
El baríton Àngel Òdena, impulsor al costat dels Amics del Teatre Líric de Tarragona del Festival Camp de Mart de Tarragona, del qual també és el director artístic, ens ha parlat de l'òpera "Carmen", de Georges Bizet, que obrirà aquest festival líric que arriba a la cinquena edició. Se'n faran dues funcions, els dies 26 i 28 de juny, al Teatre Auditori Camp de Mart de Tarragona. Aquesta producció comptarà amb la mezzosoprano canària Nancy Fabiola Herrera en el paper protagonista, juntament amb el tenor Andeka Gorrotxategi com a Don José, el mateix Òdena com a Escamillo i la soprano barcelonina Laura Brasó com a Micaëla. El Festival Camp de Mart tornarà a omplir de música i arts escèniques l'estiu de Tarragona amb una programació que reunirà 20 espectacles fins al 14 d'agost en diversos espais de la ciutat.

Emmarcat en el festival Grec, el Desvarío ja es prepara per celebrar una nova edició al districte barceloní de Nou Barris. Del 15 al 18 de juliol, el certamen tornarà a mostrar que és un referent en l'àmbit del flamenc contemporani amb una doble vocació de rigorositat i de mirada oberta, enguany amb noms com els ballarins Israel Galván i Leonor Leal, i els guitarristes Rafael Rodríguez i María Marín, entre altres artistes. Nascut l'any 2000 com el cicle "Flamenc a Nou Barris", més de vint-i-cinc anys després el Festival Desvarío --organitzat per la Societat Flamenca Barcelonina El Dorado--, manté la mirada en el vincle amb la memòria i la tradició, al mateix temps que observa de prop el present. Ha programat concerts com el de la Mariví Blasco (a la foto). N'hem parlat amb Pedro Barragán, president d'El Dorado.

De l'1 al 10 de juliol del 2026, tindrà lloc la 22a edició del Barcelona Festival of Song, que, un any més, inclou tant concerts a càrrec d'especialistes internacionals en cançó artística ibèrica i llatinoamericana com un programa acadèmic amb cantants lírics professionals que arriben a Barcelona per aprofundir en un repertori encara poc representat en els currículums de formació musical. El concert inaugural presentarà una de les dues estrenes absolutes: el cicle "Rosamor", del compositor nord-americà Nico Gutiérrez sobre poemes del poeta brasiler Walmir Ayala. L'interpretaran els tenors Gustavo Quaresma i Lenine Santos juntament amb el pianista Marcelo Pimenta. N'hem parlat amb la directora artística de l'esdeveniment, Patricia Caicedo (a la foto).

El bateria Enrique Heredia ens ha donat els detalls del concert Púlsar Big Band plays Shorty Rogers, on aquesta big band, que dirigeixen ell mateix i Ramon Fossati, retrà homenatge al músic nord-americà, el 27 de juny a la nit, a l'Ateneu Municipal de Rubí.

El violoncel·lista Marc Renau i la pianista Marta Augé, que formen el Duet Lambert, ens han presentat el nou disc "Antoni Botey, violinista i compositor", amb els primers enregistraments mundials de les obres de cambra d'aquest músic badaloní, que han gravat amb la participació del violinista Federico Piccotti i la pianista Marta Puig. A més, ens han donat els detalls de l'edició que tots dos han fet d'aquestes peces del compositor català per a l'editorial Brotons & Mercadal i també del llibre que Renau mateix ha escrit sobre el músic badaloní. Al final de l'entrevista ens han ofert una actuació musical en directe que veureu a la web de l'"Assaig general" a 3Cat i a la playlist de 3CatCultura a YouTube.

Dijous arrenca a Banyoles la 22a edició de l'a(p)hònica, el Festival de la Veu de la capital del Pla de l'Estany, que un any més reuneix un seguit de veus emergents i una llista llarga de noms ja consagrats. Després que ja fa uns mesos s'anunciés la participació de Kiko Veneno com un dels primers reclams, en les últimes setmanes, al cantautor i artista de flamenc-pop s'hi han afegit propostes com les de Magalí Sare amb el Cor Bruckner o dels duets Alosa i Caamaño & Ameixeiras. En total, seran una trentena de grups i artistes que ompliran el cartell fins diumenge, repartits per una vintena d'escenaris. N'hem parlat amb el director de l'a(p)hònica, Francesc Viladiu, que ens ha presentat aquest festival nascut fa més de vint anys.

Del 4 al 8 d'agost tindrà lloc a Palamós una nova edició, i ja és la desena, del festival Amb So de Cobla. Fidel al seu objectiu de fusionar formats i acostar la formació a nous públics, arrencarà amb un concert de la Simfònica de Cobla i Corda de Catalunya, dirigida per Francesc Cassú, que reunirà sobre l'escenari prop de 130 músics i cantaires juntament amb les veus d'Arjau, Beth, Joan Garrido, Mariona Escoda i Samantha i la Polifònica de Puig-reig. L'espectacle incorporarà un important desplegament visual amb màpping i il·luminació escènica. N'hem parlat amb el director artístic d'Amb so de cobla des dels seus inicis, Adrià Bauzó, que ha fet balanç d'aquests primers deu anys de trajectòria.

Marta Bou, membre de la comissió artística de l'Escola i Conservatori de Música de Tarragona, que organitza les jornades Notes d'Estiu, i Alberto Jara, membre de The Ministers of Pastime, ens han presentat aquest congrés per a professionals i docents de música, que consisteixen en concerts i ponències, i que enguany tindran lloc del 28 al 30 de juny a l'Escola i Conservatori de Música de la Diputació a Tarragona.

Albert Ormazábal, director de la 33a Mostra de Jazz de Tortosa (a la foto, a la dreta), i el Merighi, Caire, Menrath Trio, que són membres del quintet Funk Medicine, que hi actuarà el 5 de juliol), ens han presentat la programació d'aquest festival, que començarà la setmana que ve i durarà fins a l'11 de juliol. A més, al final de l'entrevista, el Merighi, Caire, Menrath Trio ens ha ofert una actuació musical en directe que veureu a la web de l'"Assaig general" a 3Cat i a la playlist de 3CatCultura a YouTube.

El dissabte 27 de juny tindrà lloc la quarta edició del Can Reon Festival, un esdeveniment al recinte de la finca vinícola homònima, situada al terme municipal de Tiana, al Maresme. Des de mitja tarda fins ben entrada la nit, diverses propostes de música, d'art visual i instal·lacions ompliran l'entorn natural de la finca, sota el lema "Vine per la música, queda't per allò inesperat". En el camp musical, acollirà concerts com el de Lina_ & Marco Mezquida, a la foto. Un dels coordinadors i programadors del Can Reon Festival, el músic Pep Mula, ens n'ha parlat en detall,

Aquest diumenge, a les sis de la tarda, la Jove Orquestra Simfònica de Barcelona (JOSB) tanca l'onzena temporada al Palau de la Música Catalana. Ho fa amb un nou concert solidari, en aquest cas a benefici de la Fundació Salut Plus, i la presència del director convidat Eivind Gullberg Jensen. El mestre noruec (a la foto), director general i artístic de l'Òpera de la seva ciutat, Bergen, i director convidat de l'Orquestra del Nord dels Països Baixos, va coincidir amb el titular de la JOSB fa anys, en la seva etapa formativa, i hem pogut conversar amb ell.

Susanna Carmona, coordinadora del Jazz a la Fresca, i el cantant Jordi Rabascall, membre de 12 to 12 Quintet, que hi actuarà el 24 de juliol, ens han presentat la nova edició d'aquest festival de jazz estiuenc que té lloc a la Nova Jazz Cava.

Hem conversat amb el Premi BBVA al talent individual en categoria aleví, Mateo Pérez Blanco, d'11 anys, i amb Lluís Heras, director del Conservatori de Terrassa (d'esquerra a dreta, a la foto), sobre com el Mateo ha viscut l'experiència de presentar-se al concurs i guanyar el primer premi de la seva categoria. Al final de l'entrevista ens ha ofert una actuació musical en directe que veureu a la web del nostre programa a 3Cat i a la playlist de 3CatCultura a YouTube.

Hem conversat amb Roberto Olivan, director artístic del Vertebra Dansa, sobre la primera edició d'aquest festival, que és la continuació natural del Deltebre Dansa. Del 20 al 26 de juliol, Tortosa es convertirà en l'epicentre de la dansa i el circ, amb un catàleg ric de tallers per a professionals i amateurs i espectacles d'alta volada.

Eloi Fuguet, director i fundador del Consort Pere Serra, l'orquestra de flautes de bec de Catalunya; la flautista Gemma Pellejero, membre del Consort i responsable de la imatge gràfica de la formació, i l'actor Dafnis Balduf (per via telefònica), ens han donat els detalls del concert de presentació de la versió per a orquestra de flautes de "L'Orfeo", de Claudio Monteverdi, que oferiran ells mateixos amb la percussionista Júlia Mercader. El concert tindrà lloc a l'Orfeó Gracienc el 21 de juny.

Daniel Tarrida, director del Festival Bachcelona (a la dreta, a la foto), i els balladors de swing Eva Bret i Aitor Leniz, professors de l'Escola SwingCats de Barcelona, ens han presentat la jam inèdita "Swing Bach!" del Festival Bachcelona 2026, que tindrà lloc el 15 de juliol al jardí del Recinte Modernista de Sant Pau de Barcelona. En aquesta jam es convidarà a tothom a ballar swing amb versions jazzístiques de Bach i també amb nous arranjaments d'obres del compositor alemany elaborats i creats expressament pel pianista i compositor català Carles Marigó, que sonaran enregistrats i interpretats per ell mateix, amb Joan Terol a la bateria i Manel Fortià al contrabaix. Al final de l'entrevista, Eva Bret i Aitor Leniz han ballat en directe la peça "Badinerie Bounce", de Carles Marigó, i ho podreu veure a la web de 3Cat i a la playlist de 3CatCultura a YouTube.

Sant Martí de Tous es prepara per acollir una nova edició, aquest cop la dissetena, del Festival de Llegendes, un esdeveniment inspirat en les històries que s'han anat transmetent al llarg dels segles, i que enguany reuneix una quarantena de propostes que passen per la música, la narració, el teatre, el circ i altres formats artístics i escènics. Entre el 2 i el 5 de juliol, la ciutat anoienca (amb l'afegit d'Argençola i Bellprat, que hi participaran el cap de setmana anterior), tornarà a fer comunitat i a desplegar un festival que combina propostes emergents i artistes amb trajectòria consolidada, i que també abraça un programa de residències per impulsar la creació. Després d'una etapa molt basada en la narració oral, el festival es va obrir estèticament i estilísticament amb la coordinació d'una associació que pivota al voltant del Teatre Nu. Maria Hervàs, codirectora del Festival de Llegendes, ens ha fet uns apunts sobre el plantejament de la proposta.

Aquest diumenge, a les 6 de la tarda, l'Ateneu Fundació Iluro de Mataró acollirà, dins la programació del Cicle de Música Clàssica del Foment Mataroní, una producció monogràfica del pianista i compositor Carlos Bianchini, que porta per títol "Estacions" i que inclou dues estrenes, la que porta justament aquest títol i "La nit de Sant Joan", inspirada en una de les celebracions més emblemàtiques de la cultura mediterrània, que evoca l'univers simbòlic del foc i la tradició popular i que veurà la llum, tot i que sigui per casualitat, justament en vigílies de la propera revetlla. N'hem parlat amb el mateix Bianchini, a la foto.

El compositor Fabià Santcovsky; Núria Sempere, directora de l'ESMUC, i el director d'orquestra Diego Naser (d'esquerra a dreta a la foto), ens han donat els detalls del concert que l'Orquestra Simfònica de l'ESMUC farà el dia 22 de juny a L'Auditori, amb la Segona de Mahler, "Resurrecció", i l'estrena de "Preludi a la resurrecció", de Fabià Santcovsky. És la cloenda del cicle "Grans conjunts" i, en bona part, un dels actes centrals del 25è aniversari de l'Escola Superior de Música de Catalunya.

Oriol Romaní i Artem Zhulyev (de dreta a esquerra, a la foto), reconeguts jazzmen de llarga trajectòria, són dos dels membres de Feetwarmers Quintet, formació que aquest divendres, 19 de juny, actuarà a la Nova Jazz Cava de Terrassa. Format per músics experimentats de l'escena jazzística, el grup aposta per un repertori inspirat en els grans noms de l'època daurada del swing i el jazz tradicional. Sonaran clàssics vinculats a figures com Fats Waller, Chick Webb, Jimmie Lunceford o Count Basie, combinant l'esperit de New Orleans amb l'energia contagiosa de les big bands. Al final de l'entrevista, Romaní i Zhulyev, a duo, ens han ofert una actuació en directe que veureu a la web de 3Cat i a la playlist de 3CatCultura a YouTube.

"Jota per cobla" és el títol d'un disc publicat fa pocs dies, un projecte que fusiona dues sonoritats cabdals de la música d'arrel catalana. L'embrió l'hem de buscar en un moment en què el compositor i director de cobles barceloní Jesús Ventura va posar el focus en les cançons del grup ebrenc Quico el Cèlio, el Noi i el Mut de Ferreries, moltes de les quals va arranjar per a cobla. D'aquella iniciativa en sortiria un espectacle coreogràfic adaptat per l'Esbart Reus Dansa, que es va titular "La jota més bella" i del qual es van fer diverses funcions. N'hem parlat amb Arturo Gaya.

Des del 28 de maig el Museu de la Música acull una exposició sobre Ricard Viñes, el pianista de les avantguardes, amb motiu del 150è aniversari del seu naixement. Comissariada per Màrius Bernadó, porta per títol "Ricard Viñes a París. Diari d'un pianista" i explora la primera etapa de l'intèrpret i compositor a la capital francesa. El relat parteix d'un dietari escrit per Viñes durant gairebé trenta anys que es mostra públicament per primera vegada a Europa. Però entre la selecció d'objectes exposats, hi ha altres primícies. L'exposició "Ricard Viñes a París. Diari d'un pianista" es podrà visitar fins a l'11 d'octubre i és una de les quatre mostres que estan relacionades amb les commemoracions oficials del govern que el Museu de la Música ha acollit aquest any i fins als primers mesos de l'any que ve, sobre Pau Casals, Conxita Badia, Montserrat Torrent i Antoni Gaudí. Ens ho ha explicat el mateix Màrius Bernadó.

Jordi Puig, president de l'APECAT, i José Luis Zagazeta, president del Barcelona Music Tech Hub (de dreta a esquerra a la foto), ens han presentat el Fonograma Debat i també la trobada Fonograma 2026, impulsats per l'APECAT i que enguany porta per títol "IA, música i qui decideix què es fa viral". Reunirà professionals del sector que debatran sobre qui decideix avui què es fa viral en el món de la música i, sobretot, com impacta això en els creadors, en la indústria i en la manera com entenem l'èxit musical.

El JD Group a duo, que lidera el saxofonista i compositor Jonás Díaz, ens ha donat els detalls del concert que oferirà amb la seva formació al terrat de la Pedrera, dins del cicle Talents Jazz de la Fundació Catalunya La Pedrera, el 10 de juliol. A més, Díaz, amb el pianista Vincenzo Pellegrino, membre del seu grup, ens ha ofert una actuació en directe que veureu a la web de 3Cat i a la playlist de 3CatCultura a YouTube.

Després de molts anys participant en enregistraments de discos liderats per altres músics, el pianista i compositor Pierre Bauzerand (a la foto) ha decidit fer la seva pròpia carta de presentació discogràfica i avui tenim a les mans "Serenity", un disc molt inspirat en els paisatges de Mallorca (on viu el músic d'origen francès) i al costat de quatre músics provinents de Catalunya, l'Iran i Itàlia. N'hem parlat amb ell mateix.

La suite en mi menor del compositor britànic Matthew Locke obre el primer disc, titulat "Erbarme dich" del conjunt Ayres Extemporae (a la foto), que integren la violinista Xènia Gogu i els violoncel·listes Teresa Madeira i Víctor Garcia Garcia, que toca el violoncel piccolo o de cinc cordes. Es tracta d'una combinació instrumental singular que no limita, però, les possibilitats del repertori que el grup pot interpretar sinó que, ben al contrari, permet abordar, mitjançant transcripcions, si cal, una àmplia varietat de partitures. N'hem parlat amb una de les membres de la formació, Xènia Gogu.

Dilluns que ve, 15 de juny, a la catedral de Sant Guiu de Praga tindrà lloc el concert d'inauguració del seu orgue, que ha construït el taller del Papiol del mestre orguener Gerhard Grenzing. En aquesta vetllada, amb solistes i organistes de prestigi, com Juan de la Rubia, i l'Orquestra Filharmònica Txeca, també hi participarà el Cor Tessàlia, formació vocal catalana que dirigeix Xavier Garcia Cardona. Per això hem conversat amb ell mateix, una de les cantaires del cor, Francesca Molina (a la foto), que a més treballa al taller del mestre Grenzing, i també amb el mateix Gerhard Grenzing (via telefònica) per saber tots els detalls d'aquest concert, on interpretaran la "Missa en re major", de Dvorák, i el "Te Deum", de Haydn.

L'Orquestra de Cambra d'Acordions de Barcelona (OCAB) oferirà dos concerts aquest mes de juny: un aquest dissabte, 13 de juny, i l'altre, el dia 28. En la primera cita, la formació tindrà l'ocasió d'actuar per primer cop a l'Auditori de l'ONCE, a Barcelona. Una fita important, en què l'OCAB planteja dues parts: una reflecteix noms que celebren centenaris i l'altra, dedicada a la música de cinema. Hi actuarà Consol Grau a les castanyoles. Hem parlat d'aquests dos concerts amb Jesús Otero, director de l'OCAB.

Avui divendres surt al mercat un nou àlbum de les germanes Katia i Marielle Labèque, el duet de pianistes franceses que celebren 55 anys de gravacions amb un triple CD que conté alhora una selecció de 30 enregistraments del seu catàleg i 25 noves peces. Es titula "55", és un triple disc compacte i cadascun té un subtítol: "Wild is the wind" (on dialoguen la tradició popular i l'escriptura clàssica), "Of a bright garden" (que inclou temes més clàssics, de Mendelssohn a Debussy, Ravel, Bizet o Brahms) i "Points of light" (amb obres de Part, Glass, Dessner, Cage, Stravinsky o el primer enregistrament mundial de "Memory", de Luciano Berio). N'hem parlat amb elles.