
Fer la compra més ràpida i més saludable amb l'ajuda de dues aplicacions
Dues apps creades a Catalunya permeten agafar torn a la parada del mercat des de casa o analitzar si un producte del supermercat és més o menys recomanable per a la salut
La popularització de les aplicacions mòbils, el big data i la intel·ligència artificial estan donant eines al sector de l'alimentació i als consumidors per millorar les experiències de compra.
Al programa "Valor afegit", han anat a buscar dues apps creades a Catalunya per fer molt més fàcil accions tan quotidianes com agafar torn en una parada del mercat o analitzar si un producte alimentari que comprem al súper és més o menys recomanable per a la nostra salut.
També parlen d'un programari que permet a la indústria alimentària predir què demanaran els compradors i així ajustar millor la seva producció i reduir el malbaratament.
Un nutricionista a la butxaca
Cada vegada hi ha més gent preocupada perquè la seva alimentació sigui més saludable. Però pocs es poden entretenir a llegir la composició dels productes que comprem al súper i, encara menys, saber-la interpretar. MyRealFood és una aplicació mòbil desenvolupada a Barcelona que permet, ara, portar un assessor nutricionista a la butxaca.
"Quan un usuari escaneja un producte, pot veure si és menjar real o un processat o ultraprocessat. I, a més a més, això s'acompanya d'una puntuació del 0 al 100. 0 seria el menys saludable i 100 el més saludable", explica Sofia Belenguer, la directora general de l'empresa, que afegeix: "Si vas al supermercat i tens dos productes que semblen iguals, tu els pots escanejar i veure, entre aquests dos, quin és més saludable."
Ella va tenir la idea de l'aplicació i, juntament amb tres socis més, van llançar-la fa dos anys:
"Jo soc advocada de professió i, fa dos anys, començo a veure que l'etiquetatge no és del tot transparent, que a mi em costa realment canviar la meva alimentació i menjar productes més saludables. I d'aquí surt la idea de fer un escàner nutricional."
Ara són vint persones treballant-hi i ja tenen dos milions d'usuaris a Espanya.
La resposta de la indústria alimentària
Darrere de MyRealFood hi ha un equip d'experts en nutrició que qualifica cada producte, prioritzant el menjar real per damunt dels aliments ultraprocessats, a diferència d'altres aplicacions similars, com la francesa Yuka.
Toni Mancha, un dels altres socis, ho explica: "Nosaltres no només tenim en compte la informació nutricional, sinó els ingredients i com estan processats. En canvi, hi ha altres aplicacions que únicament es basen en els nutrients dels productes i segueixen el sistema Nutriscore."
Gràcies a la intel·ligència artificial, el sistema ja valora productes basant-se en qualificacions anteriors.
A més de l'escàner, l'aplicació té una base de dades de 100.000 receptes amb ingredients saludables i una versió de pagament que facilita plans nutricionals amb recomanacions personalitzades per a cada subscriptor.
Sorprenentment, segons Toni Mancha, la resposta que han rebut de la indústria alimentària ha estat positiva: "Tot el feedback que rebem està més enfocat a com puc millorar els productes per tenir una millor nota, o com millorar els productes perquè la gent els compri i nosaltres diguem que són saludables. És més aquest feedback que rebem i no tant, diguem-ne, en contra nostra."
Sense cues per comprar menjar
Des de fa uns dies, al Mercat de la Independència de Terrassa s'hi està provant MyTurn, una aplicació que permet agafar tanda a distància en alguns establiments, sense haver de fer cua físicament, i t'informa per quin número van i quant falta, aproximadament, perquè t'atenguin.
La idea va sorgir de dos emprenedors terrassencs que, durant els primers confinaments, veien el temps que perdien anant al mercat i, des d'aleshores, l'han desenvolupada gràcies a l'ajuda d'un informàtic.
L'usuari no cal que vagi al mercat fins a l'hora justa o pot fer cua a diversos establiments sense que li passi la tanda. El sistema permet aprofitar millor el temps i estalviar-se altres problemes.
Per Ramon Iborra, un dels socis, al mercat "agafes el torn d'una botiga, agafes el torn d'una altra, un va per número i l'altre va per veu...has d'estar mirant, ara se m'ha passat, torno a demanar número... Amb aquesta aplicació, ho coordines. Pots demanar torns a les botigues que tinguin el sistema i les vas coordinant. La mateixa app et va dient quant et queda i quina és la que et toca més aviat."
Ho corrobora Anna Lliberia, responsable de Pot Petit, una de les parades del mercat: "Ja que el mercat és un lloc de cues, com a mínim guanyes temps."
Compradors tradicionals i tecnificats
Aquest sistema, a més a més, posa en un mateix ordre de cua els qui han demanat tanda a través de l'aplicació i els qui ho fan presencialment a la parada, a través d'un botó que imprimeix un tiquet amb el número.
"Un comprador a la botiga prem el botó de la impressora i li surt el seu torn, el número 12. Un altre, des de casa, està mirant en aquell moment i li surt el 13 i l'agafa. I el següent que l'agafarà de la impressora serà el 14", explica Iborra.
Ara ja pensen d'anar més enllà i que l'aplicació també serveixi per posar en contacte els botiguers amb els clients per oferir-los ofertes i estendre aquest sistema de torns a altres activitats.
Ramon Ramos, l'altre soci de l'empresa, veu que hi ha altres tipus d'establiments que també atenen per número i que se'n podrien beneficiar: "Jo l'altre dia vaig fer una cua d'una hora i mitja per fer-me una PCR, al carrer, amb un fred que pelava! Com és possible que s'hagin d'estar, no jo, sinó un munt de persones esperant per fer-se una prova? Prefereixo estar-me a casa o fer un cafè al bar del costat."
Algoritmes contra el malbaratament
A Liven, una empresa de Berga líder a Europa en la producció de snacks, fabriquen 1.500 referències de productes diferents i els exporten a 87 països. Gestionar-ne la producció i els estocs basant-se en les previsions de vendes que hi haurà és extremadament complicat.
Des de fa un any i mig, però, per predir la demanda de cada producte tenen un sistema d'anàlisi de dades i intel·ligència artificial que ha desenvolupat una start-up de Cabrianes, al Bages.
Cristina Cano, responsable d'Operacions de Liven Snacks, explica el canvi: "Tenim moltes referències, molts clients arreu del món amb diferents patrons. Això implicava realment una inversió de temps per part dels comercials per estudiar a veure aquest client quant em demanarà, per fer les previsions. Factic ens ha portat una automatització que ens estalvia molt de temps."
Factic és l'empresa que ha creat l'Adrià Quintana amb un altre soci i que té seus a Catalunya i a San Francisco.
Han desenvolupat algoritmes que fan servir dades històriques de vendes, climatològiques i econòmiques per afinar unes prediccions que són particularment vitals en el sector de l'alimentació. Això permet a aquestes empreses millorar en eficiència i servei, però també reduir el malbaratament de productes que tenen sovint una data de caducitat limitada.
Reduir els estocs d'aliments
L'Adrià Quintana es posa en el lloc dels seus clients: "A partir d'entendre millor el que vendré, soc capaç de produir millor, de comprar millor... és a dir, d'entendre què he de comprar, quant he de comprar i a qui ho he de comprar. I, lògicament, aquesta funcionalitat és el que em permetrà reduir estocs i millorar el meu nivell de servei."
Segons Cristina Cano, això ajuda "que no es faci un sobreestoc de producte que després no farem servir perquè les previsions no eren les correctes i no hem venut tant com prevèiem, o al contrari, que quedem curts i que després hagis d'anar a correcuita comprant per cobrir aquesta necessitat que no tenies prevista."
A través de la tecnologia estan millorant gairebé un 30% les prediccions que feien els seus clients i els estalvien molta feina. "Estem parlant de taules amb milers i milers de dades. Automatitzant tot aquest procés i que una eina ens ho faci estem estalviant entre el 65 i el 85% del temps de gestió d'aquestes prediccions", diu Quintana.
- ARXIVAT A:
- AlimentacióCiència i tecnologia