu problema amb la seva veïna. Conte inspirat en l'autòmat creat per Jacques de Vaucanson en 1739.
El Lleó, el rei i el Papa
(17 febrer)

En clau d'humor, el conte narra la rivalitat entre el rei francès Francesc I i el Papa de Roma. I com Leonardo da Vinci treu partit a la situació utilitzant la seva imaginació per crear un artefacte magnífic. Conte inspirat en l'autòmat creat per Leonardo da Vinci cap a 1515.
Per amor a l'art
(18 febrer)

Una nena apassionada pel dibuix es recupera d'un greu accident gràcies a un ninot mecànic que dibuixa per ella sense saber-ho. De gran, la protagonista resultarà ser una gran pintora de renom. Conte inspirat en l'autòmat creat per Pierre Jaquet-Droz, 1768-1774
Una partida d'escacs amb el Turc
(19 febrer)

Perseguit per la policia de Nova York, el protagonista d'aquest conte trobarà l'amagatall ideal dins d'una màquina exposada al públic. Davant dels seus nassos, ni el mateix cap de policia podrà descobrir-lo. Conte inspirat en l'autòmat creat per J.W.R. von Kempelen, 1769
La pianista embruixada
(20 febrer)

Trencar l'ordre establert, la successió mecànica i ordenada de les coses té els seus riscos: per exemple, convertir-se en un autòmat que interpretarà pels segles dels segles, una i altra vegada, el mateix tema musical al piano. Conte inspirat en l'autòmat creat per Pierre Jaquet-Droz, 1768-1774